Noen få tanker rundt oppgavelaging

02.04.11 at 13:51 Legg igjen en kommentar

Hver uke lager jeg en god del ulike oppgaver, og jo flere jeg lager jo mer lærer jeg. Ikke bare slik at jeg må lese meg opp på mye og derigjennom får kunnskap, men jeg lærer også mye om hva slags oppgaver jeg skal lage – og så får jeg stadig inspirasjon, tips og veiledning fra dyktige lærere rundt omkring i landet.

På de laveste trinnene blir det mye faktaspørsmål, altså oppgaver hvor kunnskap er målet. I tillegg er det noe med å la elevene være produsenter, og da er tankekartoppgaver bra. De gir elevene en mulighet til å produsere egen tekst – ikke bare svare på spørsmålene jeg har laget. Samtidig gir tankekartene en mulighet til å strukturere informasjon enten i form av stikkord eller faktasetninger.

Når de blir eldre har jeg lyst til at de skal reflektere mer og svare mindre på rene faktaspørsmål. Jeg har lyst til at de skal tenke seg om og forhåpentligvis bli litt nysgjerrige – og hver gang tenker jeg «hva er formålet med oppgaven, hva har jeg lyst til at de skal lære». Selv om jeg lager mange refleksjonsoppgaver har også faktaspørsmål en misjon i forhold til å tilegne seg kunnskap, og jeg prøver å være veldig bevisst på at det ikke blir ja/nei-spørsmål – i så fall må de begrunne svaret. Refleksjonsoppgaver er vanskelige nettopp fordi de ikke nødvendigvis har et fasitsvar – og jeg liker tanken på at man må bruke den kunnskapen man har tilegnet seg tidligere og bruke den til å tenke gjennom nye problemstillinger. Så langt jeg evner prøver jeg å relatere oppgavene mot utfordringer og realiteter i den virkelige verden – på den måten håper jeg at de får en «knagg» å henge kunnskapen på slik at den blir relevant for dem.

Et innspill jeg fikk i forrige uke var å la disse eldre elevene selv lage spørsmål, nå tvinges de mye til å svare på de spørsmålene jeg har laget. Det er vanskeligere for dem å lage spørsmål selv, men det handler mest om å få dem til å formulere spørsmål om hva de lurer på i forhold til tema. Å lage egne spørsmål er kompetansemål det også selv om tema er valgt i forkant (velge et tema, forme spørsmål og kaste lys over dem ved å bruke ulike kilder) – så jeg lagde en oppgave nå hvor jeg ber de om å lage tre spørsmål, diskutere med den som sitter ved siden av om begges spørsmål og finne fram til strategier for å finne svarene. Hvem vet – kanskje det dukker opp veldig spennende spørsmål, tiden vil vise.

Nå produserer jeg for andre, så jeg får jo ikke helt følelsen av hvordan disse blir brukt i klasserommene. Jeg skriver en form for lærerveiledning til de fleste fordi jeg ønsker å få fram hva jeg har tenkt, hva jeg ønsker elevene skal lære av dette – slik at lærer kan videreformidle hva som er hensikten med oppgavene. Det er viktig at elevene forstår hvorfor de skal gjøre dem, og så får det bli opp til læreren hvilke andre rammer det skal være (f.eks. tidsmessig).

Et lite tankekors i forhold til refleksjonsoppgavene fikk jeg når jeg leste siste nummer av Illustrert Vitenskap – der står det at vår evne til refleksjon gjør at lykkefølelsen bir mindre. Der står det at nyere forskning viser at vår evne til å lære, forstå, planlegge og vurdere har en bismak; at vi blir ulykkelige av det – og konkluderer med at lykken er åpenbart å leve et liv i nået. Jeg er enig i at man må leve mens man kan, og ikke la bekymringene (spesielt de som aldri kommer) ta overhånd – og så håper jeg at min måte å lage oppgaver på ikke medfører ulykkelige elever rundt omkring i landet…

Entry filed under: IKT i skolen, læring. Tags: , .

Hvordan fusker man i skolen? Refleksjonsoppgave om olje

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: