Hva skal være hensikten med læringsressursen?

21.06.11 at 00:07 Legg igjen en kommentar

Nå har jeg sittet og lekt meg litt med noe programvare for å lage læringsressurser, og samtidig har jeg tenkt litt. Det første er at det er vanskelig og tidkrevende å lage en læringsressurs, både teknisk og innholdsmessig. Nå er det ikke så vanskelig rent teknisk, men det er mange hensyn å ta – f.eks. har jeg måttet konvertere filer til andre typer formater, jeg har lagd noe flash osv og det tar tid. I tillegg prøver jeg jo også å legge et lag med det jeg kaller digital kompetanse inn; samarbeid, problemløsning, kreativitet, utforsking, informasjonsinnhenting – og dette er kanskje den vanskeligste biten. Nå er jeg heller ikke så opptatt av å gjøre det helt etter læreboka med såkalte læringsobjekter – deler som skal kunne gjenbrukes, det nærmeste jeg kan komme et alibi her er at jeg ofte gjenbruker ting jeg har skrevet tidligere og prøver å sette det i en kontekst.

Det andre som slår meg litt er at man kanskje tenker mest på hva man har – og hva man kan bruke det til. Det blir mer en systemtenking over det; dette er programmet/tjenesten/applikasjonen – og hva skal jeg bruke det til? I stedet bør man tenke mer på hva som faktisk skal læres og så hvilke program/tjenester/applikasjoner som kan være hensiktsmessige. Riktignok er det noen som skriver at kjennetegn på at man virkelig har integrert IKT er at man bruker ting på nye måter, men jeg er nok også tilhenger av først og fremst å bruke dem til det de er laget for og ikke alt mulig annet. For meg blir det litt slik at jeg har hammer for å slå inn spiker og sag for å kutte planker, ikke at jeg også kan bruke saga til å slå inn spikeren – men dette er gammelt nytt for de som har fulgt bloggen en stund.

Nå er det noen standarder som er foreslått for digitale læringsressurser, og mye av det som står skrevet er bra og gjennomtenkt – samtidig inneholder de stort sett tekniske spesifikasjoner av typen hvilke formater som bør brukes slik at de kan brukes på mange ulike plattformer. En læringsressurs må også være lett å lære seg (man skal forstå den raskt), den skal være effektiv/produktiv, den skal være lett å huske igjen hvis man er borte fra den en periode, den skal være behagelig å bruke og det må ikke være enkelt å gjøre ting feil.

Struktur er viktig og som sagt er det læringsutbyttet som må stå i fokus. Når man skal planlegge kan en modell være å først definere hvem elevene er (hvilke behov har de, hva kan de fra før), hva læringsutbyttet skal være, deretter kontekst og så få på plass innholdet. En slik ressurs må gi en dypere forståelse av tema, den må være motiverende og man må tilby ulike verktøy for å løse og/eller presentere oppgaven/innholdet. Når det gjelder det motiverende så tror jeg det handler mye om at man bruker i praksis det man lærer eller at man raskt får tilbakemelding på det man gjør. Det første henger sammen med at gjennom å bruke kunnskap i en problemløsningskontekst ser man nytteverdi, det siste har en sammenheng med at det er ikke så motiverende å få en tilbakemelding lenge etter at man har utført oppgaven – og her ligger det jo store muligheter når man jobber digitalt. Når det gjelder verktøyene må det være et poeng at de har et godt brukergrensesnitt, at de er enkle og intuitive å ta i bruk. Man må definere hvordan man skal presentere innholdet (pedagogisk metode) og hva slags type interaktivitet som er ønsket.

Nå lager jeg mange oppgaver gjennom året, og noe av det jeg alltid har i bakhodet når jeg lager slike oppgaver er: hva ønsker jeg de skal lære, hva ønsker jeg de skal undre seg over eller bli nysgjerrige på – i tillegg til at de skal knyttes mot kompetansemål selvfølgelig. Jeg har også en plan i forhold til hvilket trinn jeg lager oppgaver til; på de laveste trinnene er det mest kunnskap jeg etterspør – de eldre mer refleksjon (eller kompetanse om man vil). Disse oppgavene blir ofte ikke så interaktive som jeg skulle ønske, ofte blir det mer refleksjonsoppgaver i form av spørsmål som kan åpne for diskusjon – selv om jeg gjerne skulle gjort dem mer «digitale» i form av måter å presentere ting på og annen bruk av digitale verktøy. Jeg skal jobbe mer med dette gjennom sommeren og prøve å ikke være for kreativ med verktøybruken – men har noen en bombesikker oppskrift på å lage læringsressurs som jeg kan krysse av på tar jeg gjerne imot🙂

Jeg regner med mange snart tar sommerferie og ønsker dere en riktig god ferie og håper å se dere igjen til høsten. På bloggen blir det nok litt sporadisk aktivitet framover, men fra midten av august blir det igjen full fart.

Andre blogginnlegg som kan være aktuelle: Engasjement og motivasjon, Kunsten å stille spørsmål, Kvalitetskriterier for digitale læringsressurser og That’s the question – den siste kan du også se som YouTubevideo.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , , , .

Å løse et tekstbasert matematikkproblem Sette inn flash i powerpoint

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: