Jeg tror ikke surfebrettene vil dominere norske klasserom

Oppdatert: se hva Din Side skriver om samme tema 22.02.2011: http://www.dinside.no/862931/disse-blir-mye-viktigere-enn-nettbrettene

For en tid siden skrev jeg om mine første reaksjoner på Galaxy Tab’en jeg hadde kjøpt, og konkluderte med at den var kjekk og grei – men at den kom til å erstatte PC’en som arbeidsverktøy var ikke sannsynlig. Jeg mener fortsatt det samme. Jeg bruker den tidvis til å surfe litt på, lese/svare på epost, lese noen dokumenter og spille spill. Fortsatt gjør den ikke mer enn jeg kan gjøre på mobiltelefonen, så veldig ofte blir det til at jeg leser epost på mobilen hvis jeg ikke sitter ved PC’en – den er mer tilgjengelig på et vis. I dagens blogginnlegg skriver jeg bare om hva jeg mener og tror helt personlig, kanskje jeg tar helt feil….det vil tiden vise, så får jeg evt  svelge kamelen da 🙂 . Jeg får bare håpe jeg ikke terger på meg for mange, det er i alle fall ikke hensikten.

Nå prøves ny teknologi ut i de mange klasserom, man skal prøve ut lesebrett, iPad og Tab – for å se om, og hvordan, de kan brukes i undervisningen. Det kan de nok sikkert, men jeg tror at noen god erstatning for PC vil det ikke være. I alle fall ikke slik de er i dag – og ikke i forhold til hvordan man faktisk underviser i de fleste skoler pr dato.

Hva skal man bruke denne teknologien til? Skal det være en erstatning for skriftlige læremidler, skal den brukes til nett-søk, skal man produsere noe i form av presentasjoner eller annet skriftlig arbeid? Jeg er ikke imot uttesting, men jeg tror det må noen endringer til før dette blir en teknologi som faktisk er hensiktsmessig og funksjonell i skolesammenheng. Prisen må det også gjøres noe med, i dag er det altfor dyrt. Jeg tror faktisk at smart-telefoner vil være mer hensiktsmessig slik det ser ut i dag, akkurat på samme måte som jeg lettere griper tak i min mobil når det varsles at ny epost har kommet. Når jeg ikke har PC’en tilgjengelig er mobilen faktisk ganske mye i bruk; jeg surfer på nett – henter f.eks inn opplysninger om ferjetider, finner fram kart for å finne fram på nye plasser. Jeg bruker mobilkameraet til både bilder og video-opptak og sender de av og til derifra til lagring eller publisering i skyen, bruker den til å holde meg oppdatert på Twitter – ja, jeg bruker den faktisk til å ringe med også…

Jeg har tro på at skal man ha med seg noe i skolesekken bør det være lite, lett og hendig. Mobilene har mye funksjonalitet, men skjermen er litt liten. Slik sett fungerer iPad og Tab bedre, rett og slett fordi de har større skjerm. Motstand mot å lese på skjerm vil det likevel være; enten skjermen sitter på den ene eller andre typen verktøy. I forhold til lærebøker på nett – der er det vel en utfordring allerede nå med å lage ting som er hensiktsmessig for nettbruk og ikke satse på ren digitalisering av det som er. Noen har kommet langt på dette området, mange har langt igjen…

Skal man søke så går det ganske greit både på mobilen og Tab’en – jeg har ikke noe problem med det. Spørsmålet mitt er hvor mye driver man med søk på nett i forbindelse med undervisningen? Jeg tror; altfor lite. Her må det derfor en endring inn – man må legge opp undervisningen slik at det blir en naturlig del av oppgaver man skal løse, det å lage oppgaver som krever at man bruker IKT og at man bruker verktøyene til læring og problemløsning.

Egne produksjoner derimot er jeg svært skeptisk til – men kanskje man ikke tenker det slik? Det opplagte ville i så fall være video/bilde – det er rett og slett for tungvint å skrive noe lengre tekster eller lage presentasjoner (synes jeg) på pad/tab/mobil. Enten må det være slik at man får løse tastatur som kan brukes opp mot dem (det finnes vel allerede noen varianter av dem) – og jeg tror at mange av dem ikke vil være gode å bruke + nå har man en del til som skal være med i sekken. Alternativt må det en ny skrivestil til; i dag ser jeg jo at vi får mer bruk av intelligente ordbøker som fyller ut tekst og kommer med forslag, som lagrer nye ord jeg bruker. Jeg ser at man tilbyr andre varianter av tastaturer og måter å skrive på – fortsatt mener jeg at disse ikke er hensiktsmessige nok (men kanskje det bare er fordi jeg skriver touch selv, og da mye raskere enn jeg gjør på noen av de andre innskrivingsvariantene). Ser noen sverger til å skrive for hånd og få konvertert teksten – for meg blir dette også altfor tregt. Jeg tror at det å skrive inn for hånd for så å konvertere tekst ikke blir det man først og fremst kommer til å gjøre. For de med motoriske problemer vil jeg tro at det å bruke surfebrett er mer problematisk enn PC, det samme vil gjelde for en del andre som bruker ulike tilgjengelighetsalternativer i dag.

Nei, jeg er ikke så sikker på om det jeg ser i dag er det som kommer til å bli – i alle fall er jeg ikke overbevist om det. Surfebrett er morsomme og er in i tiden, men jeg synes ikke jeg ser mange praktiske forslag til hvordan de i så fall skal brukes (kanskje jeg bare lurer for tidlig, kanskje uttestingen vil gi svar). Derimot ser jeg at mobil er nesten allemannseie, de tar stadig større andel av hvordan vi kommer oss på nett – og fortsatt gjør mobilen min like mye som Tab’en og blir (for øyeblikket) også mer brukt. Den er mye billigere, lettere og mer håndterlig. Men….heller ikke den kommer til å erstatte PC’en som mitt hovedarbeidsverktøy i overskuelig framtid – det kan jeg i alle fall ikke tenke meg.

