Nesten alle jukset til tentamen…

Ja – da kom den negative vinklingen igjen (lenke til artikkelen i Dagbladet)….til stor støtte for alle som mener PC ikke har noe i skolen å gjøre. Jeg blir nesten helt matt – Don Quijote sin kamp mot vindmøller er ingenting i sammenligning med kampen for økt digital kompetanse…..men jeg har ikke tenkt til å gi opp 🙂

Når skal fokuset endres? I stedet for å rope «juks» burde oppgavene endres – det har jeg skrevet mange ganger før, og jeg skriver det igjen. Når skal man se muligheter i stedet for å bare se problemer? Jeg skjønner rett og slett ikke at dette skal være så veldig komplisert å forstå, det eneste jeg kan ha noe forståelse for er chat – men å bruke oppslagsverk og oversettere har jeg absolutt ingen problemer med.

Nå føler jeg nesten at noen vil si meg imot, men prøv å bruke Google Translate selv først – se hvordan språket blir rart og kunstig i de fleste tilfeller….man kan forstå sammenhenger, men god i engelsk av det blir man ikke (i alle fall ikke ennå – utviklingen blir nok bedre her etterhvert også). Oppslagsverk har jeg i alle fall ikke noen som helst vanskeligheter med – da er det oppgavene som jeg ser er utfordringen.

Det blir litt det samme som «det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær» – i denne diskusjonen med åpne vs lukkede nett og PC i skolen blir det litt slik «når det er dårlig vær må vi bare være innendørs».  Det er en stor forskjell på å skrive oppgaver hvor det er faktaopplysninger man kan klippe og lime som er svaret, og det å lage oppgaver hvor man må bruke faktakunnskapen til problemløsning…..og det er vel der hunden ligger begravet?

2 comments

Legg igjen en kommentar

