Engasjement og motivasjon

I dag har jeg lest litt om hvordan man på enkelte museer tenker når det handler om å få publikum interessert og engasjert i ulike typer aktiviteter – og har laget en liten skisse på det jeg har klart å trekke ut av det jeg har lest. Bakgrunnen for min interesse er rett og slett at man her tenker på hvordan man kan presentere vitenskapelig stoff på en uformell måte – og på den måten øke interessen og engasjementet for enkelte fagområder eller temaer. Det kan være fagområder som fysikk eller biologi, eller det kan være temaer som global oppvarming eller bevare miljøet. Selv om dette handlet om museer synes jeg likevel prinsippene er overførbare til all læring – både på skolen og utenom. For ordens skyld: ordet motivasjon er kanskje feil å trekke inn i plansjen siden jeg mener at motivasjon er noe man må gjøre selv – ikke noe andre kan skape. Man kan ikke motivere andre, kun seg selv – men å oppmuntre derimot…

Men hvordan skal man overføre dette til det rent praktiske ? Jeg fant et godt eksempel for å illustrere akkurat dette. Det handler om et forsøk hvor man har en hvit overflate og tre fargede spotlights – akkurat som denne interaktive online-simuleringen fra PhET. De tre fargede spotlightene er i primærfargene (rødt, gult og blått) og ved å la fargene overlappe hverandre får man fram andre farger. Der alle treffer hverandre blir det hvitt. Her kan man si:

  • at man skapte oppmerksomhet ved å ha disse ulike fargene, og som en tilleggsaktivitet kunne man stille spørsmål på en PC plassert ved siden av.
  • En enkel bruksanvisning ga en følelse av tillit, man forstod hva man skulle gjøre rent praktisk og man forstod hovedideen og kunne forklare for andre (fint for læringssituasjon mellom foreldre og barn).
  • Man skapte utfordringer ved å utfordre til å lage ulike skygger eller spesifikke farger. Siden man allerede hadde forstått hovedkonseptet med fargeblandingen var det en utfordring å lage akkurat en spesiell farge, og her er det et poeng å være tydelig – ikke bare en hvilken som helst farge, men en spesifikk (ellers kjeder man seg fort).
  • Kontroll og selvbestemmelse gjennom at man selv bestemte om man ville delta og hva man ville gjøre.
  • Lek kunne man få ved å putte ulike ting under lyset, lage skygger og lage historier knyttet til skyggene man laget.
  • Det sosiale samspillet kom gjennom at man snakket sammen og fortalte hverandre konsepter. Det å ha mulighet for å gi tilbakemeldinger er også et eksempel på slik meningsfylt interaksjon.
Advertisements

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s