Kreativ tenking

Siden jeg skrev litt om hvordan man dreper kreativitet har jeg også funnet noen tips om kreativ tenking fra the skinny on «10 Lessons On Creative Thinking«. Punktene har absolutt noe for seg, men dette er nok helst «light»-utgaven – det er i alle fall min mening. I forhold til skolen mener jeg at det er viktig å være kreativ – se nye muligheter og ikke låse seg for fast i gamle spor. Se også det tidligere innlegget «Skolen dreper kreativiteten«.

Å være «barnslig» er kanskje min favoritt her – å leke med tanker og ord, men jeg mener også at man er nødt til å komme med mange ideer for å finne den ene gode ideen blant mange mindre gode forslag. Å ha et åpent sinn er også viktig, og vi vet lite om hva som er mulighetene i nær framtid – her skjer utviklingen raskt. Jeg syntes derfor dette sitatet kunne passe godt her:

Umulig er et ord som kun finnes i idioters ordbøker.
Napoleon

  • Du kan utvikle dine evner for kreativ tenking
  • Ignorer begrensninger. Eks. forestill deg at du har ubegrenset med midler til å gjennomføre ideen. Deretter jobber du deg bakover til det budsjettet du faktisk har.
  • Bryt mentale mønstre. Vi har vaner i forhold til hvordan vi skal prosessere og analysere informasjon. Bekjemp dem.
  • Omfavn avbrytelser
  • Kreativitet er energi. Ta vare på deg selv og engasjer deg i hva som er dine pasjoner. Energien vil følge av seg selv.
  • Bytt miljø. Står du fast så gå en tur eller lytt til musikk. Frigjør deg og gjør noe annet.
  • Ensomhet er en del av prosessen. Da Vinci sa at når du skal male må du male alene..
  • Finn ditt indre barn – barn er kreative fordi de ikke bekymrer seg for konsekvenser.
  • Fang tankene umiddelbart. Se på gamle notater for å få fram nye ideer.
  • Slipp tankene fri. Noen ganger er det å være kreativ som å prøve å sove når du ikke er trøtt – ikke bli liggende og tenke på bare å få sove, da blir du bare liggende våken.
Advertisements

4 comments

  1. Eg har sansen for at du trekkjer fram det å være «barnsleg» som din favoritt. Vi «voksne» har lært oss kva reglar og normer ein må halde seg til for å bli teken seriøst, dvs. for å bli oppfatta som nokonlunde normal.

    Born har ikkje fått denne «sjuka» endå, tenkjer då gjerne på barnehageborn. Dei har ein fri tanke, og legg ikkje bånd på seg. Dei er også gjerne svært frimodige når det kjem til å ytre seg. «Det er hjå born og fulle folk du får høyre sanninga».

    Når eg treng hjelp til å sjå ting på ein annan måte henvender eg meg gjerne til min nevø (4 år). Ein gutunge på fire kan lett få ein pinne til å bli kva som helst. Spør eg han kva pinnen er for noko kan svaret likegodt blir «eit sverd» eller ein «dinosaur» (med påfølgande brøl).

    Etter fem år i ein kreativ bransje har eg funne eit par teknikkar som funkar for meg. Stort sett kan dei relaterast til punkta du listar opp ovanfor.

    Når ein skal idéutvikle og konseptutvikle i saman med andre lyt ein har køyrereglar. I mine team har dette stort sett vore unødvendig å terpe på, då alle er inneforstått med dette, men når ein skal ut å jobbe slik med kundar og samarbeidspartnarar må vi ha nokre prinsipp lagt til grunn for sesjonen.

    – Problemstillinga må formulerast enkelt og greit. Kort. Denne må alle forstå. Dersom problemet ikkje let seg løyse er det ofte lurt å vurdere om problemstillinga kan endrast.

    – Kvantitet. Dersom ein saman kan utvikle mange mange idear, skal det noko til for at ikkje EIN er god. Fordelen med mange idear er også at mange kan kombinerast, og igjen skape nye idear.

    – Prinsippet om utsatt vurdering. Ingen kritikk er lov, alle må frigjere seg frå det kritiske og faktisk forsøke å spinne vidare på andre sine idear. Fy-ord er ord som «nei», «men» «ikkje mogleg» o.l. Noko av det verste ein kan sei i kreative prosessar er faktisk «ja, men…». Dette er drepande for kreativiteten då det lurer dei andre til at ein i utgangspunktet er positiv, men kverkar ideen med rasjonelle argument. Difor oppfordrar vi til å heller sei «ja, og…».

    – Vi skriv ned alle idear, synleg for alle involverte.

    – La hjernen jobbe i fred når det ikkje kjem noko umiddelbar løysing. Dei beste ideane kjem på tidspunkt der ein ikkje aktivt fokuserar på problemstillinga (typisk i dusjen, ute på tur, på bussen osv.)

    Anbefalar Idebogen av Dorte Nielsen: http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8791171857

  2. Takk for lang og god kommentar med fine tips. Det med barn er litt spesielt også på andre måter; jeg har opptrådd litt som tryllekunstner tidligere og da er barn mye vanskeligere enn voksne. Ungene ser ikke begrensninger av typen «det strider mot naturlovene», voksne blir mer satt ut når de ser noe som egentlig ikke er mulig og klarer ikke å forstå hvordan. Ungene ser mange mulige løsninger….

  3. Ja, dei trur jo på julenissen, påskeharen, tussar og troll, så kva er då så sensasjonelt med å trekke ei kanin ut or ein hatt? Det skal kanskje litt til for å overraske dei…

    Lat oss finne bornet i oss sjølve, så blir dagen mykje rikare 🙂

    Ha ein god kveld!

  4. En riktig god kveld til deg også – og du har helt rett med ungene, de ser bare muligheter/løsninger og ikke problemer. Dessuten ser de jo i andre medier (spill, TV) de mest utrolige ting skje – så det skal jammen litt til for å imponere den målgruppen 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s