Måle ferdigheter for det 21. århundre

12.06.11 at 18:09 Legg igjen en kommentar

Det er mange ulike typer ferdigheter som kreves for det 21. århundre, og mange ulike definisjoner på disse. Jeg pleier vanligvis å vise til min modell for hva jeg legger i digital kompetanse – men i dag skal jeg også utvide denne noe.


I framtiden må vi være tilpasningsdyktige – arbeidslivet er preget av usikre, nye og raskt skiftende forhold. Vi må være rådsnare – kunne svare effektivt på kriser og krisesituasjoner. Vi må lære nye oppgaver, lære oss ny teknologi og lære oss nye prosedyrer. Vi må kunne håndtere stress, tilpasse oss til ulike personer (personligheter), forholde oss til ulike kulturer, nye fysiske omgivelser (organisering av arbeidsplassen , bl.a mange med hjemmekontor) og ulike måter å kommunisere på i både stil og ulik bruk av teknologi.

Vi må kunne bearbeide og tolke informasjon av både verbal og ikke-verbal karakter slik at vi handler effektivt og hensiktsmessig. Det handler om å bygge felles forståelse med andre, det handler om å kunne trekke ut det essensielle og presentere dette på en god måte gjennom både ord, lyd og bilder. Vi må kunne samarbeide med andre; kunder, overordnede, underordnede – vi må kunne forhandle, overtale, instruere og hjelpe. 

Problemløsning blir også viktig, og det handler ikke bare om å bruke den ene framgangsmåten man i utgangspunktet har lært. Det handler om å kunne bruke ulike typer strategier – og evt bytte til en annen strategi dersom den første ikke fører fram. Det handler om å finne og undersøke informasjon – og å kunne begrense den til hva man faktisk har bruk for, man må gjenkjenne mønstre. Man må kunne reflektere over problemstillingene. Kanskje må man skape nye og innovative løsninger, bruke ny informasjon, være kreativ og finne nye muligheter. 

En økende grad av selvledelse, evne og vilje til å skaffe seg ny informasjon og tilegne seg nye ferdigheter blir en del av framtiden. Man må kunne ha selvdisiplin og utøve egenkontroll når arbeidsmulighetene kan være å arbeide i virtuelle team, jobbe hjemme, være selvstendig. Man må også kunne se den store helheten, forstå hvordan det hele fungerer sammen – hvordan en del av systemet kan påvirke hele eller deler av det andre, slik at man kan vurdere og ta beslutninger, evaluere og tenke systemanalyse. 

Disse ferdighetene må integreres i oppgavene og opplæringen som gis i skolen, og en modell for å vurdere kan være modellen under (fritt etter Ruiz-Primo). Egentlig helt logisk…og du kan laste den ned som pdf om du vil.

Entry filed under: IKT i skolen, læring, web2.0. Tags: , , , , .

Når jeg bare får høre det jeg vil høre (eller kan personalifisering gå for langt?) Engasjement og motivasjon

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