Så hva kommer? Ja, hadde jeg hatt fasiten på det så ville jeg vel kunnet gå glade dager i møte – men det har jeg dessverre ikke. Jeg tror ikke PC’en i den formen vi ser den i dag vil bli framtiden heller, det må bli lettere saker. Skylagring tror jeg vil være det eneste effektive å tenke seg når det gjelder lagring – det å ha tilgang når som helst og hvor som helst. Når programvare vi installerer på PC i dag blir å finne i skyen er harddisken saga blott. Men skal jeg skrive noe særlig med tekst tror jeg nesten at tastatur er løsningen, jeg klarer ikke å forstille meg at det skal bli mer effektivt å skrive inn på andre måter – det måtte i så fall være at jeg kunne lese inn og at teknologien konverterte til skriftlig tekst for meg. Jeg tror nemlig ikke skriftlig kommunikasjon blir borte selv om vi kanskje har hatt en slags bølge; først skrev vi brev, deretter epost, så kom SMS/MMS og IM. Nå tar vi i større grad i bruk f.eks videokonferanser/samtaler – kanskje et tegn på at vi går over til mer verbal kommunikasjon enn vi har gjort på lenge, selv om mange av dem skyldes at vi ønsker å korte ned på reisetid til/fra fysiske møter osv. Jeg tror ikke at andre typer produksjoner vil overta for skriftlig kommunikasjon, men at den blir beriket med andre elementer skjer jo allerede i dag.

Vi har lenge hørt at med data blir det mindre papir, og foreløpig har ikke det holdt stikk – men jeg har en tro på at det kanskje blir litt mindre papir i framtiden. Det kunne vært det i dag også forsåvidt, men jeg tror at grunnen til at det ennå ikke har skjedd ligger mer på holdninger enn på muligheter.

Men uansett hva som skjer og ikke skjer vil i alle fall filtrering og validering av informasjon bli stort, og den type tjenester ville nok jeg satset på hvis jeg hadde kompetanse til det.

5 comments

  1. Jeg tror heller ikke nettbrettet kan erstatte pc i skolesammenheng foreløpig. Men at nettbrettet gjør mer for meg enn mobilen er jeg sikker på. Dette innlegget ville ikke blitt skrevet fra mobilen i alle fall. Å surfe på nettet med mobil er greit, men skal man gjøre noe mer enn å lese, så blir det knotote. Bestillinger, fraværsregistrering og oppgaver der man skal skrive litt tekst passer mye bedre på et nettbrett. Etter å ha brukt galaxy tab i noen uker, så ser jeg at den erstatter pcen i noen sammenhenger. F.eks. trenger jeg ikke dra med pc når jeg skal på styremøte. Det går fint å lese styrepapirene fra taben.

    Jeg drøyde en stund før jeg kjøpte taben, både pga pris og fordi det sannsynligvis vil komme bedre løsninger etter hvert. Men når prisen sank ganske mye, valgte jeg å kjøpe. Jeg har ikke angret, slik som mange amerikanere gjorde. Mange leverte den tilbake fordi de ikke var fornøyde. Men det tror jeg handler om at de ikke visste nok om produktet når de kjøpte det.

  2. Konklusjonen er rett i 2011 fordi skuleverket neppe tek seg råd til storinnkjøp av tidlege surfebrettversjonar. Det bør dei heller ikkje.

  3. Jeg tror nettbrettene vil komme massivt i 2012 og 2013. Nå er det litt tidlig enda og de første prosjektene går sin gang. iPad har et forsprang med et større økosystem rundt seg og lojale utviklere som tjener penger. Slikt blir det mye bra programvare av. Android vil komme sterkt litt lenger fram og bli en likestilt konkurrent med iPad på sikt. Jeg er helt enig i at det trengs løsninger rundt nettbrettene som er litt annerledes enn i dag, det er på vei. Når det gjelder å produsere på et nettbrett er jeg helt uenig med deg. Jeg produserer selv mye på en iPad og jeg ser mine barn gjør det. Nettbrettene er flotte å produsere på når du finner riktig arbeidsflyt. De prosjektene jeg er involvert i ute i skolene rapporterer det samme. Det er en myte at det er vanskelig å produsere på et et nettbrett. Akkurat nå er det enklest å produsere på iPad. Om en stund vil Android bli like god. Det er klasseforskjellen på appene som gjør dette, og det vil som nevnt javne seg ut. Å skrive, lagre og dele er annerledes enn på PC. Det gjør det ikke til et dårlig alternativ. Det er menneskene som er trege til å endre på vaner og mønstre.

  4. Det kan godt være du har rett, det vil tiden vise – og jeg vet det er mange som prøver ut på skoler i både inn- og utland, og det er klart at utviklingen går framover hele tiden. For øyeblikket tror jeg det er for tidlig, og det henger sammen med både pris og muligheter. Noe av det jeg savner i diskusjonen er den jevne bruken, ikke at man bruker en applikasjon en gang i blant – men at verktøyet som sådan er i daglig bruk…noe som selvfølgelig også gjelder for PC. Planmessighet i forhold til bruk av IKT – enten det er PC, surfebrett eller annet verktøy – er kanskje noe av det jeg savner aller mest i dag. Det blir i alle fall spennende å se hva som ser framover, og hvilke erfaringer dere får på prosjektene dere har. Takk for kommentar 🙂

Legg igjen en kommentar

