Oppmerksomhetstyven og noen tips til handling

Jeg har lest artikkelen «Attention, and Other 21st-Century Social Media Literacies» på Educause review – og synes noe av denne artikkelen passer godt inn med de foregående innlegg med kommentarer (Sosiale medier som Facebook må forbys i skolen og Hvis det hadde vært omvendt..)  og har derfor trukket ut noe av det som står skrevet om oppmerksomhet der. Sosiale medier som Facebook, Twitter, blogg og wikier gjør det mulig for mennesker å være sosiale, organisere, lære, spille/leke og engasjere seg i handel på nett. Det som gjør sosiale medier sosialt er at tekniske ferdigheter må øves sammen med typer ferdigheter, og oppmerksomhet er en av dem.

Oppmerksomhet er det grunnleggende fundamentet for hvordan individ tenker, hvordan mennesker lager verktøy og lærer hverandre hvordan de skal brukes, hvordan grupper sosialiseres og hvordan man utvikler sivilisasjon. Vi deler nedarvede mekanismer på linje med andre dyr, men mennesket skiller seg ut gjennom måten vi bruker vår oppmerksomhet og andre kognitive ferdigheter ulikt andre levende vesener.

Oppmerksomhet er også viktig i klasserommet, men det må kanskje læres – og jeg mener fortsatt at mange av innvendingene mot bruk av PC handler om at man ikke har kontroll, det mangler klasseromsledelse. Howard Rheingold som har forfattet artikkelen sier følgende:

Dette slo meg for fem år siden når jeg startet å undervise og så mye av det dagens lærere ser; elever som ser ned, ser ned på sine PC’er, elever som ikke har øyekontakt med læreren. Når elevene ikke så på meg når jeg snakket til dem følte jeg at jeg ikke fikk kontakt. For elevene er klasserommet en markedsplass med mange lokkende attraksjoner som trekker oppmerksomheten – en online-verden i konkurranse med fysisk tilstedeværelse. Hvis jeg ikke kan konkurrere med Internett om å få oppmerksomheten så er det mitt problem som lærer. Siden jeg underviser i sosiale medier kan jeg ikke ignorere eller forby bruk av PC i timene. Som en gjenytelse for å prøve å leve opp til en slik standard ba jeg elevene om å gjøre meg den tjenesten at de ble oppmerksomme på hvordan de fordeler sin oppmerksomhet, særlig med tanke på sosiale medier, i timen. Jeg ba dem også se på hvordan det foregikk utenfor klasserommet, bare som et eksperiment.

Multitasking er ikke bare negativt sammenlignet med fokusert oppmerksomhet. Det avhenger av hva som skjer i vår eksterne verden og vår interne verden for øyeblikket. Hvis vi ikke vet at vi må snu oss rundt hvis vi hører en bil tute lever vi ikke lenge. Vi har ulike former for oppmerksomhet som er passende i forhold til hvordan vi gjør ulike ting. Noen ganger må vi prøve å ta inn så mye informasjon som mulig (alle lys på), noen ganger må vi være årvåkne og se informasjon utenfor fokusområdet og andre ganger må vi blokkere ut alle distraksjoner og konsentrere vår oppmerksomhet (bare se det som er i spotlighten).

For å komplisere oppgaven ytterligere er noen av de flinkeste elevene multitaskere og de googler mine utsagn for å se om jeg virkelig vet hva jeg snakker om mens andre innrømmer at multitasking i klasserommet betyr at de har mindre oppmerksomhet på læreren og de andre elevene.

Kanskje det er så enkelt at mange elever ikke har lært hvordan de skal øve opp konsentrasjonen. Siden man alltid har tilgang på nett og informasjonsmengden der trenger de å lære å skru av alt unntatt spotlighten for å fokusere, og gjenkjenne når dette er en hensiktsmessig handling.

Jeg har gjort noen øvelser med elevene i forhold til å trene opp oppmerksomhetsferdigheter. Det første jeg ber elevene om nå er å skru av mobilen, ha ned lokket på PC’en og lukke øynene. Jeg sier jeg vil gi beskjed når det har gått 60 sekunder og ber dem om å ikke gjøre annet enn å observere hvor de retter oppmerksomheten uten noen eksterne distraksjoner. Selvfølgelig vil tankene vandre, det vet alle – jeg ønsker bare at elevene skal starte fra null, før distraksjonene bygger seg opp og at de begynner å erfare hvordan oppmerksomheten vandrer. Etter at de har åpnet øynene sier jeg at PC’en fortsatt kan være lukket igjen, jeg vil laste opp mine notater for denne timen så de trenger ikke bekymre seg over å ta notater (uten at jeg totalforbyr bruk av PC likevel).

Den andre øvelsen inkluderer at elevene opptrer som lærerteam og underviser sammen med meg. Disse elevene kan ha PC’en åpen og ta notater for hele klassen i en wiki. Resten av elevene kan fylle ut med mer informasjon etter timen. Mange elever sier de ikke lærer uten å ta notater, og jeg er enig i at det å skrive notater er en viktig måte å lære på – men jeg er ikke sikker på om det er den eneste måten.

Etter disse første øvelsene har jeg ingen restriksjoner på om PC er oppe eller igjen, men jeg ber dem om å notere seg hvor oppmerksomheten er i timen, og spør elevene som underviser sammen med meg om å notere seg hvordan det føles når medelever ikke ser på dem mens de snakker.

Den tredje øvelsen; jeg forteller klassen at fem av dem kan åpne PC når de ønsker, men dersom en sjette PC blir åpnet må alle ha ned lokket resten av timen. Jeg lar dem finne ut av hvordan dette vil fungere og jeg er svært tydelig på at disse øvelsene handler om å bli mer årvåkne i forhold til egen oppmerksomhet, ikke å kontrollere bruk.

Etter hvert blir elevene mer bevisst på hvordan de bruker oppmerksomheten og jeg begynner å vektlegge ideen om bruk av blogg og wiki som et middel for å samhandle med andre. Selv om mange elever er gode til å lære seg bruk av online-tjenester og kommunisere med medelever gjennom sosiale medier betyr ikke dette nødvendigvis at de forstår betydningen av egen deltakelse med et mye større publikum.

Advertisements

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s