Klasseromsledelse med IKT #NKUL11

05.05.11 at 10:01 3 kommentarer

Jørund Høie Skaug skal snakke om klasseromsledelse med IKT. Hva sier elever om klasseromsledelse og IKT? Mulige tiltak for god klasseledelse med IKT? Hva tenker dere om klasseromsledelse og IKT?

Monitor2010 og 2011 – publiseres i høst.

Elevene redegjør i spørreskjema for Monitor2011 om;

  • total tidsbruk på skole, tid, enkeltfag og tid hjemme
  • Skolemotivasjon og oppfatning av datamaskin
  • Egen kildebruk og digital produksjon
  • Quiz om kildebruk, nettvett og personvern

Sier at elever har problemer med å skille mellom hva som er betalte annonser og hva som er resultat av søk.

Monitor2010 – samtaler om ikt i skolen. Utkommer høst 2011, klasseromsledelse er et deltema i undersøkelsen. Jørund viser en liten artig sak om hva man bruke Angry Birds til som en innledning til neste punkt.

Hva er klasseromsledelse?

Kontroll over klassen vs samspill mellom lærer og elev

Elever ønsker mer målrettet bruk av IKT; tydelige lærere, takk.

«Noen lærere er bedre på å ha autoritet i klasserommet, andre er dårligere på det. Som regel er det de som klarer å være en autoritetsperson som har den beste undervisningen»- elev, 9. trinn

Elever innrømmer at det ikke alltid er lett å følge med i timen.

Nei takk til Facebook på skolen?

«Det hender jeg misser ting fori jeg sitter på FB og har tilgang til nettet. Hadde ikke hatt noe imot om vi ikke fikk lov til å ha nett på skolen» – elev VG2

Det er vanskelig å se for seg noen universalløsning fordi det er så store forskjeller når det gjelder teknologibruk og tilgjengelighet. Mange skoler har dårlig infrastruktur; det tar lang tid å logge på, nettverk nede – skaper frustrasjon blant lærere og elever. Snakker om debatten tidligere i vinter hvor partene står steilt mot hverandre når det gjelder bruk eller ikke bruk av sosiale medier i skolen.

Jørund ønsker avstemming via mobil; hvorfor handler diskusjoner om IKT og klasseledelse nesten alltid om vi skal stenge FB ute fra skolens nettverk?

  •  Alt.1 Fordi mediene liker konflikter, liker å skrive om FB og fremstiller det som om man bør være enten for eller mot sosiale medier i skolen
  • Alt. 2 Fordi Skole-Norge enda ikke er tilstrekkelig kompetent til å håndtere problematikken på en måte som støtter læring
  • Alt. 3 Fordi det er nesten bare FB som skaper støy og uro i klasserommet.

De sender jo meldinger som du forventer at andre skal lese og svare på. Du har på en måte en plikt gjennom FB også, det er jo blitt en veldig stor del av hverdagen» – elev VG2

Er skolen nyttige idioter for «fryktindustrien»

«Ved å spele på frykt for dårlege skuleprestasjonar, juks og moralsk forfall teiknar desse lærarane og politikarane eit fiendebilete der teknologien kjem utanfrå og inn i skulen for å øydeleggje for læring og meningsfylte aktivitetar» – Arne Olav Nygård

Kan man hindre elever i å bruke internett?

Ofte kan man ikke det.

«De sperrene er det ikke noe å problem å komme forbi» – elev

Bør man hindre elever i å komme på Internett? Viser reklame for verktøy for å styre elevPC i klasserommet. Noen synes det er greit, noen synes det blir for dyrt, noen mener det strider mot personvernet.

Hvilken bok ligger tettest opp til hvordan skole-Norge praktiseres i dag?

  • Alt.1 1984
  • Alt.2 Don Quijote
  • Alt.3 Vidunderlige nye verden

Klasseromsledelse henger sammen med lærers kompetanse

Verktøy, infrastruktur, målrettet bruk av pedagogisk IKT – viser et klipp fra Kongsvik ungdomsskole som danner utgangspunkt for neste SMS-runde

Hva bør skoleledelsen gjøre for å hjelpe med å utøve god klasseromsledelse med IKT?

