En litt annerledes ordsky (tagxedo)

Jeg er veldig glad i Wordle, men som et alternativ har jeg testet ut tagxedo i dag. Den er litt annerledes i grensesnittet enn Wordle så den kjennes litt uvant ut, og det jeg kanskje liker minst er at jeg må manuelt velge hvilke ord som skal fjernes fra ordskyen. I Wordle kan jeg velge å ta bort de mest brukte ordene automatisk (også for norsk, i tagxedo virker det bare for engelsk). Det som derimot er styrken er at du kan laste opp dine egne bilder for å skape akkurat den formen du er på jakt etter når du skal presentere tekst visuelt. Det er også flere maler å velge blant, og som i Wordle kan du selvfølgelig skifte farger, font og hvilken vei bokstavene skal vises. På denne siden har jeg brukt et bilde av meg selv, jeg har hentet fram pingvinbildet som ligger i eksempelmappen i bilder og jeg satt inn et spørsmålstegn fra utklipp som jeg deretter lagret som bilde.

 Her finner du mer informasjon om Wordle og tips om hvordan man kan bruke ordsky i undervisningen – og jeg putter på enda noen tips til her som du ikke finner der (og tenk dere også at dere kan lage en form som passer);

  • Få elevene til å komme med synonymer eller antonymer til ord og lag ordskyer for hvert av ordene som det er laget synonym/antonym til (og lag evt ordskyen i form av det ordet som forklares)
  • Få elevene til å skrive ned 1 positiv ting for hver klassekamerat. Samle inn opplysningene og lag en ordsky for hver elev som viser hvilke positive ord som er brukt om hver enkelt og gi det til dem (og hvor ordskyen har samme form som navnet til eleven)
  • Sett inn teksten fra en nyhet og diskuter hva denne teksten kan ha handlet om
  • Alle tekster enten det er dikt, skuespill, avtaler osv kan limes inn og lages ordsky av…lek deg fram selv 
9 comments

  1. Ja – den er litt artig, men jeg har fått et problem de siste dagene med å få den til å fungere skikkelig. Mulig det skyldes en oppgradering hos meg, men irriterende er det likevel.

  2. Hvordan har du klart å få bildet av deg så tydlig? Jeg får det ikke til. Takk for gode tips:-)

Legg igjen en kommentar

