Nøkkelkunnskap – innovasjon i skolen

Under et av foredragene som jeg deltok på mens jeg var på besøk hos New Line Learning Academy i Kent i forrige uke tok jeg dette bildet av en slide. Sliden viser en australsk rektor sitt syn på hva slags lærdom de har fått gjennom sitt innovative arbeid (trykk på bildet for større utgave).

Han sier kort og godt at

  • Å arbeide innovativt krever mot – man lever alltid på kanten
  • Man må tenke stort, når man målene lett blir ikke endringen stor
  • Tar du ikke sjanser får du ikke store forbedringer, men samtidig prøve å gjøre risikoen så liten som mulig
  • Han mener at lærere kan endre seg selv om de sier de ikke kan eller vil – eller bare fordi de er redde for nye ting
  • Gi lærerne utfordringer, men la dem finne sine egne løsninger. På den måten blir de engasjerte og en del av prosessen, gjør det selv om de stritter imot
  • Lær underveis – uansett hvor mye du planlegger vil du ikke ha alt under kontroll….men alt kan bli løst…

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s