Et lite tips om QR-koder

QR eller Quick Respons som forkortelsen står for er et grafisk bilde som inneholder informasjon som kan leses av med en scanner, og en slik kan du finne til mobilen din. Vi kan kanskje sammenligne QR-koder med en litt mer avansert strekkode. Jeg har skrevet noe om slike barcodes tidligere i dette innlegget. For å lage slike koder bruker man ulike program eller tjenester som er tilgjengelig på nett – og i dag så jeg nok et tips som omhandler en annen tjeneste jeg også bruker, nemlig bit.ly. Bit.ly er en URL-forkorter, dvs at jeg bruker den til å lage kortere nettlenker og gjerne med spesialtilpassede lenkenavn – se mer informasjon om URL-forkorting på denne pdf’en.

Det jeg nå kan gjøre er å forkorte lenka og få en tilpasset en i bit.ly – deretter tar jeg den forkortede koden og limer den inn i url-feltet, legger til et punktum og qr og trykker enter. Da får jeg fram en QR-kode som inneholder lenka, kjapt og greit. Spørsmålet dere kanskje stiller er hvorfor jeg ønsker dette – og svaret er enkelt; dette er en grei måte å sende deg til riktig nettsted på din mobil. Du trenger ikke taste inn noen nettadresse, du scanner bare «bildet» av QR-koden og så får du informasjonen direkte inn på mobilen (skal jeg sammenligne med noe annet kan man kanskje si det er litt som efaktura – du får kid og andre opplysninger ferdig servert og trenger ikke taste inn selv). Jeg har også en slik QR-kode øverst i menyen til høyre og den inneholder kontaktopplysninger på meg – et slags visittkort som kan lagres direkte på mobilen når den er avlest.

One comment

Legg igjen en kommentar

