På besøk hos New Line Learning Academy

11.01.11 at 20:15 1 kommentar

Da var jeg kommet til London, og første dag ble det tidlig avgårde – på skolebesøk i Maidstone, Kent. Utflukten var i regi av Microsoft Partners in Learning og vi var ikke mindre enn fire fulle busser som reiste avgårde i dag morges.

New Line Learning Academy er en ganske ny skole (mener rektor sa 2 år) og ligger i et område med mye fattigdom og med dertil tilhørende problemer. Skolen var faktisk det første kommunale bygg  sin var oppført  på 900 år i dette området (etter kirken i Maidstone) så det hadde vært en stor begivenhet. (Her er mer info om skolen)

Forholdene på denne skolen var svært overraskende i forhold til hva jeg er vant til å se hjemme – her var det ikke mange klasserom, men store åpne arealer hvor flere klasser var samlet. Det var heller ikke pulter slik vi er vant med – her var det noen småbord hvor man kunne sitte i grupper, det var sofaer som var flyttbare og bygget med flere høyder slik at man fikk en amfivirkning og det var noen skrivebord langs enkelte vegger hvor man kunne sitte og jobbe mer selvstendig. Elevene kunne velge hvordan de skulle sitte og lærerne var rett og slett tvunget til å samarbeide slik at ikke en planla en aktivitet med mye støy samtidig som en annen skulle gjøre noe i fullstendig ro. Elevene bestemte selv hvem de skulle jobbe sammen med. Noen rom var dedikert bestemte formål, f.eks for matlaging, design, musikk, drama osv.

Alle elever på skolen har egen PC, denne PC’en får de ikke ta med seg hjem. De har hver sin oppbevaringsboks som PC’en låses inn i – og i denne boksen er det også strømforsyning slik at PC’en blir ladet opp hver natt og er klar til bruk hver morgen. Jeg så ikke noe særlig til andre bøker eller blyanter her – nei, her var PC en helt naturlig del av elevenes hverdag. Jeg spurte hva de gjorde hvis de hadde lekser siden de ikke fikk ta med PC hjem, og da måtte de enten sende som epost eller ta med på minnepenn – men jeg forstod det også slik at skolen var noe åpen etter skoledagens slutt for de som ville gjøre lekser der. Jeg tror kanskje at dette med å ikke ta med PC hjem er en god ide – i dette området minsker man da risiko for tyveri (ungene blir ikke «attraktive» bytter), de glemmer den aldri og den er alltid klar. All informasjon som de trenger i forhold til hva de skal jobbe med og andre ressurser blir lagt ut online.

Rektor var også opptatt av å ha skolen åpen så mye som mulig, og forsøker å bruke arealene til andre typer kommunale aktiviteter også. Han sa faktisk at gjennomsnittlig er en engelsk skole i bruk 17% av året, på denne skolen var de kommet opp i 26%.

Elevene var tydelig stolte av skolen sin, og det har vist seg at foresatte også har vist stor interesse og møtt opp på møter i regi av skolen. Resultatene de har fått taler sitt tydelige språk, her har det vært en kraftig bedring av karakterer etter at skolen har kommet i drift.

En annen ting som overrasket meg var at de f.eks kunne velge mandarinkinesisk som språk, forklaringen på dette var det å kunne kinesisk kunne bety mye i det framtidige arbeidslivet – og han ville sørge for at de fikk alle muligheter. På spørsmålet om de ikke var redd for at ungdommene flyttet vekk for å få jobber etter skolen var svaret at foreløpig visste man ikke så mye om dette, men at de fokuserte på at dersom skolen opprettholdt sitt nåværende gode rykte ville kanskje konsekvensen være at folk valgte å flytte til dette området i stedet – det var et godt poeng syntes jeg i alle fall.

Det var mange yngre lærere på skolen kunne rektor fortelle, så de hadde også tilbud til de ansatte om barnepass – helt ned til babyalder, og til omtrent halve prisen av en kommunal plass. Det var et gode som ble satt stor pris på.

Elevene blir målt på mange områder, og rektor mente at det var en av hovedgrunnene til at de gjorde det bra. De hadde profil på alle elever og de rapporterte inn resultater hver 6. uke. På den måten fikk de god oversikt over status, og de kunne også se om dårligere resultater var en trend, om det var enkeltstudenter – og i så fall om det var generelt for den enkelte studenten eller om det bare var i et fag. I det hele tatt ga skolen et solid inntrykk i forhold til oppfølging, vurdering og tilrettelegging. Jeg skal se om jeg ikke skal få fram noen bilder etterhvert også – men dette er en skole dere bør se nærmere på.

Advertisements

Entry filed under: IKT i skolen, web2.0. Tags: , , , , .

Tweetup i London – endelig tid og sted i boks :-) I dag har det vært gode eksempler på Smartboardbruk

1 kommentar Add your own

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Note to myself

Finn presentasjonene jeg bruker på slideshare

Sjekk ut ressursene jeg har laget på IKTplan.no

KONTAKTOPPLYSNINGER

Antall besøkende

  • 516,944 besøk

Siste innlegg

Skriv inn epostadresse for å få nye blogginnlegg rett i innboksen din

Bli med 322 andre følgere

Velkommen til Eva2.0

Takk for at du besøker siden, jeg setter pris på alle gjester. Hvis det er innlegg du liker godt (eller misliker) håper jeg du legger igjen en kommentar. Har du spørsmål kan du sende meg en epost, epost-adressen finner du på siden om denne bloggen. Blogginnlegg som jeg skriver på disse sidene gjenspeiler helt og holdent min private mening og mine private oppfatninger - og er ikke uttrykk for holdninger i forhold til prosjekter jeg arbeider med.

Jeg har gitt ut en bok sammen med Frode Kyrkjebø "IKT i Skulen - kva, kven, korleis og kvifor". Se fanen IKT-ferdigheter på toppen for mer informasjon.

I tillegg har jeg fått tittelen Årets Skoleblogg - denne setter jeg umåtelig stor pris på. Takker alle som bidrar med gode råd og tips til mine blogginnlegg :-)

TANKEKART DIGITALE FERDIGHETER PÅ HVILKE TRINN

Jeg er EvaBra på twitter :-)
Se også min reiseblogg.

Her finner du et tankekart med tips til hvor du kan søke hva

Skriv epostadresse under for å motta meldinger om nye blogginnlegg via epost (på den andre siden anbefaler jeg egentlig at du heller abonnerer via RSS-feed..se fanen IKT-ferdigheter på toppen og bla deg ned til Organisere ved hjelp av RSS)

Bli med 322 andre følgere

Creative Commons License
Dette verk av Eva Bratvold er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-Del på samme vilkår 3.0 Norge lisens.

“If you want to build a ship, don’t drum up the men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead, teach them to yearn for the vast and endless sea.” — Antoine de Saint-Exupéry


%d bloggers like this: