Vært i Bergen med TV2 Skole i dag

I dag har jeg igjen vært i Bergen, det er tredje uka på rad – så neste uke skal jeg bryte den rekka og ta en tur til Oslo i stedet for. Jeg er ikke så veldig glad i å kjøre bil, men nå har det blitt 2500 km på en drøy måned! Dessverre preges sommertrafikken av en rekke bobiler, og for meg som ikke kjører forbi (det er i alle fall regelen) er det kjedelig at de ikke kan kjøre til side og slippe oss andre forbi. Jeg er nok litt for pysete med disse forbikjøringene, men samtidig er mye av veien mellom meg og Bergen slik at det ikke er så lett å komme forbi heller….men dette var et lite sidespor i forhold til hva jeg tenkte å skrive om.

Jeg har vært litt «flue på veggen» i dag når TV2 Skole har hatt presentasjon for rundt 50 pedagoger i Bergen kommune, og det er interessant å se hvilke erfaringer lærerne har å komme med etter å ha brukt produktet en periode. TV2 Skole er en av mine hovedoppdragsgivere, omtrent halve arbeidsuka går med til arbeid her – så det kan godt være at jeg er litt farget av det i det jeg skriver, kanskje den til og med er litt reklamepreget i dag….men det får stå sin prøve. Jeg mener jo selv det er en god ressurs (og selv om de kjøper tjenester av meg må det være lov å uttrykke slike meninger), og det er flere grunner til det – men skal jeg peke på noe må det være at man bruker mediets styrker (ikke digitalisert lærebok, men bruk av multimedia), man slår til en viss grad ned klasseromsveggene (henter inn ressurser utenfor klasserommets fire vegger, bl.a. i forhold til at man får en gjennomgang av mange ulike typer problemstillinger – og noe som ble nevnt som veldig positivt var når det ble brukt grafikk for å visualisere vanskelige temaer som statsbudsjett, valg, den kalde krigen osv) og fordi sakene også blir omtalt i andre medier skaper det en form for relevans som er vanskelig å få til i bokform. Selvfølgelig er det alltid ting som kan bli bedre – og jeg har tro på at det å snakke med de som faktisk bruker det gir verdifull informasjon i akkurat slikt arbeid. Pr dato mener jeg det er et fåtall gode digitale læringsressurser (men istedet er det mange digitaliserte lærebøker på markedet)- så jeg håper vi ser mer av dette framover.

TV2 Skole som produkt skal jeg ikke si så mye om, men for å forklare det som kommer under så må jeg nesten si at det er en ukentlig nyhetssending tilpasset skole (en for barne/mellomtrinn, en for ungdomstrinn, en sending annenhver uke for voksenopplæring og så har det vært pilot på ukentlig sending for videregående). Språket i nyhetssendingen er tilpasset de ulike målgruppene, og sammen med sending følger det et oppgavesett og en veiledning – og sendingen med ressurser er koblet mot kompetansemål i Kunnskapsløftet. Man må betale abonnement for sendingen, og man får den på nett (og kan evt ta den inn i LMS eller se den i nettleseren direkte).

I dag var det mange fra barne- og mellomtrinn representert – og de kunne fortelle om litt ulik bruk. Noen har faste tider (og noen ville sette den fast på timeplanen fra neste skoleår), mens andre brukte den ikke like regelmessig. Enkelte har vist sending i forbindelse med mat, men erfaringene var at det kunne være vanskelig fordi man ofte hadde et behov for «å ta ned» sendingen etterpå – gå gjennom og svare på spørsmål eller diskutere problemstillingene. Det de fleste var enige om var at barn var interessert i nyheter, og de opplevde at flere deltok i diskusjonene når stoffet ble gjennomgått på denne måten – og at det faktisk ble noe helt annet enn det at en elev om gangen skal presentere en nyhet som de har sett, lest eller hørt om på annen måte.

