Lag ressurshefte (bokskaper)

Man kan like eller ikke like Wikipedia – men det er forbløffende mye informasjon som er samlet der, og jeg vet at mange søker etter de tingene de leter etter svar på der. Mye informasjon er veldig god, og jeg henviser tidvis til sider her i forbindelse med oppgaver jeg lager. Sidene lenker gjerne til andre sider med utdypende informasjon – jeg synes det er en god ide; slik at de som trenger mer forklaring kan få det og de som ikke trenger det kan bare lese videre. Jeg har ikke hatt så stort behov for det til nå, men ser at det kanskje kunne være fornuftig av og til å lage ferdig et slags ressurshefte hvor man bruker informasjon fra ulike sider på Wikipedia – og da er Bokskaperen helt ypperlig. I korte trekk betyr det at du kan lage en «bok» som du kan laste ned i noen ulike formater, for eksempel pdf, med de sidene du mener er naturlig å ta med seg (og så slipper du det mange gjør, kopierer, limer inn i et dokument og får problemer med formateringen).

Jeg lagde en demo for meg selv om Vikingtiden – og med fordypning på vikingtiden i Norge. Den kan brukes som en ressurs eller man kan bruke den til å sammenligne med andre læreverk…Jeg valgte å laste ned som pdf, og den var ganske grei syntes jeg – og tror faktisk jeg kommer til å lage noen slike med tanke på å lese offline når jeg for eksempel venter på en eller annen flyplass.

For å få på plass Bokskaper går du i menyen på venstre side på Wikipedia, helt nederst finner du Verktøy – Spesialsider. Gå dit, og nesten helt nederst finner du valget Bok under sideverktøy. Du kan gi boka en tittel og undertittel – og så søker du som vanlig og når du kommer til en side du vil ha med i «boka» så trykker du bare på «legg til denne siden i boka di» (eller fjerne om du skal det). Når du er ferdig trykker du «Vis bok» og så kan du laste den ned (eller evt bestille som trykket bok – jeg kommer nok ikke til å gjøre akkurat det tror jeg, ser ikke helt behovet).


3 comments

  1. Vi har nettopp diskutert hvordan vi kan lage ressurshefter på en grei måte, så dette passet meget bra. Det er så mange muligheter på nettsidene at man ikke kan oppdage alt selv, men trenger tips. Supert og nyttig som så mye annet på bloggen din.

Legg igjen en kommentar

