Hvorfor reise på konferanser?

27.03.11 at 16:00 Legg igjen en kommentar

Noen spør av og til hva som er kjekt med å reise på konferanser – og svaret er enkelt; menneskene jeg treffer der. Riktignok har flere konferanser blitt streamet slik at man kan sitte hjemme og følge med – og det er flott! Jeg sitter ofte selv og hører på foredrag fra inn- og utland, og får med meg mye god informasjon og tips av ulike slag som jeg kan bruke. Men av og til er det også kjekt å være fysisk tilstede – slik som på Dei Gode Døma i forrige uke i Bergen.

Nok en gang traff jeg kjente som jeg har møtt IRL (in real life) tidligere, en del som jeg bare har truffet online og noen helt nye bekjentskaper ble det også. Det er rart hvordan man har gjort seg en oppfatning av hvordan de er og hvordan de ser ut – og som regel bommer jeg i alle fall på utseendet. Mange ville jeg aldri kunnet plukke ut i forsamlingen ut fra bildene jeg vanligvis ser dem som, så det er hyggelig når vi kan ha en liten tweetup – ser fram til å møte dere igjen på NKUL, og noen møter jeg faktisk allerede denne uka på Ung3.0.

Det som slår meg er at dette er fantastisk hyggelige mennesker med stor kompetanse, kunnskap som de er villige tl å dele med seg. Mange ting har jeg ikke tenkt på selv om jeg kanskje har gjort ting ubevisst, f.eks som når Elisabeth påpekte for meg at man kanskje har et språk i klasserommet og et annet utenfor – og at man ikke alltid klarer å koble disse to tingene. Et eksempel; i naturfag lærer vi at jorda roterer rundt seg selv og i tillegg går rundt sola, og at denne rotasjonen er grunnen til at vi har natt og dag. Når vi går ut av klasserommet sier vi at sola går opp og ned – helt feil selvfølgelig, men vi tenker ikke over at vi faktisk vet at det ikke er slik. Hun bruker derfor rollespill og drama i naturfag – en fantastisk ide.

Et par andre; Bjørn Helge og Albertine, fortalte om sin praksis med at en prøve ikke var endelig og hvilke konsekvenser det hadde. Kort sagt betyr det at når man har en prøve eller innlevering så får man anledning til å arbeide videre med den etterpå for å gjøre den bedre – og det gjør at elevene også lærer av det de gjør på prøven og kan lære videre. Det handler ikke bare om å lese til en prøve og så er man ferdig – karakteren er satt. Jeg er helt sikker på at det gir mye mer læring og mye mindre nerver – og så lærer de at man alltid kan forbedre seg og bli bedre, men man må selv ta ansvar. Flere burde tenke i den retningen etter min mening.

Slik kunne jeg fortsatt å fortelle om erfaringer som andre som var tilstede delte, men jeg får spare litt til en annen gang. Men tenk hvor heldig jeg er; så mange gode ressurser som jeg har tilgjengelig gjennom mitt PLN – gjør det samme i klasserommene også: slå ned klasseromsveggene og se hvor mye som ligger tilgjengelig der ute.

I tillegg er det selvfølgelig mye læring i det som blir sagt under foredragene, men for meg er det nok like mye det som foregår utenom som er viktig. Det krever riktignok at du selv deltar, at du er nysgjerrig, at du spør og er interessert i å lære mer. Jeg har i alle fall lært mye, og ikke minst truffet flotte mennesker og hvor det er all grunn til å ha respekt for den kompetansen de har, erfaringene de har fått og engasjementet de viser. Tusen takk for samværet.

Entry filed under: IKT i skolen, Kunnskapsledelse, læring, web2.0. Tags: , , , , .

Lenker for #dgd11 Hvordan holde oversikt i større datasett?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 500,700 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 313 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 313 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: