Redd for å bli utbrent?

Vi hører stadig om folk som blir utbrent, som «møter veggen» – og det tar gjerne lang tid for dem å komme tilbake igjen i jobb. Hvorfor det skjer kan man jo spørre seg om, men det finnes neppe noe fasitsvar på det. Flere jeg har snakket med som har vært i den situasjonen gir uttrykk for at det handler om at ting tårner seg opp, det blir rett og slett for mye – enten det er på jobb eller hjemme. For mange unge tror jeg det også handler om at for mye blir organisert – alt blir tilrettelagt og planlagt for dem, de er ikke vant til å håndtere problemene når de kommer…for kommer gjør de på et eller annet tidspunkt. Alle takler det ulikt, men jeg har tro på å se ting i litt perspektiv – og jeg har tro på at dersom du gjør noe du trives med er det i alle fall mye lettere enn hvis det er omvendt. Å ta en pause en gang i blant er heller ikke så dumt – jeg har faktisk hatt en helt PC-fri helg (selv om jeg riktignok har fått eposten inn på mobilen). På The Apple fant jeg en oversikt over ulike ting man kan gjøre for å unngå utbrenthet og har oversatt noen av dem under – om de hjelper eller ikke tør jeg ikke si, men i alle fall verdt å tenke over:  

  • Stopp nå. Ikke i morgen, eller snart…
  • Lag en liste over de tingene du liker å gjøre på jobb
  • Lag en liste over de tingene du misliker å gjøre på jobb
  • Gjør bare de oppgavene du liker gjennom en hel uke
  • Overlat noen av byrdene til andre
  • Komprimer periodene hvor du gjør ting du ikke liker
  • Hvis du har samarbeidsproblemer med noen og du jobber i en stor organisasjon, be om å bli flyttet til en annen avdeling
  • En jobb som gjør livet helt elendig er ikke verdt det, uansett
  • Få hjelp
  • Ta en bijobb
  • Velg et emne du har en pasjon for
  • Sett en realistisk tidsplan
  • Er situasjonen uholdbar så legg planer for å komme deg videre
  • Legg planer framover
  • Når du er ferdig med noe kan du feire
  • Ha langtidsperspektiv og ikke fokuser på nåværende problemer
  • Ikke spre deg for mye
  • Bygg nettverk
  • Finn ting som motiverer deg
  • Ta en pause
  • Les en bok
  • Gå en tur
  • Spis riktig
  • Ikke lag overfylte lister over ting du skal gjøre
  • Prioriter etter dine kjerneverdier
  • Sorter ting i : Gjør det, deleger det, dropp det
  • Lær deg å si nei
  • Lær deg å gi slipp på ting
  • Unngå multitasking
  • Ro ned
  • Lytt
  • Ikke mist prinsippene av syne
  • Vær realistisk
  • Lær effektiv kommunikasjon
  • Ikke ta på deg skylden eller legg skylden på andre 
2 comments

  1. Absolutt verdt å tenke på dette Eva. Eg føl nok med på bloggen din sjølv om ikkje eg kan nytte meg av alle dei gode tipsa dine så mykje som før. Eg har 1. klasse, men er kommen godt i gang og prøver å få til at dei vert fornuftige digitalbrukarar. Det ligg mykje ute som er flott å nytte med 1. klasse. Gamle tastatur er komme til nytte på ein akt. stasjon- delte det i to med ein tusj- slik at v. hand skal halde seg på si side og h. hand på si side- fungerar på alle 🙂 Så finn vi bokstavar og lærer kor dei er på tastaturet. 🙂

  2. Det høres bra ut at du er i gang i alle fall – og å lære ungene hvor bokstaver og fingre skal være er en veldig god ting som de vil ha glede av i alle år 🙂 Vi snakkes!

Legg igjen en kommentar

