Svart, hvitt eller grått – del 2 – Evas bilanalogi

25.05.11 at 00:45 1 kommentar

Etter å ha skrevet forrige innlegg kom jeg til at jeg raskt måtte skrive enda ett – og grunnen er følgende avsnitt:

Å finne og få fram de gode eksemplene på hvordan bruk av teknologien kan understøtte læring og hjelpe til med å tilpasse læring til den enkelte er etter mitt syn den eneste måten vi får slutt på disse diskusjonene. I tillegg vil man få en positiv bieffekt gjennom å effektivisere en del «kontorarbeid» – tid som frigjøres til andre og mer viktige ting, tør jeg nevne undervisning som en slik ting?

Nå er det slik at det finnes en del eksempler og en god del erfaring ute på skolene, de finnes hos lærerne som har tatt i bruk teknologien og prøvet seg fram. Og min erfaring er: de deler gjerne. Utfordringen er at man ikke får tak i de som vegrer seg eller som direkte motarbeider de som vil ha IKT i klasserommet.

Forrige dagen sammenlignet jeg det slik for en bekjent; jeg skal kjøpe meg ny bil, men jeg er overhodet ikke interessert i bil. For meg er det et transportmiddel som skal frakte meg fra A til B. Jeg har førerkort så jeg har faktisk noen grunnleggende ferdigheter i bilkjøring (men noe særlig mer enn grunnleggende tror jeg ikke vil skal trekke akkurat egne ferdigheter). Hadde jeg ikke hatt førerkort ville jeg nok ikke vurdert bil i det hele tatt – sammenlign med lærere som ikke bruker PC eller bruker den i veldig liten grad.

Nå er det et par ting som er viktige for meg med bil; den må starte når jeg skal kjøre – den må rett og slett være driftssikker. Jeg er ingen bilmekaniker, og har som sagt så lite interesse av bil at jeg har ingen interesse av å lese noe om tema. Sammenlign med skole – fungerer det ikke hver gang man prøver å koble på så gir man opp, og mange har ikke ferdigheter eller interesse av å lese hvordan man fikser småproblemer med nettverk, prosjektorer osv.

Bilen må passe til meg – den må ikke være for stor, men samtidig stor nok til at jeg får med det jeg skal ha med. Sammenligningen her får bli at man må få lov til å gjøre tilpasninger på egen PC, installere de program man vil teste ut (prøvekjøring av biler), gjøre egne innstillinger (mine innstillinger av sete, speil osv i bilen).

Bilen må være lettkjørt. Det må ikke være for mye mikkmakk jeg må sette meg inn i. Sammenlign med at programvare må være enkelt og intuitivt. Det har ingen hensikt for meg å lære hvordan jeg skal kjøre buss, det kommer aldri til å være aktuelt.

What’s in it for me? Bilen må være funksjonell – få meg fra A til B på en grei og god måte. Den må være verdt pengene jeg betaler, jeg vil ikke føle at jeg kaster penger ut av vinduet. Sammenlign med at å bruke tid til å sette seg inn i hvordan man kan bruke IKT i forbindelse med egen undervisning må gi en verdi som er målbar, f.eks i økt læringsutbytte for elevene, mer effektiv arbeidshverdag (fjerne «kontor/rutine»-arbeid) o.l. Det som er helt sikkert for meg er at pengene jeg betalte for å få førerkort nå er fornuftig siden jeg tross alt kjører en del – og det gjør at jeg tidvis reiser rimeligere (unngår fly) og er mer fleksibel (trenger ikke innrette meg etter rutetabeller). Noen vil sikkert argumentere for at kollektivtransport er rimeligere enn å kjøpe og drifte bil, men for meg er faktisk ikke det et alternativ i denne sammenhengen.

Hva trenger jeg så å vite når jeg skal vurdere hva slags bil jeg skal ha? Jeg trenger at noen kan vise meg fordelen de ulike merkene og modellene har for meg, og de som gjør det best klarer å vise meg fordeler og ikke funksjoner. Da kunne de f.eks. sagt at bilen er utstyrt med nær- og fjernlys – helt opplagt, men for meg er det kanskje viktigere at det er lys som varer lenge (jeg slipper å lære å skifte lyspære) eller at de lyser spesielt godt (trafikksikkerhet). Jeg trenger heller ikke noen som viser meg en svær bobil når jeg bare skal ha med meg matpakka det meste av tiden. Samtidig er ikke elbil noe gunstig kjøp for meg – til bykjøring derimot kan den nok ha en hensikt. Hvor skal jeg så få tak i den relevante informasjonen? Det er faktisk ganske mye informasjon som ligger ute på nett, i bilbutikker og i all slags reklame av både analog og digital type – men jeg er faktisk ikke interessert i å lete etter den. Sammenlign med de lærerne jeg gjerne skulle hatt tak i – de som ikke er noe særlig på nett i dag, og i alle fall de som ikke deltar i sosiale medier. Det er med dem som jeg er med bil – spørsmålet er; hvordan skal vi nå dem og fortelle dem at det er denne «bilen» de har behov for eller i alle fall vise hvilke muligheter som er tilgjengelige?

PS: for å avslutte analogien så har jeg faktisk kjøpt ny bil nå – sammenlign med lærer som innser at IKT må inn i klasserommet selv om man ikke er helt begeistret i utgangspunktet. Jeg er faktisk ganske godt fornøyd – og den har faktisk noe tilleggsfunksjonalitet som jeg allerede har lært å sette pris på og som jeg ikke hadde på den forrige (som elektrisk innstilling av setene). Jeg blir neppe noen supersjåfør selv om jeg har ny bil, men jeg håper at denne lille SUV’en også skal få meg til å føle meg sikrere på vinterføre – akkurat som jeg håper lærere som ser mulighetene i teknologibruken etterhvert vil føle seg mer digitalt kompetente. Jeg har satt meg inn i hvordan noe av teknologien i bilen fungerer, f.eks. navigatoren – dette er ikke noe jeg ville lest om før jeg anskaffet bilen i alle fall, så kanskje det er slik at når man først bruker IKT regelmessig så leser man mer om mulighetene enn man gjorde tidligere?

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , , .

Svart eller hvitt eller grått? Noen illusjoner bare for moro skyld

1 kommentar Add your own

  • 1. Svart eller hvitt eller grått? « Eva 2.0  |  25.05.11, kl. 09:20

    […] Å finne og få fram de gode eksemplene på hvordan bruk av teknologien kan understøtte læring og hjelpe til med å tilpasse læring til den enkelte er etter mitt syn den eneste måten vi får slutt på disse diskusjonene. I tillegg vil man få en positiv bieffekt gjennom å effektivisere en del “kontorarbeid” – tid som frigjøres til andre og mer viktige ting, tør jeg nevne undervisning som en slik ting? (PS: jeg har skrevet et helt innlegg på dette punktet, det finner du her). […]

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,693 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


