Hvordan holde oversikt i større datasett?

For litt tid tilbake lagde jeg en OneNote-bok om funksjoner i Excel, men ser at jeg helt har glemt dette med å sette opp filter i den – så da passet det fint å skrive litt om det her. Ønsker du «oppslagsverket» jeg har laget i OneNote kan det lastes ned

Filter er en kjekk funksjon som gjør at du kan vise enkelte deler av datasettet, og du kan også lage diagram basert på akkurat de dataene. Du kan filtrere flere kolonner, og i eksempelet i videoen under har jeg laget en liten skoleoversikt fordelt på kommune, skoletype og navn. Da kan man f.eks først velge grunnskole og så kommune for å få de grunnskolene som er i den valgte kommunen – eller du kunne gjort omvendt; først kommune og så skoletype. Du kan legge på farge hvis du ønsker det for å visualisere enda bedre. Jeg minner om at du også kan lage egne regler i betinget formatering for f.eks å fargelegge ulike typer data. En liten forklaring om filter finner du som pdf her.

Videoen her er laget slik; først tok jeg skjermbildevideo med screenr – og den lastet jeg ned til egen PC før jeg brukte sett inn – video i Powerpoint. Jeg la på bakgrunn og tekst, og deretter valgte jeg lagre som – video. Videoen lastet jeg opp på YouTube for å kunne bruke embed her på bloggen. Det er faktisk ikke så tidkrevende som teksten kanskje gir inntrykk av – og det å bruke Powerpoint på denne måten er effektivt i forhold til å distribuere en framvisning, kanskje særlig fordi du her kan legge på tale eller musikk også for å virkelig gjøre den til en ressurs for andre f.eks i skolesammenheng.

Legg igjen en kommentar