Enkelte av elevene hadde sagt noe om at nå kunne de også følge med i samtalen over middagsbordet hjemme i forhold til aktuelle nyhetssaker – og det synes jeg var en kjempepositiv tilbakemelding. En av grunnene til at jeg har engasjert meg her er akkurat dette – det å få elevene til å bli interessert i hva som skjer rundt omkring, undre seg over det de hører og ser, forberede dem på å bli gode samfunnsborgere. Jeg har jo gjentatte ganger pekt på at det å gjøre innhold relevant er et «must» – de må få noen knagger å henge informasjonen på.

Noen brukte mange av oppgavene, andre mindre – men det virket som om kanskje diskusjons- og gruppeoppgaver var mest interessant. Det syntes jeg var interessant også fordi det gjenspeiler akkurat det man snakker om når det gjelder læring i det 21. århundre; det handler om samarbeid og ikke individuell oppgaveløsning, det handler om kommunikasjon. Forskning fra USA sier noe om at velfungerende klasserom med elever som presterer godt er preget av aktivitet og ikke av stille arbeid ved egen pult. Noen satt elevene i grupper for diskusjon, og så summerte hver gruppe i etterkant. En lærer på ungdomstrinn kunne fortelle at fra å ha en holdning om «enda noe nytt å lære» hadde han nå fått en bedre samvittighet på enkelte områder – han viste bl.a. til en diskusjonsoppgave for ikke lenge siden som handlet om til- og fraflytting – og sa at det var akkurat slike typer spørsmål som var viktige å ta opp til diskusjon. Oppgaveteksten til denne oppgaven var slik:

I innslaget hørte dere om øya Møkster hvor de nå bygger hus som kan leies av folk som ønsker å prøve ut hvordan det er å bo der. Dette er et tiltak for å få flere til å flytte til øya.

  • Hva må man kunne tilby på et sted for at det skal være attraktivt å bo der?
  • Hvordan er det på deres hjemsted? Er det et attraktivt sted å bo nå? Vil dere bli boende når dere blir voksne, når dere skal ha jobb, når dere eventuelt får egne barn?
  • Hvilke fordeler og ulemper tror dere det kan være ved å flytte til en øy som Møkster? Hva tror dere vil være det viktigste for dem som vurderer å flytte dit?

Mange av dem som flytter fra hjemstedet sitt sier at det er mangel på  jobber, skoler, barnehager, aktivitetstilbud og lignende som gjør at de vil bo et annet sted.

  • Hvordan kan man påvirke politikerne i egen kommune til å gjøre noe med tilbudene på sitt eget hjemsted?
  • Bør man bo på samme plass hele livet eller bør man flytte? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg tror at denne type problemstilling er viktig i skolen. Her handler det om å bruke kunnskap man skal ha fått i samfunnsfag og relatere til sin egen hverdag – og man snakker ofte om det at de skal engasjere seg i samfunnslivet, og er det ikke denne retningen denne type diskusjon tar? Bakteppet for oppgaven var innslag om at nordmenn flytter mye, fraflytting fra distriktene og at Møkster prøver å gå nye veier for å øke befolkningstallet. Hva synes dere om denne type diskusjonsoppgave?

Samme lærer kunne også fortelle at elevene hadde forventninger om at de skulle få se nyheter, de etterlyste det faktisk hvis de ikke hadde fått sett dem på det vanlige tidspunktet. Det som også kom fram var at elevene ønsket at det skulle være så likt «voksen-nyheter» som mulig – og flere uttrykte tanker i retning av at dette faktisk ikke ble oppfattet som «skolearbeid» og «læring» av elevene, samtidig som de husket innhold. Det hendte at man tok opp et tema i en time og at elevene viste tilbake til en tidligere sending de hadde sett.

Det som man hadde ønsker om var at man fikk et temaarkiv slik at man kunne plukke på et senere tidspunkt, og dette er under utarbeidelse. Et annet ønske var å få enda flere nyheter inn, gjerne en rask gjennomgang av 10-12 stykker som hadde vært i mediene siste uka uten at man trengte gå i dybden på alt. Det har vist seg at elevene er mer opptatt av nyheter enn de fleste av oss kanskje trodde (?)

Dagen i dag ble derfor en veldig positiv dag – og jeg gleder meg til å høre flere erfaringer når vi kommer til høsten.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s