Noen tanker på en mandag…

06.06.11 at 16:36 Legg igjen en kommentar

Ja – da var det sannelig blitt mandag igjen, og ferien nærmer seg med stormskritt. Riktignok skal jeg også denne uka en tur til Bergen, og så blir det vel en Oslotur til uka – men for meg er det å ta det ganske med ro i forhold til reising. Sommeren skal brukes til å forberede høsten – det er mange ting som skal gjøres klart, mange spennende prosjekter er i startfasen….men litt ferie skal det også bli. Planen er å ta fri når det er bra vær og jobbe når det er dårlig – så får vi se om det blir mye av det ene eller det andre….akkurat nå er været slik at det blir nok mest jobbing…

Noe av det jeg har sett litt på i dag er dette med skolenes design, og etter et tips på twitter (takk til @mortenoddvik) var jeg innom nettstedet visionmapper – og der hadde de noen spørsmål som jeg syntes var såpass interessante at jeg gjengir noen av den i en rask (og ikke helt nøyaktig) oversettelse her, og jeg har også puttet på noen egne kommentarer..

Dette med design av skoler og læringsrom har blitt veldig i vinden – og jeg har vært så heldig at jeg har fått sett noen skoler som har tenkt nytt når det gjelder den fysiske utformingen. Hva så med norske skoler? Det er klart det ikke er alle forunt å få bygget en ny skole, men jeg tenker at noen av disse spørsmålene bør man kanskje tenke over uansett hva slags fysiske lokaler man har i dag. Kanskje man kan gjøre dem mer effektive?

  • Hva hvis klassene hadde elever med ulik alder? Vi er så vant til at en klasse består av elever som er født samme år, men hvordan passer dette med livslang læring? Kan man lage omgivelser som støtter det at både eldre og yngre, voksne og barn, kan skape relasjoner?
  • Hva hvis man kunne tilpasse og personalisere omgivelsene, føle komfort og eierskap? Her har jeg tenkt litt på arbeidslivet – selv har jeg jo hjemmekontor, og det har jeg innredet så det passer meg. Noen av mine bekjente sier ting som at de aldri kunne tenke seg å sitte i kontorfellesskap, andre synes det er helt greit. Det er ikke alle som klarer å jobbe i åpne kontorlandskap – så hvorfor skal alle klare det på skolen, er det ikke forsåvidt en god beskrivelse av et tradisjonelt klasserom? Alle har imidlertid mulighet til å tilpasse arbeidsplassen noe, det kan være regulerbare stoler og bord, det kan være bilder og planter – men i mange klasserom er det akkurat som når jeg gikk å skolen selv med ting som at ikke engang stolene kan reguleres. Tatt i betraktning alle timer man tilbringer her så burde man kansje vektlegge dette fysiske arbeidsmiljøet?
  • Hva hvis det var flere lærere i klasserommet? I dag er det stort sett en lærer og evt noen assistenter – men det var dette med å slå ned klasseromsveggene. Ikke bare få inn andre utenfra rent fysisk – selv om jeg også synes det er en god ide å dra inn f.eks. lokale politikere for å fortelle og bli stilt spørsmål i forhold til f.eks. hva man har tenkt til å gjøre for å beholde ungdommer og sørge for næringsutvikling. Tenk også på mulighetene som ligger i digital kommunikasjon, hente inn «eksperter» utenfra – og hvordan skal man tilpasse læringsrom til denne type aktivitet?
  • Hva hvis elevene kunne ha kontroll over egne verktøy og ressurser, kunne kommunisere med andre utenfor når det var hensiktsmessig, utvikle egne nettverk? Er det ikke slik mange av oss gjør – vi som beveger oss rundt i den digitale verden – snakker med andre, skaffer oss informasjon, stiller spørsmål, lærer og lærer bort? Vi lærer oss fort å sile ut hvem som er fornuftige å ha i nettverket og hvem som ikke er det. Selv har jeg stor nytte av det – senest i dag har det vært nye ting å lære, gode lenker har jeg fått og masse informasjon å lese gjennom (så en spesiell takk til @ghveem for conceptmapping-diskusjon i dag – det kommer et innlegg i den retningen om ikke så lenge. Her var det forresten ikke bare jeg som fikk tips – de som følger oss begge fanget også opp diskusjonen og noen har som meg lastet ned programvare). Hva kan vi lære av eksterne eksperter, hvordan kan vi få kontakt med dem – og hvordan må skolen se ut for at det skal være mulig å ta kontakt med slike når behovet er der?
  • Hva hvis vi kunne velge både tid og sted for når vår egen læring skulle foregå? Det er klart det gir utfordringer, men i arbeidslivet ser man også at mer fleksible løsninger kommer i stadig større grad. I motsetning til tidligere sitter mange av oss ikke ved en produksjonsmaskin og er avhengige av å møte til et bestemt klokkeslett, selv om vi riktignok prøver å holde en slags «normalarbeidsdag». Men hvis – hvordan kan man læringsrom som er mer fleksible? Kanskje både i tid og sted – hva med at noe læring ikke foregikk i klasserommet, men helt andre plasser….læring ute i «den virkelige verden» – vil vi da lære mer? Kan man gi elevene erfaringer de ikke får i dag?
  • Hva hvis skolen ikke var obligatorisk? Hvis man skal konkurrere om elevene (noe man ser i høyere utdanning) – hvilke fortrinn kan din skole stille med? Hva gjør at elevene bør komme til deg? Ville måten å lære bort på endre seg?
  • Hva hvis mesteparten av læringen er basert på samarbeid? Dette er et punkt jeg synes er viktig – det er en av punktene i det jeg anser for å være læring i det 21. århundre. I dag er mye basert på individuelle prestasjoner, læring og oppgaveløsing. Hvordan måtte skolen se ut hvis man skulle framelske samarbeid?
  • Hva hvis uformell læring ble verdsatt like høyt som formell læring? Dette var noe som jeg synes var mer fokus på før i tiden, da så man på hva folk kunne mer enn hvor mange studiepoeng de hadde – i alle fall når man søkte jobb. I dag er det gått helt inflasjon i studiepoeng. Hvordan skal man kunne ta med seg den kompetansen de drar med seg inn i skolen og bygge videre på den? De har med seg kunnskap, de har med seg forventninger, de har en del ferdigheter, de har en del holdninger – hvordan gjøre det beste ut av det?
  • Hva hvis man organiserer skolen rundt måter å lære på framfor fag? Hvis man tenker tverrfaglig og heller fokuserer på områder hvor man arbeider i team, refleksjon, informasjonsinnhenting – hvordan må skolen da se ut? Kan man bruke dette til også å hente inn ressurser fra områder utenfor skolen – f.eks. i nærmiljøet?
  • Hva hvis skolen bare var en del av et større nettverk? Det vil gi elevene tilgang til andre skoler, andre mennesker, flere ressurser, større nettverk – hvordan skal man tilpasse skolen slik at elevene finner de rette ressursene slik at de kan få fordeler av en mer variert undervisning, hvordan skal man støtte slik at de får ressurser som støtter læring?

