Å arbeide smartere i ca år 2015

Som en oppfølging til forrige blogginnlegg (21st Century Knowledge and Skills in Educator Preparation del 1) må jeg snike inn utdrag fra en artikkel i eLearnMagazine som har samme tema. Tidligere blogginnlegg som er naturlige å nevne her er: Teknologi i klasserommet – de 5 J’ene og Motivasjon i det 21. århundre.

Englands New Forest (ny skog) blir kalt «ny» fordi den ble anlagt i 1079 av Wilhelm Erobreren. Han ville ha en eikeskog for jakt, og tømmeret kunne bli brukt til båtbygging flere hundreår senere. Han tenkte langsiktig. La oss følge hans eksempel, frigjør deg fra dagens bekymringer og prøv å forestille deg at du er fem år fram i tid – i 2015.

I den industrielle tidsalderen var det slik at sjefene instruerte og fortalte arbeiderne at de ikke var betalt for å tenke. I informasjonsalderen ble mennesker oppmuntret til å tenke, men bare «inni boksen» – tenke innenfor prosedyresett og regler, og oppgavene kom fortsatt ovenfra og ned. I 2015 har man en dynamisk strøm av makt, autoritet, kunnskap og tillit. Endringene kommer så raskt at arbeidet og læringen er smeltet sammen til en aktivitet. Arbeiderne reagerer på nye situasjoner slik de synes er best, styrt av organisasjonens verdier og sin egen magefølelse.

Vi tenker optimistisk om 2015, arbeiderne leder bedriftene like bra som sjefer og eiere og blir ikke lenger behandlet som tannhjul i et maskineri. Folk har frihet til å bli alt hva de kan bli – og de tar ansvaret som kommer med en slik frihet.

I denne nye verden er det en evigvarende prosess med å lære mens man jobber og ikke borte fra arbeidsplassen – basert på:

  • Å lære det du trenger, når du trenger det
  • Å styrke innlæringen fordi du kan bruke kunnskapen umiddelbart
  • Å vite hvor du finner informasjonen i stedet for å huske den
  • Å lære fra nettverket og deg selv framfor fra instruktører som følger et pensum

Bedriftene ønsker ikke å drive opplæring, de vil ha ting gjort. Den tradisjonelle måten å drive opplæring på (fylle informasjon i hodene på folk) er ofte en dyr og lite sikker måte sammenlignet med å bygge «know-how» i forbindelse med arbeidet. Det er derfor vi snakker om å arbeide smartere – ikke bare ha kunnskap om hvordan man skal gjøre ting, men faktisk gjøre dem.

Folk blir motivert fordi de ønsker (personlig) utvikling/fremgang. Kjepp og gulrot motiverer bare manuelt arbeid og gir ikke mening for de som arbeider med hodet. Der penger før var motivasjon er det å få til ting blitt motivasjonsfaktoren, heller stolthet framfor omdømme. Har du høye forventninger til folk vil de vanligvis leve opp til dem, har du lave forventninger vil du heller ikke få mer enn du forventer (se også: Hvorfor jobber ikke de beste for deg? Ta en titt i speilet..)

I den nye verden i 2015 blir vi oversvømmet med informasjon og vi må derfor utvikle:

  • Gode evner til å søke etter og finne relevant informasjon når vi trenger det
  • Kritisk tenking for å filtrere på relevans og sannhetsgehalt
  • Kreative evner for å generere nye ideer
  • Analytiske evner for å løse problemer og ta beslutninger
  • Samarbeidsevner for å identifisere og bygge nettverk og skape gode relasjoner med mulige kilder for kunnskap og ekspertise både innenfor og utenfor virksomheten
  • Sosiale evner for skape relasjoner og bygge tillit
  • Evner for å resonnere og argumentere
  • Evne til å validere data og underliggende forhold som kunnskap og informasjon er basert på 
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s