Hva vil du fortelle morgendagens lærere?

De siste dagene har jeg jobbet litt med å snakke med en del mennesker rundt omkring i landet – mennesker jeg har lest blogginnlegg fra og som jeg synes har spennende tanker om morgendagens skole, og har utfordret dem litt på hva de gjerne skulle fortalt  morgendagens lærere (ja, gjerne dagens lærere også).

Jeg håper at dette nå skal resultere i at vi får samlet en del av dette som ligger spredt rundt på ulike blogger og hjemmesider og få publisert noe av det samlet – litt slik jeg gjorde sammen med Frode for et drøyt år siden med vår «bok»: IKT i skolen – kva, kven, korleis og kvifor. Det blir derfor i så fall både digital versjon og en som kan lastes ned for utskrift – og tro til egne tanker blir det under en åpen CC-lisens. De jeg har snakket med har vært veldig positive og da er det veldig hyggelig å prøve å få til noe 🙂

Håpet er at disse tankene – som jeg synes er veldig gode – på den måten kan nå ut bredere enn hva vi klarer hver for oss, og erfaringen fra i fjor er også at lærere ønsker å ha noe de kan holde i hånda….det å lage det til i et utskriftsvennlig format er derfor et poeng, selv om ønsket selvfølgelig ville være at alle klarte å finne og bruke innhold digitalt….det kommer nok etterhvert, men vi er ikke der ennå.

I første omgang tenker vi ikke faglig, det handler mer om «change of mindset» – å tenke litt annerledes og se at klasserommet endres og da må man endre både praksis og måter å tenke undervisning på. Det blir spennende å se hva vi får til i praksis, men jeg er ved godt mot – og skal holde dere oppdatert på hva som skjer. Jeg har ikke oversikt over alt og alle så bare ta kontakt eller skriv kommentar dersom du har tanker som burde vært med – så utfordringen til deg som leser er også : Hva ville du fortalt morgendagens lærere?

3 comments

Legg igjen en kommentar

