Egenvurdering – ikke bare for elevene

Vurdering er et begrep som er mye brukt om dagen; det skal være vurderingsmapper/porteføljer som viser progresjon og elevene skal drive egenvurdering…og når det gjelder egenvurdering så hører jeg at elevene begynner å bli ganske gode på det og at de er ganske så ærlige. Spørsmålet er litt hvor mye andre driver slik egenvurdering, både lærere og andre voksne – enten de er i yrkeslivet eller ikke?

Mange av oss har registrert oss på LinkedIn som er en slags digital portefølje; vi skriver inn hva vi har jobbet med, vi kan legge lenker til ting vi har gjort, vi kan legge inn oppdateringer fra sosiale medier, vise grupper vi er medlem av og ikke minst kan vi vise hvem vi kjenner rundt om i det ganske land – ja, og andre land også for den delen. Jeg har en sterk følelse av at LinkedIn vokser raskt i Norge om dagen – men det er bare en magefølelse. Det som jeg imidlertid vet er at det å profilere seg, eller markedsføre seg om man vil, i det digitale landskapet blir viktigere og viktigere.

Det kan være både positivt og negativt å synes – for min del har det vært positivt. Jeg får oppdrag og når jeg er ute og reiser møter jeg stadig trofaste lesere av bloggen – og det er alltid hyggelig. Bloggen er nok kanskje mitt hovedansikt – og jeg blir vurdert mye opp mot hva jeg skriver her. I tillegg blir jeg selvfølgelig målt på hva jeg gjør ellers, men jeg sitter med en sterk følelse av at det er bloggen man identifiserer meg med først og fremst når jeg er ute hos ulike bedrifter, skoler osv.

Livslang læring krever at man reflekterer over hva man kan, hva man har oppnådd og hvor man vil – og det kan derfor være lurt å lage seg en slags elektronisk portefølje eller visningsmappe om man heller vil bruke det begrepet….akkurat som elevene gjør i skolen og av de samme grunner: se utvikling og progresjon, dokumentere hva man har gjort og hva man kan – og kanskje også si noe om hvor man vil. Skal man komme videre er det viktig at man har et forhold til hva man kan og hvor man er – og så bygge videre på det.

Det kan være vanskelig å komme igang – hvilken ende skal man egentlig starte i? Noen spørsmål som kan være utgangspunkt er; hva summerer opp hva jeg har gjort til nå – hva har jeg lært, hva har jeg oppnådd så langt, hva vil jeg i framtiden – mine planer både på kort og lang sikt? 

Det neste steget er å samle sammen informasjon, f.eks;

  • personlig informasjon
  • formell bakgrunn (utdanning, kurs, sertifiseringer)
  • prosjekter du har jobbet med, steder du har deltatt f.eks workshops og seminarer
  • framtidsmål
  • ting du har publisert; blogg, artikler, podcasts, videoer, presentasjoner, slideshows osv
  • utmerkelser du har fått, ting som er skrevet om deg offentlig, «skryt»
  • interesser
  • lenker til aktuelle nettsider
  • bilder/video/presentasjoner av ting du har gjort eller fra din arbeidsplass som kan vise deg i «action»
  • egne refleksjoner om personlig utvikling, interesser, mål osv

Nå er det sikkert ikke alt du vil vise fram – så du plukker ut dine beste ting, de som best viser hvem du er, de som gir et bilde av din totalkompetanse. Hva du kan…og hva man kan forvente av deg i framtiden. Dine refleksjoner om hvorfor du mener dette gir et riktig bilde av deg og hvorfor du mener disse tingene er viktige er kanskje det aller viktigste – hvorfor har du valgt ut akkurat disse elementene for å presentere deg, på hvilken måte viser det din erfaring og kunnskap? Dette er din mulighet til å fortelle din historie, og jeg tror at det å kunne presentere seg digitalt på en god måte vil bli en viktig ferdighet i løpet av overskuelig framtid….kanskje tiden allerede er her?

Det hele kan du sette sammen til en presentasjon – og her er det mange valg å velge blant, det er opp til deg. Alt fra blogg til å lage en elektronisk CV, presentasjon på LinkedIn, framstille det som en ordsky i Wordle, lage det som en interaktiv poster med Glogster, presentere innholdet i en wiki, lage en video – og mange, mange andre måter….

Noe av det du kan oppnå ved å begynne arbeidet er f.eks at det viser for andre hva du har oppnådd, hva du kan og hva man kan forvente. Det gir deg selvtillit og er et bevis på at du kan prestere. Det viser din utvikling og hva du har oppnådd både personlig og profesjonelt. Du får bedre IKT-ferdigheter, og det støtter deg i arbeidet med å samle, organisere og reflektere – og gir deg et grunnlag for å tenke videre på livslang læring. Hvorfor vente lenger?

Legg igjen en kommentar

