Tre tips for bedre presentasjoner

Streaming er fine saker, det som er synd er at jeg ikke alltid får med meg alle de utmerkede foredragene når de går i sanntid – enten fordi jeg ikke har anledning eller rett og slett fordi jeg ikke vet om dem. I dag klarte jeg imidlertid å få med meg noe av foredraget til Cliff Atkinson (takk til @arnek som tipset på Twitter om Høstseminaret 2010/Grenseløst) – Cliff Atkinson er for øvrig mannen bak boka «Beyond bullet points», en «håndbok» i hvordan lage bedre powerpointpresentasjoner.

Her var det mye god informasjon å få med seg i forhold til det å bruke powerpoint på en god måte. I dag har jeg tenkt til å starte omvendt av det jeg pleier – i dag starter jeg nemlig med slutten. Cliff Atkinson ville nemlig gi noen tips som man kunne ta med seg med en gang for å lage bedre powerpointpresentasjoner – og du kan se bilde fra hans slide til venstre her. Det han mener med punktene er; sørg for å lage et sammendrag på toppen av sliden – fortell hva budskapet ditt er. Det andre er flytt over det meste av tekstinformasjonen du har på sliden til notat i stedet – på den måten kan heller tilhørerne få utdelt «handouts» i stedet for å lese på skjermen, noe som er lite effektivt. Og ikke minst bruke grafikk for å få fram poengene.

For å illustrere viste han sliden du ser til høyre – her finner du sammendraget eller hovedbudskapet om du vil på toppen, utfyllende tekst (den du vanligvis finner som punkter) står på notatark og han har brukt grafikk for å illustrere hva saken handler om. Veldig gode tips å ta med seg når man skal lage sin egen presentasjon.

Det var mange andre gode tips til hvordan man bygger opp en presentasjon – dette kommer jeg tilbake til i et eget blogginnlegg med det aller første.

2 comments

Legg igjen en kommentar

