Å lage spørsmål til en tekst

15.08.11 at 14:05 Legg igjen en kommentar

I går publiserte jeg innlegget Hva hvis- vi ble invadert av romvesener, og skrev at jeg brukte slike tekster til å lage oppgaver. Jeg har fått noen spørsmål om hva slags oppgave jeg i så fall ville lage med denne teksten som bakgrunnsteppe, og for meg vil det handle om følgende punkter;

  • Bruke kunnskap man har, men på litt nye måter kanskje
  • Bruke noen digitale verktøy dersom det er hensiktsmessig
  • Prøve å skape nysgjerrighet og stimulere kreativiteten
  • Hva ønsker jeg at de skal lære, hva skal være hensikten

Med dette i bakhodet kan man tenke seg noen spørsmål av typen:

Intro: Det er mange som sier de har sett UFO’er og hatt kontakt med utenomjordiske, men mange er skeptiske til dette. Forskere mener det er mer sannsynlig at det er annet liv i rommet enn at vi er helt alene (koble evt akkurat denne opp mot aktuelle lenker om hvordan man leter etter liv i rommet eller hvordan man tenker når man beregner om det er liv, eks: Tema – Jakten på liv i universet og videoen «Finnes det intelligent liv i rommet?»)

Hovedspørsmål: Hva hvis vi ble invadert i romvesener – hva tror dere ville skje og hvorfor?

Spørre også; hvem tror dere de vil ta kontakt med? Hvilke kriterier tror dere de vil legge til grunn for å velge hvem de skal snakke med? Er det arten som er mest utbredt? Mest intelligent – og hva legges i det? Insektene er mest utbredt på jorda, kan det være at de forsøker å få kontakt med dem? Det heter også at hvis man utrydder insektene dør menneskeheten ut, men hvis menneskeheten dør ut fortsetter resten av verden som før. Med den tanken i bakhodet – er det naturlig å ta kontakt med oss mennesker? Hva tror du at du ville føle hvis det plutselig kom utenomjordiske hit – spent, redd, glad, sint eller annet og hvorfor?

Underspørsmål: Hvilke grunner kan det være for at romvesener kommer hit?

Her handler det om å bruke kunnskap man har fra tidligere, se paralleller med historien. Hvorfor reiser folk fra et sted til et annet hvis man tenker generelt? Bruk gjerne tankekart eller begrepskart for å illustrere – og jeg ville naturligvis ha brukt digitale utgaver. Hvorfor reiste folk før i tiden ut for å «oppdage» resten av verden – f.eks. Colombus? Hvorfor reiste så mange nordmenn til USA? Hva var de på jakt etter? Tror dere de bare kommer for å hilse på eller av nysgjerrighet? Hva kan vi tilby som de ikke har – og hvorfor vil de ha det?

Underspørsmål: Her ville jeg f.eks. antydet i retning av; tror dere de er vennligsinnet eller fiendtlige?

Også her handler det om å bruke kunnskap man har fra tidligere, se paralleller i dyreverdenen. Hvilke dyr er mest intelligente i form av at de har kommunikasjon med hverandre, arbeider i team for å løse en oppgave/problem? Se f.eks. på spekkhoggere – de har ganske avanserte teknikker for å fange sel, og jobber sammen om å løse oppgavene. Rovdyr er nødt til å lære av sine erfaringer og kunne spå hva som vil skje hvis slik og så. Rovdyr er de som er øverst på næringskjeden – kanskje sette opp en næringskjede for å illustrere. Deretter trekke sammenligning: kan man si at i dette tilfelle (med de utenomjordiske) så er vi på en måte antilopen og de utenomjordiske løven – eller er det omvendt? Hva sier det oss?

Trekk med svar fra forrige spørsmål: hva er det vi tror de ønsker å oppnå ved å ta kontakt med oss? Tror dere de er mer eller mindre avanserte enn oss – og her er det opplagt at de må være mer avanserte, og spørsmålet da er hva skal vi kunne tilby som de ikke allerede har eller har kunnskap om. Det som gjenstår er naturressurser – her kan det være vi er en kilde til nødvendige råvarer på den ene eller andre måten (fra mineraler til å bli brukt som mat). Dra med kunnskap fra tidligere; hvordan har vi oppført oss når vi har funnet naturressurser vi ønsker – har vi spurt pent, inngått forhandlinger eller har vi gått til krig og bare tatt dem? Det siste i alle fall når det gjelder sivilisasjoner som vi anser mindre utviklet enn oss selv.

Underspørsmål: Hva kan vi gjøre hvis de angriper oss – har vi noe vi kan svare med?

Tankekart igjen – hvilke måter forsvarer vi oss i dag mot våre fiender? Kunnskap fra før må fram sammen med kreativitet; hvilke farer ligger i det å ferdes i verdensrommet og er de større eller mindre enn våre våpen? Man bør se at beskyttelsen for å reise i rommet må være veldig god, og da kan det bli et problem å finne noe som kan ødelegge denne. Parallell til historien her på jorda; hvordan kjemper teknologisk underlegne mot en overlegen fiende? Hvordan har folk klart å vinne kamper med enkle midler (gerilja, motstandskamp)? Hva hvis vi er flere enn dem – har det noen betydning (med referanse mot insekter – mange små kan angripe noe som er mye større. Riktignok må man regne med tap, men det er kanskje akseptabelt?).

Mine kommentarer: Dette er noen eksempler på hvordan man kan bruke eksisterende kunnskap mot spørsmål man ikke nødvendigvis kjenner svaret på. Det krever litt guiding, men jeg synes det er spennende å tenke i slike retninger selv om det nok er mer arbeidskrevende enn å kjøre «planke». Viktig her er at man ikke skremmer elevene heller – skal man leve i frykt kan man like gjerne være i fengsel. Jeg ønsker at de skal sette kunnskap de har inn i nye kontekster – da tror jeg de også husker bedre. Jeg ønsker de skal reflektere over hvorfor ting er som de er, og forestille seg hvordan ting kunne være – det er ikke farlig å ha fantasi.

Med insektene i tankene kom jeg forresten på en liten nøtt til dere også; noen ganger brukes uttrykket å gjøre en mygg til en elefant, men hva er egentlig likheten mellom disse to artene?

Svaret er: de har begge snabel….

Entry filed under: læring. Tags: , , .

Nyttige leksjoner for studenten Mangler du ideer?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: