Det spiller ingen rolle om «storebror ser meg»

06.03.11 at 02:39 2 kommentarer

De siste ukene har jeg laget flere oppgavesett som omhandler ytringsfrihet og demokrati med bakgrunn i det arabiske opprøret. Slike oppgaver får en til å tenke over dette med ytringsfrihet – og for meg også digital kompetanse.

Jeg tror det kan være vanskelig å forestille seg et Norge uten ytringsfrihet, samtidig ser vi hvor opptatt andre er av å få det. Vi både sier og publiserer våre meninger uten frykt for konsekvenser – eller kan vi si det av og til gir konsekvenser i form av digital mobbing, noe som er ille nok selv om vi ikke står i fare for å bli kastet i fengsel og utsatt for vold fra myndighetene om vi skulle kritisere styresmaktene. I forbindelse med det arabiske opprøret så alle hvor viktig det var at informasjon ble distribuert – det var ikke uten grunn at myndighetene i Egypt stengte nettet, det er en form for maktbruk og en måte å kontrollere på. Kommunikasjon er viktig – vi synes kanskje det er så opplagt at vi ikke tenker over hvordan det er å ikke ha det og kanskje vi heller ikke tenker over at enkelte steder i verden blir informasjon sensurert og/eller manipulert.

Det er derfor viktig å gi unge ballast i form av hvordan man skal oppføre seg på nett, både av hensyn til egen sikkerhet og for samhandling med andre. Utøvelse av demokrati gjennom digitale kanaler er et kompetansemål i grunnskolen – og da må det trening til. Et annet kompetansemål er å skille på meninger og fakta, et tredje å kunne argumentere for sitt synspunkt og et fjerde å respektere andres meninger. Jeg synes alle disse også handler om digital kompetanse.

Digital kompetanse er derfor mer enn ren redskapskompetanse, det handler ikke bare om å kunne bruke teknologi og programvare – det handler ganske mye om å tenke.

«Storebror ser deg » var den store trusselen når Orwell skrev «1984». Det mange er redd for i dag er lagring av data og hvordan disse dataene skal brukes, men urovekkende mange er lite redde for å eksponere seg selv i mediene på måter som er lite heldige som for eksempel gjennom lite gjennomtenkte ytringer i sosiale medier eller deltakelse i enkelte realityserier. Jeg tenker her på serier som Big Brother og Paradise Hotel, eller som noe av det siste hvor man skal se om man «er like pen på innsiden som utsiden» – her viser man fram hvor dårlig enkelte oppfører seg i ulike situasjoner….ikke akkurat noen god jobbsøknad mener jeg.

Framtidens CV blir en digital portefølje – det er jeg ganske sikker på. Arbeidsgivere vil samle informasjon fra nettet – det er dyrt å ansette feil menneske. Det vil handle om å kunne vise fram «den digitale mappa si» – vise fram hva man er god for. Omdømme vil bety mye – og en annen ting som vil få stadig større betydning er hvem du kjenner…og da i form av hva slags nettverk du har. (oppdatert 06.03.11: ser at Aftenposten i dag har en artikkel med samme tema – vittig at akkurat denne kom bare noen timer etter at jeg skrev blogginnlegget)

For noen år tilbake ble jeg spurt i forbindelse med en mulig jobb; «kjenner du mange her i distriktet?» «Ja», sa jeg . «Hvor mange og hvem er de?» Jeg ble litt satt ut – det hadde ikke skjedd meg før at noen var så konkrete i sine spørsmål. I dag ville det vært lettere – jeg kan for eksempel vise til mine forbindelser på LinkedIn og vise til hvem jeg følger og hvem som følger meg på Twitter. Jeg har stor nytte av mitt nettverk – det er en umåtelig stor hjelp mange ganger, og det er klart at det er en verdi jeg har med meg og som for rette arbeids- eller oppdragsgiver kan være en viktig faktor når man skal avgjøre hvem man skal ansette eller gi oppdrag. Jeg kan også vise til hva jeg har produsert på en helt annen måte enn tidligere, og vise til hva andre mener om det – nok en fordel jeg kan dra med meg i forhandlinger om jobb/oppdrag. Men det kommer ikke av seg selv, og dette skal også læres – spørsmålet er hvor og når; jeg viser til kompetansemålene jeg nevnte innledningsvis til hvor jeg mener mye av læringen må foregå. Selvfølgelig skal ikke skolen ha eneansvar for dette, enhver må også ta ansvar selv og foresatte har også opplæringsplikt – utfordringen er at mange foresatte ikke har noe forhold til hvordan man skal oppføre seg på nett.

Å ha ytringsfrihet er bra – og vi skal sette pris på at vi har den. Samtidig kan den bli en klamp om foten for de som bruker den uten å bruke hodet. Enkelte skoler stenger eller ønsker å stenge tilgang til sosiale medier, noen stritter i mot å bruke IKT i undervisningen – men ønsker man elevenes beste og ønsker at de skal få best mulige forutsetninger framover så kan man ikke gjøre slikt. Snarere tvert imot – man må åpne opp og lære dem «spillereglene». Det er mange «storebrødre» som ser deg der ute på nettet, men samtidig har vi fordelen av at vi kan si hva vi vil – da vil det være en fordel at vi har lært oss å presentere oss selv på best mulig måte uten at vi slik som karakterene i «1984» blir nødt til å undertrykke meninger og skjule våre sanne synspunkter. Det ligger ikke nødvendigvis en konflikt i det å ha egne meninger, ta standpunkt og uttrykke disse og samtidig presentere seg selv på best mulig måte – jeg føler i alle fall ikke at min integritet er truet sett opp mot min tilstedeværelse på nett, og heller ikke at tilstedeværelsen jobber mot meg.

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , , .

Dataspill i skolen Hvorfor er vi så redde for å prøve noe nytt?

2 kommentarer Add your own

  • 1. Jan Ove Løken  |  06.03.11, kl. 19:19

    Flotte perspektiv på digital kompetanse som grunnleggande ferdigheilt og dermed også på debatten om bruk av sosiale media i skolen!

    Eg tillet meg å lenke til blogginnlegget ditt på Sunndal vgs si heimeside, på skolen si Facebookside og på Ungweb.no (Møre og Romsdal fylkeskommune sin digitale ungdomsportal).

  • 2. evabra  |  06.03.11, kl. 19:33

    Det er bare hyggelig å bli lenket til. Takk for kommentar🙂

    Bruk av sosiale medier har jeg også et par andre blogginnlegg på fra den siste tiden – ikke minst på grunn av artiklene i Sunnmørsposten. Blogginnleggene er:

    Sosiale medier som Facebook må forbys i skolen
    Hvis det hadde vært omvendt
    Oppmerksomhetstyven og noen tips til handling

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 495,417 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 311 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 311 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


