Noen stikkord til #BFK

Nå er jeg tilbake etter nok en uke hvor jeg har vært mye på reise, og har fått mange nye hyggelige bekjentskaper underveis. Jeg har også noen nye konsepter under utarbeidelse etter denne uka – jeg kommer tilbake til hva det er etterhvert (og hvis mine partnere har tommelen i været for igangsetting). Det vil i så fall skje ganske raskt – vi planlegger en liten pilot i midten av neste måned. Ellers er det et par andre ting som jeg gjerne vil vite mer om etter denne uka og som jeg kunne tenke meg å skrive litt mer om; f.eks møtte jeg for første gang min twitterkjente @JohnEivind007 IRL (In Real Life) og han kunne fortelle meg om et ganske heftig entreprenørskapsprosjekt de holder på med, det andre var med hyggelige bekjentskaper fra AI i Buskerud – satsingen der var også veldig interessant og jeg kunne tenke meg å vite mer om dette. Ellers har jeg tilbragt et par dager med Buskerud fylkeskommune – og det er alltid hyggelig, og jeg møtte også igjen «gamle» kjente som jeg ellers stort sett møter virtuelt..og for første gang møtte jeg en annen twitterkjent også IRL – nemlig @bitjungle, og det var veldig kjekt. Det er litt pussig å møte disse jeg vanligvis bare treffer online på denne måten – vi er liksom som gamle kjente med en gang.

For de som har deltatt på denne samlingen har jeg lovet å sette ned noen stikkord om det jeg har snakket om – og her kommer det (en slags liten autoliveblog av meg selv):

Først og fremst har jeg snakket om ulike verktøy med fokus på eget bruk og ikke så veldig mye på deling. Jeg tror det er viktig at dere først og fremst blir fortrolige med bruken selv og ser hvordan dere kan bruke dem – for meg har det handlet mest om å bruke de programmene dere har fra før og supplere med gode gratisalternativer, prøve å vise hvordan man kan jobbe litt smartere (eller mer effektivt om dere foretrekker den formuleringen i stedet 🙂 ). Deretter kan man begynne å se på hvordan man kan bruke dette for å understøtte undervisningen og finne andre verktøy som også tillater elevene å være produsenter (ikke bare konsumenter). Noen unntak var det riktignok; f.eks dette med Interactive Classroom er jo direkte undervisningsrelatert.

OneNote-gjennomgangen skriver jeg ikke om her, forhåpentligvis har dere nå fått en liten introduksjon og prøver dere litt fram for å finne deres egen form – og har dere spørsmål vet jeg at dere har gode ressurser på tema selv eller dere kan ta kontakt med meg. Det eneste jeg kanskje vil minne om er; windows + S er kanskje funksjonen jeg er aller mest glad i (skjermklipp), jeg blogger direkte fra OneNote slik at jeg også har informasjonen fra blogginnleggene lagret der og kan evt lage en pdf hvis jeg ønsker å distribuere på andre måter (mindre dobbeltarbeid), kobling av møtenotater til/fra Outlook og bruk av tasks fra OneNote til Outlook. Deling av notatblokker i SkyDrive er noe dere bør teste ut, men gjør dere først og fremst noen erfaringer som et personlig verktøy – det er veien å gå (synes jeg) 🙂

Interactive Classroom (som er kobling mellom powerpoint og OneNote) finner dere informasjon om på denne lenka, og Mathematics vil dere finne her (den vil komme fram i både word og OneNote). Kringkasting av lysbilder fra OneNote (den som jeg sa kunne være en planB den dagen prosjektoren ikke virket – eller evt hvis man skal vise for noen som sitter fysisk et annet sted) finner dere informasjon om her. Ellers nevnte jeg at powerpoint ikke trenger å være lineær, bruk også maler(utforming) og smartart for å «piffe» opp presentasjonene.

Jeg viste hvordan man setter inn video i Powerpoint, husk at du også kan redigere video direkte her uten å gå i et annet program – og hvor dere også kunne endre utformingen på dem og hvordan man kunne sette start/slutt dersom man bare skulle vise noe av videoen (du kan også ha opp flere videoer på samme slide). Jeg anbefalte ikke å bruke embed av video her (det er bedre i læringsplattform og på blogg) fordi du er avhengig av å ha stabilt nett – du kan heller laste ned (jeg viste dette med kick – og Geir har lagt lenke til programmet han bruker for å laste ned i kommentarfeltet under). På denne lenka finner du litt informasjon om det å sette inn og redigere videoer i powerpoint. Videoene jeg viste som eksempler er laget i photostory – på denne lenka finner du en gjennomgang av hvordan man lager film i denne programvaren.

Jeg viste noen funksjoner i Excel – bl.a betinget formatering og sparklines. Å visualisere i Excel er effektivt, og du finner både disse tipsene og noen flere på denne lenka.

Ellers har vi vært innom dette med webapps i Windows Live og sett litt på SkyDrive. De som lurte på høyttaleren som jeg brukte via USB-porten kan ta en titt på denne lenka – tror dette er den samme jeg har (mulig at den kan være litt mindre så det er sagt).

Av de andre tingene som var oppe legger jeg noen lenker her slik at dere finner informasjon:

Gratisprogramvare vi var innom:

  • Virtual Magnifying Glass – forstørrelsesglass på skjermen
  • Avast – for de som ikke har antivirusprogramvare på hjemmePC’en eller som trenger et godt program
  • Dropbox – effektivt for sync av filer mellom maskiner (evt deling med andre). OBS: begrenset kapasitet (tips: inviter andre for å øke lagringskapasitet – men husk samtidig at det andre legger i delt mappe stjeler lagringsplass hos alle som har tilgang til delt mappe). Større filer delte jeg som nevnt via SkyDrive i Windows Live – finn ut hva du vil dele hvor.
  • Pixlr – bildebehandlingsprogram når du trenger det og ikke før
  • Screenr – skjermbildevideoer (krever Twitterkonto)
  • TweetDeck – grei organisator av twittermeldinger (og Facebookmeld hvis du kobler dem inn). Twitter effektivt i forhold til å bygge PLN (personlig læringsnettverk) – men du bør ha en del du følger skal du se noen effekt
  • LastPass – passordsafe
  • RSS – bruk RSS (gjennom f.eks Google leser) for å samle informasjon fra flere nettsider og holde deg oppdatert. Denne snakket jeg veldig lite om.

Jeg viste dere en liten plakat med «aktive verb» i forhold til Blooms taksonomi – den finner dere her. Listen over hva slags programvare man minimum bør ha på en skolePC ligger på denne lenka. Jeg viste også litt om hva jeg jobber med ellers for TV2Skole – og det var noen som også så at dette kunne være aktuelt for f.eks VG1 innenfor samfunnsfag og norsk. TV2Skole finner du på denne nettlenka – og der kan du også ta kontakt hvis du vil ha en demobruker for å teste ut nærmere i en periode.

Reklamer

4 comments

  1. Takker – lurte også på den videoen fra Live at the Apollo som du viste. Ligger den tilgj med subtitler (evt hvor original ligger). Den var artig 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s