Måle ferdigheter for det 21. århundre

Det er mange ulike typer ferdigheter som kreves for det 21. århundre, og mange ulike definisjoner på disse. Jeg pleier vanligvis å vise til min modell for hva jeg legger i digital kompetanse – men i dag skal jeg også utvide denne noe.


I framtiden må vi være tilpasningsdyktige – arbeidslivet er preget av usikre, nye og raskt skiftende forhold. Vi må være rådsnare – kunne svare effektivt på kriser og krisesituasjoner. Vi må lære nye oppgaver, lære oss ny teknologi og lære oss nye prosedyrer. Vi må kunne håndtere stress, tilpasse oss til ulike personer (personligheter), forholde oss til ulike kulturer, nye fysiske omgivelser (organisering av arbeidsplassen , bl.a mange med hjemmekontor) og ulike måter å kommunisere på i både stil og ulik bruk av teknologi.

Vi må kunne bearbeide og tolke informasjon av både verbal og ikke-verbal karakter slik at vi handler effektivt og hensiktsmessig. Det handler om å bygge felles forståelse med andre, det handler om å kunne trekke ut det essensielle og presentere dette på en god måte gjennom både ord, lyd og bilder. Vi må kunne samarbeide med andre; kunder, overordnede, underordnede – vi må kunne forhandle, overtale, instruere og hjelpe. 

Problemløsning blir også viktig, og det handler ikke bare om å bruke den ene framgangsmåten man i utgangspunktet har lært. Det handler om å kunne bruke ulike typer strategier – og evt bytte til en annen strategi dersom den første ikke fører fram. Det handler om å finne og undersøke informasjon – og å kunne begrense den til hva man faktisk har bruk for, man må gjenkjenne mønstre. Man må kunne reflektere over problemstillingene. Kanskje må man skape nye og innovative løsninger, bruke ny informasjon, være kreativ og finne nye muligheter. 

En økende grad av selvledelse, evne og vilje til å skaffe seg ny informasjon og tilegne seg nye ferdigheter blir en del av framtiden. Man må kunne ha selvdisiplin og utøve egenkontroll når arbeidsmulighetene kan være å arbeide i virtuelle team, jobbe hjemme, være selvstendig. Man må også kunne se den store helheten, forstå hvordan det hele fungerer sammen – hvordan en del av systemet kan påvirke hele eller deler av det andre, slik at man kan vurdere og ta beslutninger, evaluere og tenke systemanalyse. 

Disse ferdighetene må integreres i oppgavene og opplæringen som gis i skolen, og en modell for å vurdere kan være modellen under (fritt etter Ruiz-Primo). Egentlig helt logisk…og du kan laste den ned som pdf om du vil.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s