  • Alt.1 Lære opp guttene i klassen til å beherske teknologien bedre
  • Alt.2 Gi en toukers sykmelding, og opprette kontoer på FB, YouTube med mer slik at hun kan gjøre seg skjent med digitale medier og verktøy i sykmeldingen
  • Alt. 3 Bruke en blanding av pisk og gulrot

Ulike romløsninger – viser bilde fra «Rom for læring» og et bilde av et tradisjonelt klasserom.

Hva bør læreren gjøre for å ha kontroll over IKT-bruken?

Hvordan bør man som lærer sørge for at elevene ikke bruker FB og lignende uønsket i undervisningen?

  • Alt.1 Bruke verktøy som overvåker elevenes PC eller skru av nettet i klasserommet når nødvendig
  • Alt. 2 Legge opp undervisningen slik at elevene har færre muligheter til å gjøre noe annet enn det de skal
  • Alt. 3 Kombinere alternativ 1 og 2

Hva kan gjøres?

Tips til handling.

  • Utvikling og gode ideer oppstår ofte som resultat av tilfeldigheter
  • Være åpen for nye verktøy, og ikke minst å skaffe seg kunnskap om hvilke muligheter som ligger i de ulike verktøyene
  • Les blogger og få tips

Resultat av SMS-undersøkelsene som har foregått i løpet av sesjonen viser følgende resultat;

  • Spørsmål 1; De fleste mener at skole-Norge enda ikke er tilstrekkelig kompetent til å håndtere problematikk på en måte som støtter læring
  • Spørsmål 2; de fleste mener at norsk skole ligner Don Quijote (20% 1984 og 14% Vidunderlige nye verden)
  • Spørsmål 3; hele 87% mener man skal bruke blanding av pisk og gulrot
  • Spørsmål 4; Bare 5% som ønsker verktøy for overvåking, 40 % legge opp undervisning slik at elevene ikke får tid til å gjøre annet, 45% ønsker en kombinasjon

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , .

Tweetup #NKUL11 Tilbake fra #NKUL11

3 kommentarer Add your own

  • 1. Ragnvald Holst-Larsen  |  05.05.11, kl. 12:22

    Jeg synes kanskje det var litt urettferdig å ha begge disse i samme avstemming. Det er jo to veldig forskjellige ting. Jeg er sterk motstander av at vi skal overvåke elevenes pc, men veldig stor tilhenger( som du jo vet) av at man kan stenge nettet

    Alt.1 Bruke verktøy som overvåker elevenes PC eller skru av nettet i klasserommet når nødvendig

    Lykke til der oppe. Fint å høre litt hva som skjer

    Ragnvald

  • 2. evabra  |  06.05.11, kl. 09:57

    Jeg syntes kanskje resultatet ble litt feil fordi det var mange som ønsket å bruke kombinasjon, men det store spørsmålet for meg er: skal man bruke teknologiske verktøy for å hindre en bruk som ikke er av teknologisk art? Selv om jeg ser mange har behov for det håper jeg at holdninger til skolen endrer seg i stedet. Når jeg var i Sverige spurte jeg skolen om de hadde slik programvare og de sa nei. Så spurte jeg om de hadde mange problemer med at elevene gjorde andre ting, f.eks. surfe, oppdatere status, chatte osv. Svaret var nei. De sa at elevene visste at om de ikke fulgte med og gjorde det de skulle ble det bare mer å gjøre etter skoletid…..elevene tok ansvar for egen læring. Der skulle jeg gjerne ha vært i Norge også, men kanskje den store forskjellen er at i Sverige er det høyere arbeidsledighet og da ser man tydeligere behovet for å skaffe seg en utdannelse rett og slett fordi konkurransen er større. De samme holdningene ser vi også i en rekke u-land. Lever vi for godt i Norge mon tro?

  • 3. NKUL 2011: Felles referat  |  06.05.11, kl. 12:38

    […] legge til rette for opplæring og infrastraktur Blogger: Eva Bratvolds (Eva 2.0) https://evabra.wordpress.com/2011/05/05/klasseromsledelse-med-ikt-nkul11/ Rune Mathisen (@bitjungle) mfl:  […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: