Bokhelg – jeg anbefaler….

Denne helga har hovedsaklig vært analog – jeg har begravet meg i noen bøker som jeg har hatt stor glede av. Min mann lurer riktignok litt, han mener det er ikke så mange andre som synes det er kjekt å tilbringe lørdagen med ei matematikkbok – men jeg har kost meg skikkelig. Før jeg sier noe mer får jeg også understreke at bøkene er ærlig og redelig betalt for – så dette er ikke noen reklame, mer at jeg synes flere burde få vite om dem.

Først og fremst får jeg fortelle at jeg er veldig glad i bøker og leser mye – det er kanskje et lite sjokk for de av dere som bare trodde jeg satt og så på dataskjermen 🙂 I tillegg til at jeg leser mye faglitteratur leser jeg veldig mye historie og ikke minst krim – og når det gjelder fag er det nok særlig områder innenfor organisasjon, ledelse, psykologi og økonomiske systemer som opptar meg mest…og deretter er det realfagene som står mitt hjerte nærmest. De to første bøkene er derfor realfag – og jeg er mer og mer overbevist om at man trenger en annen tilnærming til læring enn vi ofte ser ute på skolene skal vi få opp interessen blant elevene når det gjelder realfag. Samtidig er det et poeng at man faktisk forstår og ikke bare reproduserer – se innlegget «Elevene lærer seg utenat uten å forstå» – å skape undring og nysgjerrighet, være problemløsningsorientert framfor å servert fakta (selv om man må få litt guiding underveis)…da tror jeg vi er på rett vei.

Den første boka jeg har lest gjennom er @vitenwahl sin bok «Nært, sært og spektakulært» som jeg fikk et tips om av @bitjungle når jeg traff ham i forrige uke. Boka inneholder naturfaglige eksperimenter og triks – og det meste her kan du gjøre med ting du har for hånden. Jeg liker den fordi jeg synes at man godt kan «krydre» naturfagundervisningen iblant – og her kan man få noen tips for å illustrere visuelt. Hvem husker ikke naturfagtimene når det faktisk foregikk noe som var litt spennende – og jeg tror det er en god måte å lære på. Det handler ikke bare om å fortelle at ting er slik eller så – snu om og vis hva som skjer og få elevene til å finne ut hvorfor disse tingene skjer.

Den neste boka er akkurat i samme gate; Nils K. Rossing’s bok «Den matematiske krydderhylle» (og takker @oisteing for det tipset). Dette er en bok jeg synes alle matematikklærere burde ta en titt i – og her fant jeg igjen ting jeg faktisk hadde glemt, og nye innfallsvinkler på andre. Boka har mye samme vinkling på læring som jeg selv har; det lekende menneske, kreativitet og skaperevne, «det gylne øyeblikk» (aha-opplevelsene), å se ting fra nye synsvinkler, fortelle gode historier, skape undring og se skjønnheten i matematikken (her forstått som at man oppdager at det som tilsynelatende var vanskelig likevel ikke var så komplisert og at matematikken kan være estetisk gjennom bruk av f.eks mønstre).

Den skiller også litt på «Slik er..!» og «Hva om….?»  – f.eks spørsmål som «hva om vi haddde syv fingre på hver hånd – hva ville det hatt for betydning for vårt dagligliv, musikk, tallsystem, verktøy osv?». Ja, bare tenk over det selv og se på punktene over – er det ikke litt slik lekende, å være kreativ og se ting fra nye synsvinkler….og undring og nysgjerrighet…..er det ikke slik det blir moro å lære?

Den siste boka jeg leser i helga er @arnek sin bok «Den digitale økonomien» – en bok som handler om tjenester, forretningsmodeller og forretningsutvikling i det digitale samfunnet. Noe av det jeg liker godt er at det brukes mange analogier – man forklarerer systemene på måter som jeg tror alle kan kjenne igjen og forstå. Med at stadig flere tilbyr tjenester eller kjøper tjenester i dette markedet er dette en bok som kan gi et bakgrunnsteppe og forståelse til dynamikken som ligger bak – og jeg finner den derfor veldig interessant. Jeg liker også godt at den tar opp etiske problemstillinger – at vi med fysiske varer gjerne er mer preget av pliktetikk (vi stjeler ikke i butikker) mens nettet gjør at vi blir mer preget av konsekvensetikk (ikke handlingen i seg selv, men konsekvensene av den – f.eks ikke handlingen at jeg skriver på min pc, men konsekvensen når jeg publiserer det har skrevet). Selv om kanskje mange føler at denne ikke er helt innenfor sitt fagområder anbefaler jeg den likevel – det handler om å forstå den verden vi lever i, og digital økonomi er allerede en stor del av den.

One comment

Legg igjen en kommentar

