Engasjement og motivasjon

13.06.11 at 22:44 1 kommentar

I dag har jeg lest litt om hvordan man på enkelte museer tenker når det handler om å få publikum interessert og engasjert i ulike typer aktiviteter – og har laget en liten skisse på det jeg har klart å trekke ut av det jeg har lest. Bakgrunnen for min interesse er rett og slett at man her tenker på hvordan man kan presentere vitenskapelig stoff på en uformell måte – og på den måten øke interessen og engasjementet for enkelte fagområder eller temaer. Det kan være fagområder som fysikk eller biologi, eller det kan være temaer som global oppvarming eller bevare miljøet. Selv om dette handlet om museer synes jeg likevel prinsippene er overførbare til all læring – både på skolen og utenom. For ordens skyld: ordet motivasjon er kanskje feil å trekke inn i plansjen siden jeg mener at motivasjon er noe man må gjøre selv – ikke noe andre kan skape. Man kan ikke motivere andre, kun seg selv – men å oppmuntre derimot…

Men hvordan skal man overføre dette til det rent praktiske ? Jeg fant et godt eksempel for å illustrere akkurat dette. Det handler om et forsøk hvor man har en hvit overflate og tre fargede spotlights – akkurat som denne interaktive online-simuleringen fra PhET. De tre fargede spotlightene er i primærfargene (rødt, gult og blått) og ved å la fargene overlappe hverandre får man fram andre farger. Der alle treffer hverandre blir det hvitt. Her kan man si:

  • at man skapte oppmerksomhet ved å ha disse ulike fargene, og som en tilleggsaktivitet kunne man stille spørsmål på en PC plassert ved siden av.
  • En enkel bruksanvisning ga en følelse av tillit, man forstod hva man skulle gjøre rent praktisk og man forstod hovedideen og kunne forklare for andre (fint for læringssituasjon mellom foreldre og barn).
  • Man skapte utfordringer ved å utfordre til å lage ulike skygger eller spesifikke farger. Siden man allerede hadde forstått hovedkonseptet med fargeblandingen var det en utfordring å lage akkurat en spesiell farge, og her er det et poeng å være tydelig – ikke bare en hvilken som helst farge, men en spesifikk (ellers kjeder man seg fort).
  • Kontroll og selvbestemmelse gjennom at man selv bestemte om man ville delta og hva man ville gjøre.
  • Lek kunne man få ved å putte ulike ting under lyset, lage skygger og lage historier knyttet til skyggene man laget.
  • Det sosiale samspillet kom gjennom at man snakket sammen og fortalte hverandre konsepter. Det å ha mulighet for å gi tilbakemeldinger er også et eksempel på slik meningsfylt interaksjon.

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , .

Måle ferdigheter for det 21. århundre Hva hvis foreldrene stilte krav?

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: