Jeg er imponert…

06.04.11 at 22:30 6 kommentarer

I dag har jeg vært i Stockholm og holdt kurs – denne gangen «Jobb smartere», deler av det handler kort sagt om; tenkt deg at innboksen var tom og at du hadde oversikt over oppgavene du skal gjøre – dette er et kurs hovedsaklig i retning skoleledere og administrasjon. Her møtte jeg to av Microsoft sine mentorskoler, og det var da jeg ble imponert. Jeg holder jo mye kurs i bruk av OneNote, og så møter jeg en grunnskole hvor de bruker OneNote hver dag. Det er faktisk en skal-oppgave på skolen – alle lærere skal bruke OneNote og de bruker det til egen planlegging, organisering av informasjon, lager undervisningsopplegg, deler med elever osv og i tillegg har de lagt alle referater o.l. på en delt notatblokk slik at alle lærere har tilgang til den. Alle de tingene jeg ønsker man skal gjøre, ja – det gjorde de (og har gjort det en stund). Disse skolene har vunnet konkurranser som innovative skoler – de regnes som de fremste i verden, og jeg begynner å forstå hvorfor. Nå tror jeg vi kan få det til her hjemme også, men jeg skulle ønske flere fikk se hvordan disse jobbet. Det er noe med å se det selv og kunne spørre – og se hva slags erfaringer man kan trekke med seg hjem. Jeg synes nok at det kan bli litt slik at vi sitter på hver vår tue og finner opp hjulet mange ganger.

Jeg snakket med lærere på den videregående skolen, og spurte bl.a om de hadde stort frafall – de så bare undrende på meg, lurte på hva jeg snakket om. Her var det ikke noe frafall å snakke om. Dette var en skole som hadde stor søkning, som igjen medførte et høyt karaktersnitt for å komme inn – og de trodde det hadde en betydning….elevene var motivert for å gå der. De fortalte at 98% av elevene gikk videre på høyere utdanning når de gikk ut av videregående. De kunne fortelle at de har «Meet the teacher» – en dag der foresatte kan komme og snakke med lærerne, og noe de hadde erfart var at omtrent samtlige foresatte har gitt uttrykk for at de «ikke gir noe gratis». De har forventninger til egne barn, de forventer at de skal prestere. Lærerne merket også at elevene har høye krav til lærerne – sannsynligvis fordi vi her snakker om elever som er «skoleflinke». Jeg tror mange av disse elevene vil havne i lederposisjoner senere i livet.

Det er selvfølgelig en fordel at elevene er jevnt gode, og at de er motiverte. Lærerne mente i alle fall at motivasjonen var veldig viktig i forhold til å delta og følge med. Jeg spurte om de hadde problemer med at elevene surfet på andre sider – og problemet var ikke stort. De var tydelige på at elevene måtte ta ansvar for egen læring, og de fortalte også at elevene var veldig bevisst dette selv. Hvis de ikke fulgte med var det dem selv det gikk ut over. Jobbet de ikke på skolen ble det mer jobbing hjemme.

Skolen hadde satsing på andre områder også for å kunne være attraktiv – de har mange engelskspråklige lærere (medførte at jeg holdt kurs på engelsk i dag)…Engelsklærer var engelsk, tysklærer var tysk osv – og slik var det i andre fag også – lærerne hadde spisskompetanse på sine fagområder. Naturfagene hadde undervisning på engelsk fordi elevene ville møte mye engelsk litteratur på dette området når de skulle til på høyere utdanning – og nå ble de forberedt på denne situasjonen.

Elevene kunne få låne, kjøpe eller ha med egen PC – og jeg fikk høre at elevene brukte den flittig…og tror dere ikke jeg kom over et par stykker som tok opp video med mobil mens jeg var der også. De lagde en fiktiv nyhetssending – på spansk – om at Sagrada Familia hadde rast sammen. Det var en forberedelse til en Barcelonatur senere denne uken med spanskklassen. Jeg spurte ikke, men trolig var nok spansklæreren fra…Spania…

Spennende dag – får håpe vi kan få arrangert en tur slik at flere kan se hvordan disse arbeider og bruker IKT til å understøtte undervisningen….hver dag…..

Entry filed under: IKT i skolen. Tags: , , , , , .

Noen kreative ideer til undervisningen Lager spørsmål i lange baner…

6 kommentarer Add your own

  • 1. Aud Venke  |  07.04.11, kl. 09:00

    Så spennande. Eg kan ingenting om One Note. Arbeider med å få lærarane til å bruke It’s learning som læringsplattform. Er dette istedenfor, i tillegg til eller?

  • 2. evabra  |  07.04.11, kl. 09:16

    Hei, OneNote er kanskje som du skjønner mitt favorittverktøy – men selv om jeg kanskje kan virke farget i akkurat det spørsmålet er det ærlig og oppriktig ment. Jeg bruker OneNote hver dag. OneNote kan sammenlignes med en slags digital ringperm, og her samler og organiserer jeg informasjon – og ikke minst gjenfinner den. Du kan samle egne notater (jeg blogger også direkte fra OneNote), spare skjermutklipp, lage lyd og video-opptak, samle ulike presentasjoner, sette inn lenker osv. For elever helt supert som notatverkøy. Man kan bruke OneNote som et personlig verktøy og man kan dele med andre – og man kan godt dele det slik at noe er for bare en selv mens andre ting er delt. Det blir derfor noe helt annet enn en læringsplattform. Akkurat disse skolene har ikke LMS, de bruker en sharepointløsning – og der har de innleveringer og lignende som handler om de mer administrative oppgavene i forhold til skole. De har delte OneNote’er som de deler med elevene (en slags ringperm som alle har tilgang til) hvor elevene kan finne læringsressurser o.l.

  • 3. Jan-Arve Overland  |  07.04.11, kl. 10:16

    Denne skolen hører jeg gjerne mer om. Hvilken skole er det du snakker om?
    Undersøkelser fra USA viser at skoler hvor alle trekker i samme retning, gjør det bedre enn andre, uavhengig av tilgang til teknologi, pedagogisk plattform etc.

  • 4. evabra  |  07.04.11, kl. 10:28

    Grunnskolen er Björknässkolan og videregående er Viktor Rydbergs gymnasium. Jeg kan videreformidle kontakt om noen ønsker det.

  • 5. Ragnvald Holst-Larsen  |  07.04.11, kl. 20:43

    og alle disse hadde vel fri tilgang til internett hele tiden og facbook var i bruk flittig ?

  • 6. evabra  |  07.04.11, kl. 21:05

    Fri tilgang – ja. Facebook flittig i bruk – nei. Enkelte elever selvfølgelig mer enn andre, men tilbakemeldingen jeg fikk var; elevene må ta ansvar for egen læring og vet at dersom de gjør andre ting i timene blir det mer hjemmearbeid i stedet – det innser de og bruker derfor friminutt til oppdatering på sosiale medier. Lærerne var tydelige på at de var autoriteten i klasserommet, og det kunne være tilfeller hvor de ba elevene legge ned skjermene. På andre siden så var det helt klart en skole med elever med høyt karaktersnitt og som var motivert for å gjøre en innsats – og det er nok viktig å huske på her.

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 494,759 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


