Jeg blir så lei av å fikse PC’er med spyware

07.05.11 at 13:24 1 kommentar

I dag fikk jeg besøk av en bekjents sønn – PC’en fungerte ikke skikkelig og han var ganske fortvilet. Så hva gjør man – jo, prøver å fikse det igjen. Samtidig blir jeg ganske forbannet over disse som sitter og lager ting bare for å skape problemer for andre.

Først ble jeg litt i stuss fordi dette var tydeligvis et slags antivirusprogram, men siden jeg har vært borti denne PC’en flere ganger før visste jeg at dette ikke var noe jeg hadde installert. Likevel så det nokså tilforlatelig ut; Windows Oversight Center, inneholdt windowslogo og det stod en henvisning til Genuine Windows programvare – så jeg kan forstå at denne kunne lure noen og enhver. Typisk noe man får poppende opp på skjermen og trykker på i ren uvitenhet. Problemet var nå at det ikke var mulig å få fjernet stadige meldinger på skjermen om at maskinen innehold virus og trojanere – men jeg kjørte en virusscan for å se om det kunne løse problemet. Jeg hadde tidligere installert Avast på denne maskinen, og ofte løser slike problemer seg ved å kjøre en scan før oppstart – det er noe man kan planlegge skal gjøres og fordelen er at man ofte får tatt filer som ellers legger seg som oppstartsfiler og derfor er vanskelige å fjerne. Det var dette som var tilfelle her – det hadde gjemt seg godt i systemfilene.

Dessverre var dette uten hell, antivirusprogrammet fant ikke noen feil – så da er det til å søke på nett. Jeg fant en oppskrift hvor man skal fjerne bl.a. registerfiler – og det er ikke noe man bare setter igang med uten at man vet hva man gjør. Skal jeg sammenligne det med noe vil det være å begynne å slå ned vegger i et hus uten å vite om de er bærende eller ikke – man kan selvfølgelig ha flaks, men fjerner man en man ikke burde er det fort det blir store problemer. På samme måte med registerfiler – ikke noe problem når du vet hva du skal gjøre, men på lykke og fromme kan det gå riktig galt.

Nå har jeg gjort dette ganske mange ganger etterhvert så med friskt mot gikk jeg igang. Problemet var bare at filene som stod nevnt i oppskriften ikke var å finne i PC’ens registerfiler, med andre ord like langt. Det var ikke mulig å finne andre oppskrifter heller så siste utvei i dag var å bruke systemgjenoppretting. Jeg tok en dato ganske langt tilbake i tid så noen oppdateringer må nok på plass igjen, men takk og pris ble vi kvitt svineriet for denne gangen. Systemgjenoppretting hjelper ikke alltid heller, men er absolutt noe enhver burde lære seg til – så lag et gjenopprettingspunkt allerede i dag!

Dessverre er jeg redd for at gutten snart trykker på noe som han ikke burde på nytt…

Entry filed under: Privat. Tags: .

Tilbake fra #NKUL11 Ukestart i Vågå

1 kommentar Add your own

  • 1. michael willig  |  08.05.11, kl. 07:00

    mbam gjer susen på problem som du beskriver.
    eit eller anna må trige at rusket blir starta.starta. sjekk først med msconfig og med autostart frå sysinternals.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,361 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


