Dagene går og jeg tenker så det nesten går varmt….

24.05.11 at 09:13 4 kommentarer

Da var jeg tilbake på hjemmekontoret etter en ny periode med reisevirksomhet, og mange hyggelige møter blir det rundt omkring – utrolig mange som er engasjerte innenfor dette med digital kompetanse og det er hyggelig. Nå er det nok ikke helt slutt på reisevirksomheten før ferien ennå, noen turer til er planlagt – bl.a. blir det en tur til Bjørgvin vgs i Bergen neste mandag.

Planlegging av høsten er i full gang, og jeg tror det skal bli mye moro – får bare håpe alt går som planlagt🙂 Det blir en del arbeid på meg framover med å gjøre klart en del materiell for høsten, men jeg håper det blir ting som flere vil se nytte i….»time will show» som det heter på utenlandsk.

Det jeg derimot sitter og tenker på er følgende – hva er det lærerne egentlig vil/må ha. Jeg vet det er en del som sliter med ren redskapskompetanse, det å vite hvor man skal trykke og hvilke funksjoner som ligger i ulik programvare. En del har problemer med å finne ut hvordan de skal bruke programvaren pedagogisk, hvordan skal det passe inn i det daglige. Jeg ser at hands-on og praktiske tips pleier å slå an, men så var det å få det til å bli en daglig rutine – ikke bare noe man gjør en gang og så er ferdig med det. Mange skoler har etterhvert laget en plan for IKT-bruk, men for de fleste er det likevel langt fram før det blir like naturlig å bruke PC som å bruke blyant (tror jeg). Noen vil ha en oppskrift for systematisk bruk, mens andre mener at det er ikke på den måten man lærer i dag – og jeg er nok mest enig med de siste samtidig som det må være noe basiskunnskap i bunnen også. De første tenker nok IKT mer som et fag, noe man skal ha en lineær tilnærming til og gjennomgå systematisk. De siste mener nok mest at det er ikke teknologien i seg selv som er det interessante, det handler om hvordan man kan bruke det til å øke læringen – og det er derfor jeg mener dette er mest riktig.

Det andre jeg tenker på er at de fleste av pedagogene som jeg i dag treffer online, på konferanser og kurs er gjerne de som er mer enn middels interessert i å bruke IKT i undervisningen. De er allerede ganske overbevist om at vi er nødt til å bruke teknologien til informasjonssøk, samarbeid, utforsking, problemløsning – men hva med alle de som ikke er der. Vi må vel bare innse at de som er interessert utgjør en liten andel av den totale mengden av lærere – så hvordan får vi tak i alle de andre og kan dele av oss med det vi har erfart, dele de gode eksemplene, gi de gode tipsene? Hvor treffer vi alle disse andre?

Jeg sitter også med en følelse av at mange skoleledere ikke helt vet hva som er digital kompetanse, at de fortsatt tror det handler om infrastruktur og programvare. At man er en digital skole fordi man har en del PC’er eller interaktive tavler. Jeg har lyst til å spørre dem om hvilken visjon de har for bruken – og om visjonen er tydelig for alle de andre; både lærere, elever og foresatte. Jeg vet ikke om jeg tør….

Jeg får tenke videre, men jeg har også tenkt til å omsette i praktisk handling – i blind tro på at bare man vil nok så er intet umulig🙂

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , .

Lag læremidler med enkle midler Svart eller hvitt eller grått?

4 kommentarer Add your own

  • 1. kav  |  24.05.11, kl. 15:15

    Etter 25 år med IT og ped er det du skriver om her forstatt noe jeg ser som et hovedproblem:
    Lærere er ikke opptatt av teknologi.
    Etterhvert som vi lærere stadig får et økende krav til plan/dokumentasjon/evaluering/systematikk så blir det et alt mer preserende problem med manglende interesse for redskap som kan løse disse problemene.
    Jeg tror at nye av problemet ligger i den tildels amatørmessige styringen av norsk skole som for lenge har vært overlatt politikere. Det skal bli spennede å lese hva du kommer fram til.

  • 2. Sven Olaf Brekke  |  24.05.11, kl. 15:35

    Hei Eva. Interessante problemstillinger og refleksjoner som vanlig. For det første er jeg helt enig med deg i at det er viktig å være seg bevisst at de som utgjør IKT pilotene oftest er i et stort mindretall på mange skoler, men like fullt er de svært viktige i de kollegiet eller sammenhenger de opererer. Jeg regner meg som mer enn gjennomsnittlig interessert i teknologi og nye gadgets, men i skolesammenheng er det utrolig viktig at den nye teknologien består lakmustesten på om den er levedyktig, nemlig i møte med eleven og klasserommet. Jeg har sett mange spennende teknologier, nettsteder,interaktive programmer,samarbeidsverktøy osv, men det er vanskeligere å finne konkrete eksempler på undervisningsopplegg som tar i bruk IKT og som er såpass enkelt å gjennomføre at gjennomsnittslæreren både klarer å gjennomføre og samtidig får lyst til å prøve mer fordi han såg at det lå et læringspotensiale der som var letter å hente ut på en ny måte. Den desidert viktigste måten å få ny teknologi til å spre seg i et kollegium er å få flinke lærere til å dra med seg kolleger som ikke er like interessert i teknologien. Samtidig tror jeg det er viktig å ikke bestemme seg på forhånd for at det nye automatisk er bedre enn det gamle. Teknolærere/ledere som tror at det er antall smartboard som avgjør om skolens elever blir digitalt kompetente har etter min mening misforstått ganske mye.

  • 3. evabra  |  24.05.11, kl. 19:21

    Takk for kommentar. Nå tror jeg nok ikke at jeg har noe fasitsvar, men samtidig kan man jo ikke bare gi opp🙂

  • 4. evabra  |  24.05.11, kl. 19:24

    Takk for lang og god kommentar. Jo, jeg er helt enig i at IKT-piloter (eller tilsvarende benevnelser) er svært viktige – jeg ønsker bare å få spredd den kunnskapen og kompetansen de sitter inne med videre. Det er interessant at du trekker fram undervisningsopplegg som tar i bruk IKT og som viser at det kan ligge læringsutbytte i det – det er jo koden vi forsøker knekke, og det er vanskelig. Jeg tror også at det ligger mye i at man ikke har noen fast plan for hvordan man skal integrere, at det ikke er noen krav til å ta i bruk – jeg tror rett og slett man må bli tøffere på det området, og her er skoleledelsen det aller viktigste. Og absolutt enig i det siste, det nye er ikke nødvendigvis bedre enn det gamle – men det kan være bedre også, det er best å være åpen til sinns, vurdere og så konkludere. I dag er det dessverre mange som konkluderer før man har forsøkt – og da blir det feil enten man er for eller mot🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 493,998 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: