Lytting må også læres

Selv om det er sommer er det ikke helt stillstand her hjemme. Det er så mange spennende prosjekter som skal i gang til høsten at jeg nesten ikke vet helt hvor jeg skal begynne. I dag har jeg bl.a lagt klart en rekke undervisningstips som vil komme fra skolestart – mer informasjon kommer. Men mellom annen type jobbing har det i dag blitt tid til å se på noen TED-videoer igjen. Jeg finner stadig noen godbiter der og anbefaler alle å ta en titt. I dag har jeg bl.a sett på at algoritmer styrer mye, om global kultur for å bekjempe ekstremisme og overraskende matematikk om byer og bedrifter. Den som får plass på bloggen er en kort video som akkurat har blitt publisert der; Julian Treasure: 5 ways to listen better. Han snakker om at vi har begynt å miste våre ferdigheter når det gjelder det å lytte, noe som er skremmende siden lytting fremmer forståelse. Det handler om å være mer bevisst til lyder rundt seg – og han kommer med noen tips til hvordan vi kan lære oss til å lytte bedre.

Legg igjen en kommentar

