Hva jeg driver med om dagen..

Da var jammen en ny uke gått og det er snart bare en måned igjen til jul – den kommer til å komme like overraskende på meg som tidligere år ser det ut til. Jeg tenkte jeg fikk gjøre en liten oppdatering på hva jeg holder på med om dagen, og jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å definere hva jeg egentlig jobber med til tider. Flere naboer og bekjente har uttrykt at når de får spørsmål om hva jeg driver med så svarer de «det er noe datagreier og hun er mye på farten» – jaja, det er noe sannhet i det.

Etter skolekonferansen for halvannen uke siden har jeg igjen vært noen dager i Oslo; den ene med kurs pedagogisk bruk av IKT hvor tilbakemeldingene var gode (når lærere sier «dette er akkurat det vi har behov for» og «vi suger til oss alt som en svamp» tolker jeg dette som positivt) – dette var jo et pilotprosjekt så nå skal vi evaluere og se om vi kan tilby noe tilsvarende til våren. Det andre kurset fikk vi også gode tilbakemeldinger på; hvordan jobbe smartere og hvor fokuset var organisering og håndtering av epost i Outlook, og også kombinasjonen Outlook/OneNote opp mot referater osv. Hensikten var å vise hvordan man raskt kan få oversikt og prioritert sine oppgaver, passe på at man ikke glemmer oppgaver, oppfølging av oppgaver (også de som andre gjør), deling av informasjon fra ulike utvalg og møter på en effektiv måte. Hvordan er innboksen din forresten – min er tom! Dette kurset skal jeg også til Stockholm med i desember, det blir spennende.

Den kommende uka går turen til Trondheim og kurs med noen utvalgte vg-skoler i Sør-Trøndelag. Det gjelder innføring av OneNote (digital ringperm) og bruk av OCS (eller Lync det heter nå) for kommunikasjon. Tilsvarende innføringskurs (OneNote) for utvalgte vg-skoler i Buskerud blir det i begynnelsen av desember.

Første uka i desember blir hektisk; da er det regional IKT-konferanse i Førde (grunnskoler) og der skal jeg ha noen innlegg og jeg har også lovet å snakke med de digitale innovatørene fra Sogn og Fjordane fylkeskommune som har samling i Førde samtidig. Fra Førde blir det direkte til Oslo, da blir det dagskurs med Rjukan vgs – og jeg tar med meg en ekstra deltaker fra Sykkylven….kanskje det blir noe kurs i Møre og Romsdal etterhvert også – det får tiden vise? Deretter blir det som nevnt OneNotekurs i Buskerud før jeg skal kurse bibliotekarer fra Hardanger og Voss i digital storytelling (og kanskje kommer det noen lærere også) – og siste blir altså Stockholm før jeg har tenkt at det skal bli reisefri fram til jeg skal avgårde til Bett i januar. Der har jeg et par spennende dager i vente, bl.a et skolebesøk i Kent.

Litt tid går det til blogging (min og Microsoft utdanning sin blogg) og resten av tiden går stort sett til TV 2 Skole – det er kjekt å se at vi stadig får flere abonnenter der, og også flere skoler som har kommet til og har fått en tidsavgrenset demobruker for uttesting. Spennende å arbeide med TV 2 Skole – det gir meg mange utfordringer på oppgavelaging, stadig noe å bryne seg på…moro 🙂

Utover dette leker jeg meg en del med å teste ut funksjonalitet for SmartBoard, foreløpig bare med programvare på PC’en – håper jeg snart får en tavle på plass. I dag har jeg faktisk laget en slags julekalender med geografispørsmål hvor man avdekker bilder gradvis og prøver å finne ut hva slags kjente steder og monumenter som skjuler seg bak.

Jeg har noen andre planer framover også, men må først ta unna litt av dette andre før jeg får kommet igang. Høsten kan foreløpig oppsummeres slik; hektisk, men moro 🙂

2 comments

  1. Hei Eva. Den Smartboardoppgava med avdekking av bilder hørtes kjekk ut. Vi ses på Voss

  2. En enkel liten sak hvor jeg bare brukte Lesson Activity Tool (tiles) for å få en slags «bit for bit – bilde for bilde»-effekt…men moro å leke seg. Og ja, sees på Voss – det blir kjekt:-)

Legg igjen en kommentar

