Noen flere inntrykk etter #Bett2011

Da var jeg tilbake etter noen hektiske dager i London, og med mange inntrykk som skal fordøyes (se også de to foregående innleggene; New Line Learning Academy og Nordic Teacher Event/Smartboard på denne bloggen og også innleggene om nyttige nettsider og om Isaac Newton/MSN på Microsoft utdanning sin blogg  for flere kommentarer og inntrykk fra denne uka i London). 

Selve messa i seg selv syntes jeg ikke bød på så mange nyheter – jeg så mye av det samme som i fjor, og mange av tingene ligner veldig på hverandre. Jeg så også mange fine duppeditter av ulikt slag, men hvor mye vil det egentlig bli brukt? Er det verdt prisen? Hva med f.eks en værstasjon som målte både det ene og det andre og som man kunne hente ut data fra – hvor mye ville en skole sitte igjen med av læring og hvor mye ville det egentlig bli brukt om man kjøpte inn en? Kanskje mer enn jeg tror….men jeg ville nok brukt pengene på noe annet. Det samme med 3D-printere – ser veldig flott og fint ut og jeg synes det er ganske fancy, men ser ikke for meg at dette blir den helt store greia på norske skoler i nær framtid.

3D ellers syntes jeg det var mindre av i år enn i fjor, kanskje de ikke helt fikk det gjennombruddet de trodde?

På programvarefronten var den noen ting som jeg likte bedre enn andre, men synes generelt sett at det er lite spennende ting. Mye baserer seg på repetisjon, mens jeg heller ville sett mer utforsking og problemløsning. Jeg skal ikke skjære alle over en kam, det kan være at jeg ikke fikk med meg de riktige tingene – andre får evt korrigere meg. Riktignok har jeg en løs avtale med en leverandør om en oversettelse til norsk, tiden får vise om dette blir en realitet – men det er programvare som jeg har noe tro på i forhold til å lage oppgavesett. Ellers synes jeg to norske satsinger burde få noe oppmerksomhet; Creaza som jeg har omtalt flere ganger og Kikora som jeg hadde en lengre samtale med (Kikora hadde ikke stand på Bett for de som lurer på hvorfor de ikke så dem der). Disse to virksomhetene synes jeg kan bidra til læring på en positiv og differensiert måte – men som vanlig handler det her også om læreren og ikke bare programvaren.

Det som derimot har vært mer givende enn messa i seg selv har vært utfluktene jeg har vært med på og menneskene jeg har truffet – på utflukter, på messa, på presentasjoner og på Tweetup – veldig hyggelig å møte gamle og nye bekjente fra Norge og resten av verden. Og en ting har slått meg veldig disse dagene – og det er fokus på elevdata. På New Line Learning Academy var de helt tydelige på at det å kunne bruke de dataene som ble innrapportert (hver 6. uke) til å holde kontroll på progresjon og tilpasse undervisning individuelt var essensielt. De brukte programvaren Lookred – og selv om jeg bare fikk et glimt av dette virket det veldig interessant. Samme tema var oppe i forbindelse med Microsoft technical brief som jeg var invitert på torsdagen denne uka – å kunne bruke data om studentene på en fornuftig måte. Jeg har diskutert tema noe med noen andre norske på denne turen, og det slår meg at vi har begynt å få fokus på vurdering og rapportering i Norge – men det å bruke disse dataene derimot….der er det et langt stykke å gå ennå. Kanskje det også er derfor mange synes det blir for mye rapportering? Man lager rapporter og oversikter, men ser ikke noen stor nytteverdi?

I mye av næringslivet ellers bruker man ulike typer CRM (Customer Relationship Management) og det har jo vist seg svært effektivt. For de som ikke er kjent med begrepet handler det kort og godt om å ha et støtteverktøy som gjør at du kan profilere dine kunder. Det kommer i ulike varianter, men det de fleste kanskje merker det som er tilpasset reklame på f.eks søk og sosiale nettverk – her får man tilpasset reklame ut fra hvordan man tolker deg som kunde. I nettbutikker gir de deg tips basert på hva andre kunder gjør; f.eks hvis mange som kjøper produkt A også kjøper produkt B vil du også få spørsmål om ikke du vil kjøpe B når du bestiller A. Gjennom å profilere og samle inn data om deg som kunde regner man med å kunne målrette budskap på en måte som gir mer effekt – og hvorfor skal man ikke bruke de samme prinsippene i forhold til skole og tilpasset opplæring? Jeg tror det er måten vi må tenke på framover…

PS: hvis noen skoler ønsker å tilfredstille kompetansemål i forhold til å samtale med elever på andre skoler ved hjelp av digitale verktøy har jeg noen kontakter i Israel som var veldig interessert i å komme i kontakt med dere. Send meg en epost (evabra@online.no) eller send meg direktemelding på Twitter (D evabra) så skal jeg sende kontaktinfo til dere.

Legg igjen en kommentar

