Å løse et tekstbasert matematikkproblem

17.06.11 at 15:33 3 kommentarer

Noe jeg har opplevd ved flere anledninger er at elevene har større problemer med tekstbaserte oppgaver enn når oppgaven bare er representert med tall – typisk trekke fra, legge til, dele på eller multiplisere.

En eksempeloppgave: Eva har 30 epler og Bente har 23. Hvor mange epler er det til sammen?

Mange synes den er adskillig vanskeligere å forstå enn hvis den så slik ut:

30 + 23 = ?

De synes det er vanskelig å forstå hva man egentlig spør om. Hvordan skal man gå fram for å lette arbeidet? Jeg har snust litt på konseptet Singapore Math – en modell hvor visualisering spiller en stor rolle i forståelsen, og er derfor litt preget av det her. Det ligner jo veldig på måten man ofte viser brøker på ellers. Slike oppgaver er fine å lage på interaktive tavler, og jeg har også tenkt litt på de elevene som nå har fått classmate – som er en liten tablet og også fin å skisse opp på.

Først; les problemet en gang til. Sett strek under eller bruk markørpenn på viktige ord og fraser.

Skriv om spørsmålet til et utsagn og lag plass for å skrive inn svaret. For eksempel Eva og Bente har til sammen _______epler.

Visualiser problemet med liggende stolper. I den første problemstillingen bruker man to slike; den øverste skal inneholde det totale antallet og den nederste blir delt på resten av informasjonen i problemstillingen. I dette tilfellet vil den øverste representere det totale antall epler, og den nederste splittes i to – Evas og Bentes epler. Hadde det vært flere skulle den nederste boksen splittes opp med samme antallet. Fyll inn informasjonen som er kjent og sett spørsmålstegn på det som ikke er kjent. PS: dessverre forsvant noen av delelinjene på de nederste figurene når jeg forminsket, men det skal altså være linjer som deler mellom tallene.


Se på problemstillingen igjen – og spørsmålet var hvor mange epler det var totalt. Deretter må man gjøre de utregningene som er naturlige og man må gjøre et valg på hvilken av de fire regneoperasjonene man skal bruke (legge sammen, trekke fra, multiplisere eller dele). Her er det jo opplagt at man skal legge sammen. Fyll inn svaret i den øverste boksen og også i utsagnet som er laget. Dobbeltsjekk at svaret gir mening.

En annen problemstilling kan være: Eva har 38 epler og Bente får 13 av dem. Hvor mange epler sitter Eva igjen med? Her kan man først lage spørsmålet om til et utsagn: Eva har ______ epler igjen. Visualisert vil det kunne se slik ut:

Jeg synes også dette visualiserer hva man er på jakt etter – og man finner ganske fort ut at her er regnestykket: 38-13=?

Et nytt problem: Eva har plukket epler i 4 timer og har 36 epler til sammen. Hvor mange epler plukker Eva i gjennomsnitt pr time?

Første trinn – lag utsagn: Eva plukker i gjennomsnitt _____ epler pr time. Visualisert:


Alternativt kunne man tenkt seg:

I den første må man dele 36 på 4 (36/4=?), i den andre er det fire like tall som skal legges sammen for å bli 36 (x+x+x+x=36) – noe som faktisk blir en tilnærming til algebra. Tallet som kommer på spørsmålstegnets plass er det som også skal plasseres i utsagnet. Det er altså flere veier til målet, det viktigste er å lære seg noen strategier for å komme dit.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , .

Hva hvis foreldrene stilte krav? Hva skal være hensikten med læringsressursen?

3 kommentarer Add your own

  • 1. MrsC  |  17.06.11, kl. 20:33

    Dette likner veldig på Singapore Math (Har skrevet om det på min blogg også). Har absolutt troen på at en slik fremstilling kan hjelpe i matematikktimene.

    Flott blogg du har!🙂

  • 2. evabra  |  17.06.11, kl. 20:41

    Takk for det, og takk det samme (var inne og sniktittet på din blogg også)🙂 Viktig at man har fokus på at det er flere mulige måter å nå fram på, og jeg liker godt de litt visuelle.

  • […] Spesielt tekstbaserte matematikkoppgaver ser ut til å være en utfordring. Tidligere har jeg skrevet om noen strategier – og under kommer noen […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


