Når blir Norge et d-land?

Jeg har sittet og lest litt om Danmark3.0 som bruker begrepet d-land (digitalisert land) om framtidens Danmark, og spørsmålet mitt er når Norge også skal bli det. Jeg synes arbeidet som de holder på med i Danmark er interessant, ikke minst fordi de ikke forholder seg til teknologi i seg selv – men mer at de ser på hvordan teknologien kan sette igang endringer i samfunnet. Man har satt sammen grupper med kompetanse innenfor området, men alle skal ha sin mulighet til å komme med sin mening – ikke helt ulikt det jeg syntes skjedde her hjemme med prosjektet «Delte Meninger«, også der var det mange blogginnlegg og kommentarer (jeg synes nok ikke at «Samarbeid for Arbeid» har fungert like godt, men det er nå min personlige mening). Danmark3.0 har fem hovedtema;

  • utdannelse og forskning
  • trygghet og sikkerhet i samfunnet
  • energi, miljø og klima
  • iverksetting, innovasjon og sysselsetting
  • helse (sunnhet)

Mest interessant for meg er nok utdannelse og forskning; og på bloggsiden for dette tema sier elever bl.a at de savner lærere som ligger foran dem når det gjelder bruk av IKT (og ønsker også «videonotes» – tør jeg nevne video-opptak i OneNote her….ja, det gjør jeg!), utdanningsministeren sier at bruk av IKT skal gi lærerne mer tid til elevene gjennom å bruke mindre tid på rutineoppgaver og det er innlegg om at vi fortsatt ser på digitale verktøy som om det skulle vært en utvidet skrivemaskin.

Dette siste fører meg litt over på en helt annen artikkel, nemlig en svensk: «Bristande digital kunnskap är allvarligt. För alla«. Her pekes det på at manglende digitale ferdigheter faktisk allerede har begynt å gi seg  utslag i at alle ikke får de samme rettigheter, det er ikke likt for alle. Et par av sitatene jeg gjerne vil vise fra denne artikkelen er disse utsagnene:

De digitala strategierna sker fortfarande alldeles för ofta oerhört slumpmässigt och dessutom ofta med en rudimentär kunskap om den egentliga påverkan på den verksamhet man bedriver. Implementeringen sker ofta med extremt fokus på bara teknik. Kan jämföras med att använda ett språk genom grammatiska termer.

När min sons skola inte har strategier för hur lärarna ska förhålla sig till nätet skapar det sämre utgångspunkt för mitt barn och rustar honom sämre för sin framtid än den skola som har det. Om jag som t.ex. cancerpatient inte bloggar riskerar  jag redan idag att få sämre vård.  Om ”min” politiker inte bloggar eller twittrar citeras inte de i CNN…. politiker, företag eller kunder som inte använder sociala medier minskar för varje dag att hamna på journalisternas radar. Befinner vi oss i en rättssal kan rättsprocessen påverkas av att de inblandade inklusive domaren inte förstår nätet eller ens ny teknik (hur t.ex. mobiltelefoner kan live-sända en pågående förhandling).

Artikkelforfatteren peker også på noe som jeg synes er viktig å trekke fram – at de som er redde for å ta ibruk denne teknologien faktisk er de som kommer til å bli taperne – og det skal vi ikke glemme.

One comment

  1. Det som jeg heller er mer bekymret for er at Web2.0 generasjonen ikke vil klare å tilegne seg «sunn» kompetanse og «rikitge» vaner. En generasjon som er vant til å få alle sine impulser tilfredstilt i løpet av millisekunder kan umulig være sunt for samfunnets utvikling. I værste fall får vi en oppvoksende generasjon som ikke har lært seg å finne og sortere utrykk på en ordentlig måte, som ikke kan prioritere eller holde fokus på en arbeidsoppgave av gangen. Jeg liker ikke tanken på utviklingen som skjer i skolenorge idag. Det hele burde være klart for en hver person som har oppholdt seg mer enn 5 minutter i klasserommet til en 9 klasse…

Legg igjen en kommentar

