Hvis det hadde vært omvendt….

Alltid når jeg skriver ordet omvendt blir jeg minnet på et utsagn fra en tidligere kollega, han sa alltid «på land satt budeia og melket kua, i vannet så det omvendt ut»……og er det ikke slik – når fokuset endres så endres kanskje mer enn man tror?

Men fra spøk til alvor. Dagens blogginnlegg  handler om de siste dagers avisoppslag i Sunnmørsposten som jeg også kommenterte i går (Facebook må forbys i skolen) og dagens artikkel «Oppgjør med Facebook«. Det kan virke som noen medier har slått seg på en linje hvor bruk av PC i skolen, og spesielt bruk av sosiale medier skal forbys eller i beste fall unngås så langt råd er – det har nærmest blitt en fanesak. Andre medier forteller gladhistorier, f.eks Aftenposten med artikkelen «Lærer å skrive og lese i barnehagen» – en artikkel om hvordan IKT kan brukes til lese/skriveopplæring. 

Når det gjelder angrepene på bruk av IKT i skolen får disse mye mer oppmerksomhet enn gladhistoriene, kanskje de selger mer? Nå får man riktignok mulighet til å skrive kommentarer, men tenk om det hadde vært omvendt. Tenk om motstanderne bare var henvist til kommentarfeltet – da ville fokuset blitt et helt annet enn det vi ser i dag. Tenk om man kunne være enige om å jobbe for en skole i utvikling, en skole for framtiden – i dag føler jeg at mange leter etter problemene. Selvfølgelig skal man få være uenige, men da får man være uenige på et saklig grunnlag og ikke drive synsing. Nå kan helt sikkert jeg anklages for synsing også, men jeg bygger mine utsagn på hva jeg ser ellers i næringslivet – det er ingen tilfeldighet at man bruker PC, at man har kontorstøttesystemer, kommuniserer elektronisk osv. Man bruker det fordi det er effektivt og hensiktsmessig – og det er ingen grunn til å tro at det ikke kan være slik i skolen også.

Jeg savner en debatt om temaet i mediene som er balansert, men innser samtidig at det kanskje ikke gir så store salg som de kategoriske overskriftene jeg har sett de to siste dagene….og da er det for meg et spørsmål om å være litt kritisk reflekterende. Hvis du stod for retten og dommeren fikk bonus basert på hvor store bøter som ble ilagt, hvor stor tro har du da på at dommeren er upartisk? Hvilken nytte har skolen av utspillene i mediene – kommer man framover? Får man til endringer? Lærerne har pedagogisk frihet, men bygger slike oppslag opp under dette? Jeg synes valgmulighetene gjøres mindre – her vil foresatte plutselig ha en mening også selv om de ikke blander seg borti hvordan det undervises ellers, og det vil være basert på hva de leser i mediene (og kanskje de også leser ukritisk – husk mange voksne som har manglende digitale ferdigheter også og leser utspillene som absolutte sannheter). Og husk; digital kompetanse er faktisk en basisferdighet – det er skolene pålagt å lære elevene opp i.

Jeg har sittet og testet ut på et vurderingsverktøy hvor man måler og evaluerer ferdigheter for det 21. århundre, og det som slår meg er noen av spørsmålstillingene og selv de alene kan gi grunnlag for noen refleksjoner. Her er noen eksempler:

  • Lærere blir oppmuntret til å undersøke eller innføre nye undervisningsmetoder (Ja/Nei)
  • Lærere blir belønnet eller får anerkjennelse for å forbedre undervisningsmetodene sine (Ja/Nei)
  • Skolen oppmuntrer lærerne til å drøfte nye undervisningsmetoder (Ja/Nei)

I forbindelse med samarbeid og faglig utvikling: Hvor ofte samarbeider lærere med sine lærer-kollegaer på følgende måte ved skolen (svaralternativer aldri/3-6 ganger i året/1-3 ganger pr mnd/1-3 ganger pr uke/4-5 ganger pr uke);

  • Deler nye ideer om effektive undervisningsmetoder
  • Deler og drøfter kvaliteten på elevenes arbeider
  • Tenker kritisk om undervisningsmetodene ved skolen
  • Planlegger undervisningstimer og -enheter sammen

Når du underviser målklassen, hvor ofte ber du elevene gjøre følgende  (svaralternativer aldri/3-6 ganger i året/1-3 ganger pr mnd/1-3 ganger pr uke/4-5 ganger pr uke);

  • Finne informasjon på Internett
  • Øve på rutinemessige ferdigheter og metoder
  • Analysere data eller informasjon
  • Bruke simuleringer eller animasjoner til å utforske et system eller abstrakt begrep

Jeg synes spørsmålene er i samsvar med de ferdigheter vi trenger framover, ferdigheter elevene må få opplæring i – og hvor er det naturlig å få denne opplæringen? Jeg mener bestemt i skolen. Tenk om vi kunne få mediene til å omfavne denne type tenking, bygge opp under at vi vil ha en utvikling – framfor at vi skal få debatter som bare bryter ned motivasjonen og skaper barrierer for god bruk av IKT.

Utvikling er endring, og endring har vi alltid hatt. Det er det ukjente vi frykter. Er all bruk av IKT i skolen bra? Nei. Kan bruken bli bedre? Ja. Er spørsmålet om vi skal ha bruk av IKT eller ikke? Nei. Svaret er at IKT har kommet for å bli, spørsmålet er bare hvordan man skal bruke det og hva det skal brukes til. Dette er faktisk Norge anno 2011.

Advertisements

2 comments

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s