Rett og feil

27.04.11 at 14:02 2 kommentarer

Når jeg først satt meg ned og så på Ted.com ble det nok et foredrag i dag; Kathryn Schultz: On being wrong. Jeg syntes den var morsom, men også noe å tenke over – og den henger egentlig fint sammen med forrige blogginnlegg om World Peace Game.

Noe av det hun spør om er; hvordan føles det å ta feil? Flere kommer med sine forslag; trist, deprimerende osv – inntil hun korrigerer….hun sier det er følelsen når vi vet vi har tatt feil, men før det føles det å ta feil akkurat som det å ha rett – for det er det vi tror vi har. Hun sier det blir som i tegneserien hvor man løper utfor en klippe og fortsetter framover i lufta akkurat som om vi har fast grunn under føttene – helt til vi ser ned, da faller vi…

Noen andre gullkorn kommer når hun snakker om at når vi trekker konklusjoner på det vi vet og mener vi har rett – hva da med de som ikke er enige? Først tror vi de ikke har samme informasjon som vi har – så vi deler den, og når det heller ikke hjelper tror vi rett og slett at de er dumme…de klarer rett og slett ikke se det samme som oss. Hvis vi oppdager at de faktisk er ganske smarte og har samme informasjon – ja, da tror vi de nærmest er onde og har sin egen agenda…

Og er det ikke slik det er? Vi er overbevist om at vi har rett – ta som eksempel noe nærliggende her på bloggen; bruk av IKT i undervisningen. Blir det ikke til at vi som er for bruk av PC i klasserommet ikke tror de som er mot har all informasjon – ja, jeg er jo ikke helt sikker på at de har det og skriver derfor alle pro-saker her på bloggen…Leser du avisartikler og leserinnlegg om tema finner du alle kategorier – alle mener de har rett og gir uttrykk for at motparten er mer eller mindre dumme.

Det handler veldig mye om kultur sier Kathryn Schultz – fra tidlig alder får vi lære leksen om at skal man bli til noe må man ikke gjøre feil, man må være flittige og levere godt resultat….da er sjansen for suksess størst. Men hva med å lære av sine feil – hvor er den lærdommen blitt av i dag? Hvordan skal vi finne opp nye ting når vi ikke tør feile? Og selv om vi ikke tør feile selv hører vi mer enn gjerne historier om de som tok feil, det er fordi livet er slik – vi trodde det skulle bli slik, og så ble det helt annerledes.

Entry filed under: læring. Tags: , , .

Relevant læring Supporthumor

2 kommentarer Add your own

  • 1. Kjell Arild Welde  |  28.04.11, kl. 08:09

    Et av kjjennetegnet med skole har vært å gjøre minst mulig feil og svare rett på de fleste spørmål. Læreren har hatt fasiten og derved autoriteten.

    I dataverdene er det annerledes. Der er erfaring med alt som kan gå galt, verdigfullt. Å lære av sine feil, er ikke det som er læring? Om ferdigheten er sykling eller programmering så feilene viktige.

  • 2. evabra  |  28.04.11, kl. 10:54

    Jo, det er nok slik det er – og det er både godt og galt. Læreren bør være autoriteten i klasserommet og må kunne gi de riktige svarene, men samtidig synes jeg man må åpne for at man selv prøver å finne svarene (og få lov til å feile underveis) framfor å bare bli presentert for rene faktasetninger. Kanskje det går an å trekke en parallell til syklingen; hvis man bare leste fakta om hvordan man syklet – ville man da bli en god syklist hvis man var god på teorien?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,471 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: