Lese hva man har lyst til å lese?

03.05.11 at 09:32 Legg igjen en kommentar

Noen korte refleksjoner og tilbakeblikk i dag, før jeg gjør meg klar til avreise for Trondheim og NKUL11.

Det å lese er viktig, det er en påstand som jeg antar de fleste er enige i – og plutselig kom jeg til å tenke på min egen skolegang. Jeg leste før jeg begynte på skolen, jeg leste ganske mye faktisk – så det å starte med å lære bokstaver og tall kunne blitt ganske kjedelig allerede første skoleår hadde det ikke vært for at jeg faktisk fikk gjøre andre ting i stedet. En god lærer hadde jeg – en som ga meg noen andre utfordringer i stedet, og det var bra. Hun er faktisk en av de få lærerne jeg har hatt i alle mine skoleår som jeg faktisk husker navnet på! Det sier litt om hvilket inntrykk hun ga.

Nå hadde jeg også rikelig med lesestoff hjemme, så leselysten ble holdt vedlike i alle år – og jeg leste vel i tillegg omtrent alt som var i barne- og ungdomsavdelingen på mitt lokale bibliotek…jeg fikk til og med lov til å låne bøker i voksenavdelingen etterhvert – når de ikke hadde annet å tilby.

Men tilbake til dette med leselysten. Jeg husker også med gru norskbøkene vi hadde da, det var ganske trege saker å lese – i alle fall for meg som leste Frøken Detektiv, Bobseybarna, Stompa og en rekke andre bøker (fra krim til biografier og alt i mellom). Da ble det ikke helt noen sus over tekstene vi fikk i lekse, og takk og pris for at jeg leste raskt – da gikk leksa raskt unna og jeg kunne kaste meg over andre bøker i stedet for. Jeg håper det er sprekere tekster i dagens norskbøker, men helt overbevist er jeg ikke – det er nok noe med hva som ansees for «passende» litteratur og ikke. Selv om mange tekster hører med til «allmenndanningen» så må jeg si at å lese «En glad gutt» og tilsvarende tekster ikke passet meg helt på den tiden i alle fall.

Mine egne har fått tilgang til mange bøker fra skolebiblioteket, og har blitt oppmuntret av sine lærere til å lese stoff som passer med egne interesser – og det synes jeg er en god tilnærming. Riktignok hører jeg enkelte fortelle at de har barn som kommer hjem og må lese ting de ikke liker, så de prøver å gjøre det raskt slik at de heller kan få lese det de faktisk har lyst til å lese – og da blir jeg litt trist, da har man misforstått hvordan leselysten skal stimuleres.

Et annet lite tilbakeblikk; jeg husker vi fikk en ganske spennende bok – det må ha vært rundt 4. /5. klasse en gang. Jeg har glemt hva boka heter, men meningen var i alle fall at vi skulle lese den i skoletimene. Boka ble delt ut og stillheten senket seg over klassen, alle satt oppslukt og leste. Etter en god stund spurte læreren oss om vi la merke til noe spesielt med boka – og det hadde ingen gjort. Det viste seg at den var på nynorsk, men vi var så oppslukt av handlingen at vi la faktisk ikke merke til det før vi ble gjort oppmerksom på det. Hadde vi fått beskjed om at den var på nynorsk kan det være at holdningen ble helt annerledes fra starten – vi var jo ikke begeistret for sidemål, det var noe vi aldri kom til å få bruk for (selv om jeg har måttet skrive nynorsk i mange år etterhvert – og nå synes jeg det er helt greit, det er faktisk ganske flott som språk).

Kanskje er det så enkelt (og vanskelig) at det handler om å gjøre ting interessante som skal til? Logikken tilsier at det er slik, men samtidig vanskelig å gjennomføre i praksis. Det er jo en del ting som man må gjennom enten man liker det eller ikke, og noe er rent puggestoff. Nå kan det selvfølgelig også være slik at hvis man bare leser det som oppfattes som interessant kan man bli litt snever så det i seg selv er ikke hele løsningen, men for å øve opp ferdighet i lesing er det i alle fall viktig å gjøre det man kan for at barna faktisk leser i det hele. Enkelte har problem med lesing, men man må også huske at det ikke er ensbetydende med at de har problemer på andre områder også – de kan godt lese enklere tekster og likevel reflektere over innholdet på linje med de som leser mye og raskt.

Det er også andre ferdigheter man trenger i dag når det gjelder lesing – jeg tenker på å lese digitalt. Dagens ungdom er vant til å finne svar raskt på nett, så det å lese lange tekster for å finne svarene er ikke noe de er vant til – men jeg tror ikke dette er tatt hensyn til i hvordan man utformer læreverk. Kanskje finner de svarene for lett i dag – det krever ikke tankevirksomhet å kopiere ut faktasetninger og man trenger ikke reflektere over innhold. Det er litt det samme man ser på TV, i dag er man vant til sitcom-serier som har en viss varighet (litt kortere enn en skoletime) – så i løpet av den tiden skal all handling foregå, også i hverdagen. Å lese digitalt gjør også at man hopper rundt i teksten – ikke nødvendigvis fra topp til bunn, det er jo en av styrkene i mediet at man finner utfyllende informasjon når man har bruk for den. Å ha lesestrategi for digitalt innhold er kanskje noe av det jeg savner å se – men kanskje er det slik at det er vanlig rundt omkring og at jeg bare ikke har sett det (?) Det henger forsåvidt sammen med det jeg har nevnt flere ganger i tidligere blogginnlegg; man må lage oppgaver hvor løsningen ikke er å kopiere, man må lage oppgaver som krever forståelse og tankearbeid.

Entry filed under: Privat. Tags: , , .

Supporthumor Kommentar til Motivasjon – Mestring – Muligheter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,762 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: