Liveblog skolelederkonferansen: Ola Erstad, UiO – vurdering og skoleledelse for kunnskapsutvikling i det 21. århundre

Ola Erstad sier dette er et veldig stort tema, men han vil komme inn på noen aspekter som han synes er viktige. Vil begynne å bombardere oss med noe informasjon «Did you know 3.0».

Kunnskap i det 21. århundre

  • Økt fokus på kunnskap og kvalitet i skolen
  • Digital kompetanse «impact»/indikatorutvikling
  • Skoleutvikling og digitale medier
  • Assessment and teaching of 21 Century Skills (www.atc21s.org)
    • Ways ot fhinking
    • Ways of working
    • Tools for working
    • Living in the world
  • Sentrale variabler for utvikling
    • Vurdering
    • Skoleledelse

Kunnskapssamfunnet; stortingsmelding nr 30 – kultur for læring, pkt 3.1. Snakker om hvor viktig det er med livslang læring, at vi har fått et annet syn på kunnskapsdrevet samfunn, skolen som lærende institusjoner – også lærerens læring og ikke bare elevenes.

Skolens relevans? The things you learn in school are to do with education and to get jobs. You’re not really using them in actual real life (18-åring, Bentley 1998)

Skole, teknologi og utvikling

  •  Troen på teknologien som mirakelkur for skolen har ikke slått til
  • Men har hatt konsekvenser på alle nivå i skolen
  • Er det bare slik at endring tar tid?

Erfaringsgrunnlag de siste 10 årene

  • Hva har vi lært fra de store IKT-prosjektene i løpet av de siste ti årene (PILOT, PLUTO, Lærende nettverk)?
    • Skoler som arbeider systematisk med organisatoriske rammer, fleksible metoder og fokus på læring, lykkes best med pedagogisk bruk av IKT
    • Store variasjoner i måten skoler anvender IKT
    • Lærerutdanning har blitt hengende etter i utviklingen
    • Nettverksarbeid krever fokus og systematikk for å bli noe mer enn erfaringsutveksling. En rekke utfordringer for skoler og lærerutdanninger

Noen utfordringer:

  • Fremdeles forskjell mellom skoler, regioner og nivå i tilgang og bruk av IKT
  • Økt fokus på skolen som kompleks organisasjon

Vurdering og skoleledelse

Vurdering for 21. århundre;

  • 20. århundret: vurderingsformer for masseutdanning i industrisamfunnet
  • Amerikanske studier viser at lærere underviser det testene tester
  • Gjøre elevers tenkning mer synlig. Bli mer «performance-based»
  • Spørsmål om å utnytte teknologiske muligheter
  • Måter å representere kunnskap på har endret seg drastisk (simuleringer, visualiseringer, komplekse modeller, grafer, store datasett)
  • Større fokus mot hvordan vi kan vurdere de mer komplekse og sammensatte formene for kompetanse hos elever, men også hos lærere og ledere
  • Å vurdere det forutsigbare eller det uforutsigbare? (Einstein)

Noen erfaringer:

  • Digital eksamen
  • Bruk av digitale hjelpemidler ved eksamen
  • Bruk av digitale mapper på alle nivå
  • Når vurderingsformene endres skapes nye rom for endring av praksis

Vurdering og digitale medier:

Tre utledninger

  • Teknologien medfører at vi kan gjøre dagens vurderingsformer bedre, raskere og mer effektivt. Bl.a knyttet til tester og scoring, multiple choice
  • Teknologien medfører at vi kan vurdere kompetanser som har vært vanskelige å vurdere tidligere. Bl.a problemløsning, meta-kognisjon, samarbeid
  • Teknologien og kunnskapssamfunnet skaper grunnlag for utvikling av nye kompetanser som det må utvikles strategier for vurdering av. Bl.a digital kompetanse, kreativitet

Økt fokus på formativ vurdering

  • Ulike former for formativ vurdering (ikke bare mapper)
  • Gi anledning for å vise ulike kompetanser, tilbakemelding
  • Ulike måter å uttrykke seg på (multimodalitet)
  • «peer assessment» (elever vurderer hverandre)
  • I større grad gjelder det også for lærere som lærende

Ledelse for kunnskapsutvikling

  • Gjelder ulike nivå i skolen
  • Krever tydelig ledelse som kan håndtere stadige skiftninger
  • Organisere skolen for produksjon av kunnskap, ikke bare reproduksjon

Skoleledelse

  • Tilpasse organisasjonen – skole til fremtidige kompetansekrav
  • Nettverksorganisasjoner
  • Tenke større variasjon i organisasjonsmodeller
  • Også lede i virtuelle læringsmiljø

Tre sentrale utfordringer

  • Digitalt kompetente skoler
    • Blitt nytt mål på suksess
    • Helhetlig strategi for skoleutvikling
    • Digitale medier som objekt for endring . Ekspansiv læring (Engestrøm)
    • Krever ledelse som har blitt for helheten
    • Vurdering og skoleledelse blir mer komplekst og dynamisk
  • Kunnskapsbygging
    • Knowledge  creation perspektiv. Det å skape kunnskap i motsetning til å reprodusere
      • Brukerstyrt innholdsproduksjon. Bygge støttestrukturer omkring elevers utforskende læring. Vurdering av ulike sider ved elevenes arbeid
      • Endring i det å se skolen som kunnskapsorganisasjon
      • Vurdering og skoleledelse
  • Formell vs uformell læring

 Stagnasjon eller innovasjon?

Hva skjer nå?

  • Ikke lenger egne nasjonale satsninger på IKT, men Kunnskapsløftet forplikter. Men er det nok til å holde trykket oppe?
  • Lærere og ledelse er under press i hverdagen. Tid til innovasjon?Vurderingssystemet er et kjernespørsmål
  • Ledelsesutfordringen består spesielt i fremtidsperspektiv på skolens rolle som kunnskapsorganisasjon
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s