Tidskapselen (undervisningstips)

Jeg liker godt at man må utforske litt og finne ut av ting framfor å få servert fakta. Denne oppgavetypen kan lages på en rekke emner og på ulike måter, men jeg har tatt utgangspunkt i vikingtiden i dag – bare fordi jeg brukte det som tema i innlegget om å lage ressurshefte.

Tanken er at elevene faktisk må finne ut hvordan det var i vikingtiden og hva som kunne vært viktig da – for å finne ut hva slags ting som er lagt i en tidskapsel fra akkurat denne perioden. Det betyr at de er nødt til å finne informasjon på nett og i oppslagsverk (eller dere kan lage et ressurshefte de skal bruke), og de er nødt til å finne vurdere kilder (relevant og sann informasjon?) og prøve å sette seg inn i hvordan det var å leve på et tidligere tidspunkt. Jeg tror denne type oppgaver kanskje kan være mer inspirerende enn å lese en faktatekst, men den krever jo også mer – kanskje ikke minst av tid….

Jeg mener denne type oppgaver handler en del om ferdigheter man trenger; finne og organisere relevant informasjon, kildekritikk og kritisk refleksjon, samarbeid og deltakelse (diskusjon?), kreativitet, utforskning og problemløsning. For ungdomstrinn vil man kunne koble flere kompetansemål i samfunnsfag (historie, samfunnskunnskap) opp mot en slik oppgave.

Skal man vurdere vil det f.eks. være i forhold til hvor mange ting man har funnet, beskrivelse av disse både utseendemessig og bruksmessig, en vurdering av hvorfor disse tingene var viktige, hvordan man har funnet fram til de objektene man har valgt (hvilke kilder er brukt). Man kan jo også prøve å få dem til å forestille seg hvordan det vil være for noen i «framtiden»(2011) å åpne den – vil de forstå hva det er de finner der? Og kanskje også spørre seg om det finnes noe tilsvarende i dag – kanskje i et annet materiale eller i en litt annen form, men at bruksområdet er det samme? Er det noen ting som har utviklet seg over tid kunne man som en ekstraoppgave/utvidelse plassere utviklingen denne gjenstanden har gått gjennom (tenk f.eks. kniv – fra kniver laget av stein til dagens utgaver – vurdering av hvorfor man har gjort endringer i materiale, av design).

Når det gjelder ekstraoppgaven så vil man også kunne vurdere hvor flinke de er til å forutse hva som kommer til å skje; vil emballasjen være av en type som tåler lang lagring og kanskje i omgivelser som er våte/varme/tørre/kalde, vil man kunne forstå hva det ble brukt til i framtiden, vurdering av hvorfor disse tingene er viktige i dag osv.

Man kan velge hva slags type resultat som skal leveres, eller overlate det til elevene selv….skriftlig, muntlig, bruk av presentasjonsprogram, skuespill, blogginnlegg, video osv – mange muligheter…

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s