Hva slags visjon har man for utdanning på kort og lang sikt – og hvordan tenker man på hvordan skolen skal se ut? Er det mulig å bygge inn denne visjonen i den skolen man allerede har? Hvordan bygge inn fleksibilitet på både kort og lang sikt? Hvordan skal man få kommunisert ut den visjonen man har?

Hva slags læringsrelasjoner ønsker vi å dyrke? Vil utdanning i det 21. århundre involvere de samme tingene, på samme måter, lært bort på samme måte av samme type lærere, til samme type barn og ha samme hensikter Hvilke relasjoner ønsker vi å fremme mellom elev og lærer, forbindelser og nettverk? Kan man velge hvem man vil lære med og lære av? Kan noen som er elev i en sammenheng være lærer i en annen?

Hvordan kan digital teknologi hjelpe deg med å levere din framtidige visjon? Hvordan tar skolens utforming hensyn til hvordan elever allerede bruker digital teknologi for læring og i livet ellers? Kan disse nye teknologiene støtte mer samarbeid og kommunikasjon? Kan de støtte mer autentiske og relevante læringserfaringer?

Hvem trenger tilgang til ressursene, og hvor og når trenger de det? Hvilke fysiske, digitale og menneskelige ressurser trenger eleven tilgang til – og hvordan blir tilgang delt og organisert på en rettferdig måte? Trenger elevene å få tilgang til læringsressurser hjemmefra, og kan elever få tilgang til ressurser hjemmefra når de er på skolen? Hva er rollen til eksperter i samfunnet i klasserommet – hvordan vil man sørge for at de får «tilgang»?

Hvordan vil vi verdsette og feire læring? Trenger vi å lage områder for å vise fram og dele? Kan elevene vise sine beste arbeider, produkter og arbeidsprosesser til familie, samfunn eller andre institusjoner? Blir skolens verdier gjenspeilet i utforming – hvis man ønsker å dele og vise, har man muligheter?

Mange spørsmål i dag – få svar, men håper noen tenker litt gjennom🙂

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , , , , , , .

Kan ungdomsskolen bli morsommere? Foreldre – en potensiell gullgruve eller skolesabotører?

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


