Skoleforum – intro til OneNote og «kule ting» i Officepakka

I dag blir det kryssblogging; både min egen og Microsoft sin blogg – og grunnen er at jeg lovet å legge opp lenker til noen av de tingene som jeg tok opp i de tilsammen fire parallellsesjonene jeg hadde på Skoleforum i forrige uke. Microsoft har også noen videoer som kan være verdt å ta en titt på som omhandler hvordan andre skoler arbeider i forhold til bruk av IKT i undervisningen, disse videoene finner du på denne lenka: http://www.microsoft.com/norge/utdanning/laerer/default.mspx

Jeg brukte ZoomIt for å zoome inn og ut mens jeg presenterte.

Med OneNote vil jeg spesielt minne om følgende funksjoner;

  • Kraftig søkemotor; ikke så nøye med struktur – søkemotoren finner alt!
  • Automatisk oppdatering
  • Skjermbildeutklipp (windowstast + S)
  • Filutskrift (enten drag-and-drop eller sett inn-filutskrift) slik at også teksten i dokument er søkbart og du ser det med en gang
  • Lyd og video-opptak (sett inn – lyd eller video)
  • Lage egne maler
  • Sett inn hvilke filer du ønsker; dokumenter, regneark, pdf, bilder, video, lyd osv – planlegg timene, finn informasjon til prosjekter eller rett og slett bare for å holde oversikt
  • Deling (typisk på SkyDrive eller skolens nettverk) av notatblokker/ringpermer
  • Lagre og/eller sende i ulike formater; både som epost og til blogg
  • Ryddigere notater i OneNote
  • 

Når det gjelder Office-pakka har jeg noen lenker som kan være aktuelle å se på:

Jeg minner også om dette med å lage ikke-lineære presentasjoner i Powerpoint, og hvordan man kan sette inn bildebakgrunner både i WordArt og figurer. Ordskyene jeg brukte lagde jeg i Wordle, og her noen lenker med tips for Wordle:

Jeg viste ikke at dere kunne hente gratis kart fra Statens kartverk til bruk i Powerpoint, men her er lenka til mer informasjon. Jeg viste heller ikke hvordan man kan bruke ulike diagramtyper samtidig i Excel, men det kan være nyttig å vite om. Noen fikk også en liten presentasjon av bildebehandlingstjenesten Pixlr, mer informasjon om denne her.

Takk til alle som møtte til presentasjonene 🙂

Legg igjen en kommentar

