Liten status og noen refleksjoner

I dag har jeg hatt frokostwebinar med tema «introduksjon til OneNote» – veldig hyggelig at så mange deltok, og ikke minst hyggelig å få positive tilbakemeldinger….det gir mersmak 🙂 Dette webinaret gjorde vi gjennom bruk av Live Meeting (Lync).

Deretter ble det en annen type teknologi; Adobe Connect på @Svendah’s #SoMeWebinar i dag – også en hyggelig opplevelse, bare litt synd jeg ikke fikk mulighet til å bruke min egen PC hvor jeg har litt mer jeg kunne vist fram….men slik blir det av og til når man sitter bak brannmurer. Jeg håper at jeg kunne bidra noe, og ønsker studentene lykke til videre 🙂

Neste uke blir det «Dei Gode Døma» hvor jeg blant annet skal snakke om et vurderings-og evalueringsverktøy som kommer, i tillegg til å snakke om noen funksjoner og add-ins for Officepakka (eller «Kule ting i Officepakka» som jeg pleier å kalle det). Uka etter blir det gjennomgang av Office2010 for lærere i Sunnfjord før jeg setter kursen til Sandefjord og «Ung3.0» hvor jeg skal snakke om animasjon. Fra Sandefjord rett til lærerstevnet i Sogn og Fjordane hvor OneNote er tema for mine foredrag. En liten pust i bakken før jeg skal på møte med «Avis i Skolen» – tett fulgt av et «Jobb smartere»-kurs for svenske skoleledere. Dette kurset liker jeg veldig godt, og har også noen forhåndsbestillinger på det her i landet også. Før påske skal jeg også tilbake til Drammen og snakke om digitale verktøy mot språkfag – her har jeg vært tidligere og snakket om digitale verktøy mot praktisk-estetiske fag. Blir hyggelig å treffe igjen lærerne her.

Innimellom dette er det jobbing for TV 2 Skole – og her er vi igang med pilotering for videregående skoler i tillegg til grunnskole, voksenopplæring og spesialtilpasningen med symboltolkingen i ASK….så det er spennende dager – og det er her refleksjonen kommer litt inn.

Jeg pleier ofte å lese speaken til innslagene (det som skal sies under opptaket av sendingen) og prøver å forestille meg hvordan innslaget blir mens jeg tenker oppgaver. Nå er jeg vant til å tenke mye i bilder, men likevel merker jeg at det er noe helt annet når jeg får se og høre den ferdige sendingen. For meg tyder det bare på at det å bruke innhold med både lyd og bilder er mer effektivt for læring enn bare å lese tekst – i alle fall for noen av oss (selv om jeg har klart meg bra gjennom å nesten å utelukkende ha tekstlige læremidler i egen skolegang). Så oppfordringen min er helt klar – bruk video, lyd, bilder, lenker og interaktivitet – da gir du flere muligheten til å tilegne seg stoffet….det er vel det som er personlig tilpassing, er det ikke?

Legg igjen en kommentar

