Effektiv måling av læreres effektivitet i klasserommet?

I dag har jeg sett på en komplisert formel i New York Times – en formel som skal måle lærernes effektivitet i klasserommet. Nå har jeg stilt spørsmål tidligere om hvordan man skal vurdere lærere, men dette virker litt snodig synes jeg. Jeg har nok ikke helt klart for meg hvordan man setter inn alle variablene, men det jeg har forstått er at man tar elevene og gjør en forhåndstest og så beregner man hva gjennomsnittsresultatet bør være i framtiden inkludert noen korrigeringer. Dette beregnede resultatet blir så sett opp mot hva de faktiske resultatene blir – og er et uttrykk for hvor dyktig læreren er. Hva synes dere om en slik modell? Hvilke andre modeller kunne man brukt?

Advertisements

2 comments

  1. Er du helt sikker på at det er alvorlig ment? For jeg må innrømme at jeg glatt hadde tatt det som en spøk…

  2. Jeg tror nok den er seriøs nok, men er vel et uttrykk for at ikke alt er like lett å måle selv om man gjerne vil gjøre forsøk. I tillegg blir resultat målt mot gjennomsnitt av andre lærere i samme område osv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s