1:1 og «riktig» implementering i skolen

03.08.11 at 22:29 Legg igjen en kommentar

I dag har jeg sett på presentasjonen til Project RED fra ISTE. Jeg skulle gjerne lest hele rapporten, men syntes det ble en stiv pris å betale (1299 dollar!) – men selv presentasjonen gir noen interessante tall. Nå bør det ikke komme som noen stor overraskelse at det ikke bare holder å kjøpe maskiner – de skal brukes også for å ha noen effekt. Denne tabellen viser i prosent hva skolene rapporterte tilbake – det jeg ikke vet her er jo hvor stor forbedring det var eller hvor mange flere som fullførte, her er det bare rapportert bedring i forhold til tidligere. (Trykk på bilde for større utgave)

 

Rapporten peker på noen nøkkelfunn:

1 til 1 fungerer når det er implementert på en god måte sammenlignet med skoler som har flere elever pr PC, og det gjelder både akademiske og økonomiske resultater. De sier at bruk av formative oppgaver blir brukt minst ukentlig og at det samme gjelder lærersamarbeid i profesjonelle læringsmiljøer.

Samtidig ser de at veldig få skoler implementerer teknologien «riktig» selv om de vet at teknologien kun bedrer læring når den blir brukt regelmessig i passende læringsmiljøer. Svært få implementerer mange av nøkkelfaktorene, selv med store investeringer i infrastruktur og maskinvare. Dette er nok ganske likt situasjonen i Norge.

Et tredje nøkkelfunn er at teknologi er en investering og ikke en utgift. Dette henger sammen med de store kostnadene som er beregnet at frafall i skolen (drop-outs) koster samfunnet over tid. Også i Norge har man gjort slike beregninger. Statistisk sentralbyrå har tall som viser at sannsynligheten for å stå uten arbeid som ung voksen øker dersom man ikke fullfører videregående skole, og Victor Norman har beregnet at for hver ungdom som reddes fra å havne i uføregruppa sparer Norge 12-13 millioner kroner (hentet fra Høyres skolerapport). I tillegg til dette har man sparte kostnader på redusert papirbruk i skolen.

Et fjerde funn er at ledelse og visjon er essensielle komponenter. Dette burde ikke være noen stor overraskelse for noen – dette har jeg hørt på utallige konferanser og seminarer her hjemme også. Noe av det vi kanskje svikter på og som Project RED peker på er trening/skolering innenfor endringsledelse for skoleledere som er involvert i storskala teknologi-implementeringer. Jeg tror kanskje mange ikke klarer å forestille seg dette med storskala-implementering og resultatet blir at man tenker for smått og puslete i stedet for en større helhet – og jeg tror man må satse på samarbeid med profesjonelle aktører som kan akkurat dette framfor å tro at dette er noe man skal få til innenfor egen skole/kommune. Det er viktig at man får et solid rammeverk på plass, tenker ting som cloud-computing osv – og det er vanskelig hvis du ikke har noen bakgrunn innenfor dette området.

De peker i rapporten på at skoler med 1:1 riktig implementert meldte om at karakternivå økte, det var færre disiplinære reaksjoner, færre sluttet på skolen og flere la planer for videre utdanning enn resultatet fra andre skoler. Sannsynligvis er noe av bakgrunnen for dette at elevsentrert pedagogikk som er muliggjort pga teknologi gjør at lærere bruker mer tid på enkeltelever og mindre grupper.

Et sjette funn er at samarbeid og sosiale medier er viktige. Tidligere var man avhengig av ansikt-til-ansikt-samarbeid, nå kan man bruke lynmeldinger, chat osv og få nye erfaringer. Man trenger ikke ta hensyn til tid, avstand og penger – samarbeid kan nå utvides utover den nærmeste sirkelen og helt ut til eksperter verden over. Samarbeid i sanntid øker engasjement, en av de kritiske faktorene for suksess hos elevene.

Det siste nøkkelfunnet de viser til er at det er viktig at man bruker teknologien regelmessig, helst daglig . Dette har avgjørende betydning i forhold til resultater når man måler for akademisk suksess/forbedrede karakterer.




Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Hva hvis – månen ble borte? Nett-paparazzo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: