Har du en langsiktig plan eller blir det mer stykkevis og delt?

Det er et par ting som har begynt å oppta meg mer og mer den siste tiden – og de er kanskje ikke helt overraskende knyttet til tema «bruk av IKT i undervisningen». Jeg ser litt på hva som skjer rundt omkring på ulike skoler og prøver å følge med hva som skjer ute i den store verden – og det er et par ting som slår meg, og så får de av dere som mener jeg bommer helt tilgi ikke-pedagogens generalisering under (det er ikke et angrep på lærere, jeg mener fortsatt at det viktigste i undervisningen er læreren).

Det ene er et veldig fokus på gratisressurser – det er i seg selv ikke så overraskende, og det finnes mange gode tjenester, applikasjoner og program tilgjengelig. Disse tjenestene i seg selv kan være en god ting, jeg bruker jo mange slike selv. Problemet er ofte at det ikke er noen plan i hva man skal bruke dem til – det blir ofte en slags introduksjon til tjenesten, man gjør et par ting og så er det liksom «been there, done that». Men husk også å fokusere på hva man skal bruke det til – ikke om det er gratis eller ikke….

Det andre er fokuset på sosiale medier, nok et sted hvor jeg også befinner meg mye av dagene – men det samme problemet her. Ingen langsiktig plan (muligens med et par unntak) til hvordan man skal integrere dem som en naturlig del av (skole)hverdagen. En del er aktive på sosiale medier slik på personlig basis, og det kan være veldig effektivt – personlig får jeg mye ut av det i form av bekjentskaper, tips, hjelp og gode lenker for videre lesing. Selvfølgelig hjelper det ikke på planleggingen at man mange steder er sperret for tilgang… Samtidig skal man være klar over at veldig mange lærere ikke er her i det hele tatt i dag, og hvis det ikke er en naturlig del av deres dag så er terskelen nokså høy for å bruke det i undervisningen. Jeg er litt naiv slik; er det ikke en naturlig del av hverdagen blir det ikke tatt i bruk – derfor er jeg ivrig tilhenger av at man må sette noen krav f.eks at man skal inn på læringsplattform, epost eller lignende hver dag (bruke dette som informasjonskanal slik at man tvinger til bruk).

Det tredje punktet henger egentlig sammen med de to foregående – det handler om at vi er nokså fokusert på spørsmålet om bruk av IKT fremmer læring, ikke minst er vi opptatt av å måle eventuelle resultater av slik bruk samtidig som det ofte ikke er noen plan for systematisk bruk av verktøyene i undervisningen. Det er ganske stor forskjell på å skrive litt i en tekstbehandler en gang i blant, og det å bruke f.eks OneNote (eller annet passende verktøy) bevisst som digital notatblokk/ringperm gjennom skoleåret – både for lærere og elever (der kom reklamen 🙂 – men jeg er faktisk overbevist om at dette er en veldig god ting å gjøre, og gjør det også selv….hver dag…). Det blir litt stykkevis og delt, og for meg blir ikke det naturlig…jeg bruker jo digitale verktøy hele tiden – men nå er jo også min arbeidsdag litt annerledes enn det en lærer har.

For meg starter dagen med å skru på PC’en. Deretter sjekker jeg (og svarer på) epost, Twitter og ser gjennom RSS-feedene jeg abonnerer på – og så har jeg ulike ting som skal gjøres, hovedsakelig digitalt (slik som en god del skrivearbeid, oppgavelaging, forberede kurs og møter, følge opp planer, delta på nettmøter osv) – underveis avbrutt av meldinger og telefoner, og så er det jo en del reising selvfølgelig.

Jeg har på en måte hele kontoret i PC’en og mobilen – og der er alt jeg trenger samlet og stort sett lett å få tak i. Det å bruke PC’en er en naturlig del av min arbeidshverdag og gjør også at jeg bruker programmer som er hensiktsmessige for det arbeidet jeg skal gjøre. De av mine bekjente som er lærere og som ikke bruker PC regelmessig (som en naturlig del av sin arbeidshverdag) har problemer med å rett og slett finne ut hvordan de skal bruke den i sin undervisning. Da blir det slik at man finner noe, bruker det en gang eller to og så er man ferdig med det – den langsiktige planen og ikke minst målet med å ta det i bruk har lett for «å koke bort i kålen». Undersøkelser viser også at mye av bruken går på å la elevene lage presentasjoner, veldig lite på å løse problemer ved hjelp av IKT – men jeg håper vi er på vei i den retningen (ja, også om man skal arbeide analogt mener jeg at det er bedre å jobbe med problemløsning enn å få servert fakta som monolog). Andre viktige punkter er dette med finne, filtrere og organisere informasjon – og selvfølgelig samarbeid. Det er slik verden er i dag – disse ferdighetene må du beherske.

Så min oppfordring er litt å stille disse spørsmålene jeg har nevnt før; hva skal vi bruke og hvorfor skal vi bruke det, hvem skal bruke dem og hvordan skal de brukes – både i forstanden rent teknisk og hvordan de skal understøtte læringen. Det er ikke enkelt – det vet jeg av egen erfaring, men jeg tror man må prøve å konkretisere disse spørsmålene. Samtidig skal man ikke bruke verktøyene til alt – det blir fort kjedelig. Tenk om man i alle fag f.eks skulle skrive stil – på samme måte er det som om man i alle fag f.eks skulle lage en liten video, moro et par ganger og så er moroa slutt. Variasjon er et nøkkelord her – og å finne det som passer, og som nevnt over bruke verktøyet der det fungerer best; når det er mer effektivt enn andre ting, når man kan bruke det til problemløsning, når man kan vise ting på andre og/eller nye måter, når man kan finne ressurser utenfor klasseromsveggene (og her synes jeg kanskje man er lite flink til å f.eks å bruke videoer der andre presenterer aktuelt stoff – litt slik jeg ser på TED.com, mye god informasjon presentert av dyktige mennesker…det er mange slike gode ressurser tilgjengelig – undervurder ikke YouTube i så måte) – og selvfølgelig til å produsere egne ting i form av presentasjoner, videoer, bildepresentasjoner, podcasts osv.

2 comments

  1. Jeg har tro på å innføre en begrenset program»pakke» og vise hvordan den kan være nyttig. Jeg ber alle elevene skaffe seg google-konto og fortalte om gdocs. Første gang vi hadde gruppearbeid fant fire av fem grupper selv på at de skulle organisere det vha. å opprette et gdoc. For mange verktøy (på en gang) gir mye forvirring.

  2. Det er i alle fall viktig å ikke ha så mange tilbud at man blir handlingslammet fordi man drukner i verktøy 🙂

    Så bra at elevene tok initiativ – de finner ganske fort ut av ting når de ser det er effektivt, lurt å introdusere verktøyet og la dem finne ut bruken.

Legg igjen en kommentar

