Liten statusrapport i desember

Da var jeg tilbake igjen til det jeg omtaler som «jordens navle», nemlig Kaupanger etter noen ganske hektiske uker – og det har denne bloggen fått merke…det har rett og slett ikke vært rom for å skrive mye, men nå skal det bli litt mer igjen framover.

Det er egentlig bra det er hektisk; det viser at det foregår ting innenfor satsing på IKT i skolen. Nå har jeg hatt innføringskurs i OneNote for noen skoler i Buskerud og Sør-Trøndelag – disse skal være med på prosjekt på vårparten. Prosjektet handler om å ta i bruk OneNote både for elever og lærere i videregående skole, og målet er å vise hvordan man gjennom å bruke hensiktsmessige verktøy kan organisere informasjon på en effektiv måte – enten det er forberedelse til undervisning, deling av informasjon og ikke minst for elevene å kunne finne igjen notater ++. I tillegg til introkurs får disse skolene ekstra drahjelp med webinar og med epostsupport dersom de har behov for hjelp. Dette tror jeg skal bli bra.

I tillegg har jeg hatt konferanse med grunnskoler i Sogn og Fjordane og vi forsøkte å gjøre det håndfast siden jeg har mest tro på det, og hadde med meg både Fronter, Microsoft, Interactive Norway, Moava og More (mobile). Parallellt hadde epedagogene i Sogn og Fjordane fylkeskommune en samling på samme sted, og på den måten kunne de delta på de delene av grunnskolekonferansen som var interessant for denne målgruppen, i tillegg hadde jeg en økt også med disse om OneNote. Jeg synes det er fornuftig å «samle troppene» på denne måten framfor at vi sitter på hver vår tue og planlegger – håper vi kan få til mer av dette framover.

Jeg har også hatt en hyggelig dag med Rjukan vgs – både med en innføring i OneNote og en rekke andre verktøy; ikke fordi at de skal bli eksperter på alt, mest for å gi et lite glimt av mulighetene som er tilgjengelige.

Nå skal det som nevnt bli litt roligere med reising noen uker og mer tid til å lese og skrive her (i tillegg til at det må bli litt juleforberedelser selvfølgelig). Et lite koseoppdrag i morgen; da skal jeg snakke om Digital Storytelling med bibliotekarer og så vet jeg at jeg får med noen lærere fra Odda også – og det skal bli kjekt å møte «gamle» twitterkjente IRL (in real life).

Siden jeg også arbeider en god del for TV2Skole er det hyggelig å få så mange gode tilbakemeldinger når jeg reiser rundt, og det er hyggelig å se at det kommer stadig nye abonnenter der.

En av de tingene som tydeligvis alle lærerne har likt når jeg har vært ute og presentert er ZoomIt – så det får bli dagens tips til de som ikke har installert dette lille gratisprogrammet. Det blir alltid spørsmål om hva jeg bruker når de ser jeg bruker det i praksis 🙂 Jeg har skrevet om dette på Microsoft Utdanning sin blogg – så på denne lenka finner du både informasjon og lenke for nedlasting.

Legg igjen en kommentar

