Liveblog: Kunnskap krysser grenser – Pellegrino Riccardi

I går snakket vi mye om teknologi, men teknologien skal legge tilrette for kommunikasjon mellom mennesker. Vi må kunne snakke sammen på tvers av grensene, det handler om mennesker og ikke teknologien i seg selv. Det er dette vi skal snakke om i dag. Den som skal utfordre oss i dag er Pellegrino Riccardi – tverrkulturell kommunikasjon på tvers av grensene. Han har gitt ut bok: Bedre pappa enn sin far.

Det første jeg prøvde å gjøre når jeg kom til Norge var å kommunisere med nordmenn – og det gikk rimelig greit, jeg lærte en del norsk. Men etter en stund fant jeg ut at det gikk greit på engelsk også – og i dag vil jeg snakke engelsk.

Han viser en slide med noen av sine kunder; norske og internasjonale, offentlige og privat sektor. Han kaller seg Rural bridge Builder.

Communication kommer fra latin og betyr å dele. Kommune bygger på samme ord. Deling er ikke naturlig, hvis deling var naturlig ville vi ikke trengt å lære barna å dele. Vi må også lære å kommunisere. 

Han forteller om hvordan han kom til Norge (sier først det er golfstrømmen, men deretter «lovestrømmen» – og sier det er mange som reiser til andre land pga kjærligheten). Kommunikasjon påvirker ditt liv (sier det var kommunikasjonen som bragte meg til Norge). Hans foreldre kom fra Italia, men faren reiste til England på jakt etter «la Bella Vita». Når vi arbeider tverrkulturelt har vi en del universelle verdier – men vi snakker om det vi ikke har felles.

Han sier at den største gaven han har fått av sine foreldre er at han lærte engelsk – på den måten kan han kommunisere med store deler av verden, i motsetning til hvis han snakket italiensk. Viser det britiske flagget og deretter det italienske – spør om det gir oss noen følelser. Sier at vi ofte blir alvorlige når vi ser det britiske (seriøst) og italiensk  gjør at vi smiler. Sier at når han snakker engelsk og har på dress blir han oppfattet som mer seriøst, blir oppfattet som mer intelligent – sier det er en helt annen reaksjon hvis han snakker med italiensk aksent. Det burde vært samme behandling siden han er den samme – men slik fungerer det ikke i praksis. Perception – oppfattelse. Ekstremt mektig i kommunikasjon.

Din identitet når du kommuniserer er noe av det som er viktig å huske – måten du ser deg selv. Så er det måten du ønsker å bli sett, den tredje er måten andre ser deg på. Kombinasjonen av disse tre punktene er det som er identiteten din. Trekker sammenligninger med American Idol; personen selv tror han er god til å synge, ønsker å vise at han er god til å synge og så er det hvordan andre oppfatter ham (viser et opptak med en som ikke kan synge i det hele tatt – framkaller mye latter i salen). Pellegrino sier at vi faktisk føler litt synd på ham, at han ikke ser selv hvor dårlig han er. Hvem eier sannheten? Det er dommerne – det er de som oppfatter hos eller har en oppfatning av oss, det er ikke vi selv.

Trekker fram det norske veritas, veritas betyr sannhet – og Norge og sannhet passer godt sammen. Kommunikasjon handler om forventninger også – spesielt når man tenker tverrkulturelt. Sier at selv et lite utsagn inneholder en hel historie, det som blir sagt er bare toppen av isfjellet – historien er alt som ligger under vann. Forteller om forskjellene mellom det å vokse opp i en italiensk familie vs en norsk. Forteller at i italienske familier; faren beskytter og er forsørger – en italiensk far har respekt, her er det å svare ja – ikke nei eller hvorfor. Ingen diskusjoner. Slik er det ikke nødvendigvis i norske familier. Viser et bilde av Kong Olav på toget – og sier at det er et symbol på at vi er like, en tradisjon vi har i Norge og ikke i Italia. Sier at den måten man kommuniserer på i familier i Italia ikke fungerer i Norge.

Viser fram bildet av kongen igjen og sier: kunne dette skjedd i Russland? Han har vist det der og de trodde det ikke var sant – at bildet var manipulert. Sier at det er vanskelig å kommunisere selv et enkelt bilde. Viser Putin med gevær og Stoltenberg som holder tale – helt forskjellige måter å kommunisere på. Den ene med makt (jeg er sjefen) – den andre kommuniserer inkludering og fellesskap. Vi kommuniserer med vårt kroppsspråk. Viser værmeldingstjeneste i Italia (mann i nærmest militær uniform) – sier at vi nå ser bare det som er toppen av isfjellet, vi kjenner ikke resten av historien (at værmeldingen er en del av militærsystemet i Italia). I Italia framstår han derfor som mer troverdig og sann – og det synes også vi når vi kjenner historien bak…men vil det virke i Norge? Nei – helt klart ikke.

Snakker om Janteloven (i England Tall Poppy syndrome). Han hadde spurt sin sønn om hvem i klassen som var best i fotball – og svaret var «alle er gode, pappa». Vi nordmenn er lite flinke til å si at vi er best, fortelle hva vi er best på. I noen kulturer snakker folk mer om seg selv og sine kvaliteter enn i andre land, Facebook er i ferd med å endre på dette – også vi har begynt å fortelle om våre egne kvaliteter til andre.

Sier det er noe spesielt med hvordan nordmenn deler – viser noen bilder av Norge. Hva har bildene felles – de har mye rom rundt seg. Det første hans egen far sa når han kom til Norge var «hvor er alle sammen»…det var hans første reaksjon. Man trenger å høre det fra noen utenfor, vi tenker ikke på det selv. Tenk en strand i Norge – veldig forskjellig fra en strand i Italia eller Brasil. På den norske stranda har vi også noe avstand til hverandre, minst en armlengdes avstand (personal space). Sier at forskjellen mellom strendene han viser er også at i Norge holder vi bokstavelig talt en lav profil, på de andre går man rundt og beveger seg rundt. Hvordan kommuniserer man? Der hvor man står tett snakker man bare med den nærmeste og ordet sprer seg – i Norge mye vanskeligere. Sier at det kanskje er enklere for oss å kommunisere med teknologi – og at det er derfor bl.a Facebook har blitt så utbredt i Norge og land med tilsvarende kultur som oss. Viser nå en norsk parkeringsplass vs italiensk parkering .

Forteller at vi lager en ny kultur med bruk av IKT. Viser en oversikt over hva han oppfatter som viktige datoer i norsk historie; frigjøring fra Danmark, Sverige, Tyskland, fant olje, ikke EU-medlemsskap – «We don’t need you»-syndrome kaller han dette, at vi framstår som selvstendige og ikke trenger andre – vi klarer oss selv. Det handler om at vi distanserer oss – trenger ikke andre. Når folk kommer sammen kan vi dele – jo større avstand dess mindre kommunikasjon. Snakker om flashmob’en under Eurovision – det var ganske unorsk, det å samle folk fra hele Europa (og det hadde vært helt umulig uten teknologi). Poenget er at dette er kommunikasjon; gode ideer, flinke folk, ny teknologi – og deling.

Advertisements

One comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s