Økonomiforståelse og matematikkfaget

Tidligere skrev jeg en liten sak om økonomiforståelse for barnetrinnet (Pengeby – se pdf her), og i dag fanget en annonse i siste utgave av Skolemagasinet min interesse. Den handlet om siden cashkontroll.no – en nettside for nettopp å undervise om økonomisk forståelse i skolen. Bak nettstedet står det riktignok en kommersiell aktør, men jeg kan ikke si at jeg på denne nettsiden har lagt merke til noe som karakteriseres som reklame for en finansinstitusjon – så det burde i alle fall ikke skremme noen vekk. Nå har ikke jeg registrert meg på nettsiden, det er vanskelig å registrere seg som en skole når man ikke er lærer og ikke underviser – så kanskje jeg ikke har sett alt jeg burde….det får andre avgjøre og evt korrigere meg på.

Det jeg derimot har sett er at man har laget caseoppgaver som jeg tror kan være relevante for elevene, og at man må bruke både økonomiforståelse og matematiske ferdigheter for å løse disse oppgavene. Jeg så også litt på veiledningene som lå på nettsiden uof.no – og spesielt «test deg selv og lær» ga meg litt å tenke på. Vet du hva som er forskjellen på et debetkort og et kredittkort? Eller hvor mange prosent av 5-7-åringer som har innvirkning på hvilke kjøp som blir gjort? Tror du barn under 6 år stiller spørsmål om penger? Hvordan vil du forklare overforbruk?

Som nevnt har jeg ikke fått registrert meg, men jeg håper at oppgavene også tar i bruk digitale verktøy for å finne informasjon og for å gjøre beregninger og sette opp oversikter. Hvis de ikke gjør det har de som står bak fortsatt en jobb å gjøre….

Det er en utfordring i dag at vi bruker så mye elektroniske penger, det er vanskelig å forestille seg den virkelige verdien og å gjøre seg opp en oversikt over hva pengene faktisk brukes til. Mange har problemer med å forstå betingelser på kredittkjøp og se hva det faktisk koster – og det gjenspeiles i statistikker over hvor mange som har stor kredittkortgjeld og i ukentlige doser med realityserier på TV om mennesker som har havnet i store økonomiske problemer. Kanskje kan denne type ressurser føre til at ungdommene kan få større forståelse for egen økonomi – jeg har ikke svaret, men tør du la være å prøve?

One comment

Legg igjen en kommentar

