Er god læring det samme som klasseromsledelse?

22.06.11 at 18:09 Legg igjen en kommentar

Nå skal jeg straks ta litt ferie, men koser meg i forkant med å lese boka Visible Learning av John Hattie – en anbefaling jeg fikk via mine twitterkjente….så nok en grunn til å lage seg en twitterkonto – mange gode tips å få.

Jeg synes Hattie har mange gode poenger i boka, og noen bedre enn andre. Overskriften er et eksempel på en spørsmålstilling som jeg synes kan være verdt å merke seg. Nå mener jeg at læreren må være sjefen i klasserommet, men å sette likhetstegn mellom dette og suksessfylt læring blir nok å trekke det langt. Det kan hjelpe til, men er ingen garanti.

En annen spørsmålstilling er i forhold til planlegging og spille sin rolle i klasserommet; er god læring å holde elevene opptatt med aktiviteter der de produserer noe håndfast? Han kommenterer også at selv om læringsaktiviteten var ment å støtte læring så snakket ikke læreren om læring i det hele tatt – det ble snakket om ressurser, hvor lang tid aktiviteten skulle ta og hva som ville skje hvis man ikke ble ferdig i tide. Og jeg synes det faktisk er et tankekors – egne opplevelser fra skolebenken er faktisk ganske likt det han skisserer her. Det gjenspeilte seg også hos elevene. Når de ble spurt om hva de tenkte så svarte de at de tenkte på hvordan de skulle bli raskt ferdige eller besvare med minst mulig innsats.

Han har seks utsagn som han mener oppsummerer hvordan god læring kan skje,  basert på metaanalysene boka hovedsaklig handler om:

  1. Lærere er blant de med størst innflytelse på læring
  2. Lærere må være instruerende, ha innflytelse, bry seg og være aktivt engasjert gjennom å ha pasjon for å lære og lære bort
  3. Lærere må være klar over hva hver enkelt elev tenker og vet for å lage mening og meningsfylte erfaringer i lys av denne kunnskapen. De må ha nok kunnskap og forståelse av innholdet til å gi meningsfylte og passende tilbakemeldinger slik at hver enkelt elev får progresjon i forhold til pensum.
  4. Lærere må vite hva hensikten med læringen er og hvilke kriterier man skal bruke for å måle om læringen er suksessfull. De må vite i hvilken grad elevene kjenner til disse kriteriene og de må vite hvor man skal gå videre for å dekke gapet mellom elevens nåværende kunnskap og forståelse og suksesskriteriene.
  5. Lærere må gå fra enkeltideer til flere ideer, gjøre dem relevante og så utvide disse ideene slik at elevene konstruerer og rekonstruerer kunnskap og ideer. Det er ikke kunnskapen og ideene i seg selv, men elevens konstruksjon av kunnskapen og ideene som er kritisk.
  6. Skoleledere og lærere må lage skoler, lærerværelser og klasseromsmiljøer hvor feil blir ønsket velkommen som en læringsmulighet, hvor feilkunnskap og feilforståelser blir ønsket velkommen og hvor deltakere kan føle seg trygge på å lære, oppfriske og utforske kunnskap og forståelse.

Han kommenterer også at i disse seks punktene er det faktisk ting som ikke blir nevnt, og når jeg så disse vet jeg jo at det er ofte der diskusjonene kommer når man snakker om skole – i alle fall i mediene. Det er elementer som ressurser av ulikt slag (økonomisk, personalmessig, organisatoriske), det er klassestørrelse, det er hvilke fag det undervises i, forskjeller på skoler og samarbeid mellom hjem og skole. Oppsummert kan man si at Hattie peker på at hvis læreren er engasjert og har pasjon så er det den viktigste faktoren for å skape god læring i klasserommet.

Jeg skal nok hente ut flere eksempler etterhvert, men dette får være første smakebit.

Entry filed under: Endringsledelse, Kunnskapsledelse, læring. Tags: , , , , .

Sette inn flash i powerpoint Vi trenger alle typer mennesker

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


